Attaché A2 individuele arbeidsrelaties - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTE035
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Juridisch advies formuleren bestemd voor de minister, de werkgevers, de werknemers, professionelen inzake recht, de sociale partners, andere instellingen, enz.
teneinde
de politieke actor in te lichten over de problematieken die hij/zij moet beheren en te verzekeren dat iedereen geïnformeerd wordt.
Diverse procedures organiseren en begeleiden
teneinde
de goede toepassing van de norm te verzekeren.
Elk geïnteresseerd publiek informeren
teneinde
de doeltreffendheid van de norm te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alsjuridisch adviseurmondeling en schriftelijk beantwoorden van vragen die gesteld worden door particulieren, bedrijven, sociale secretariaten, advocaten, magistraten, parlementsleden en anderen
teneinde
de beste interpretatie van de normen te verzekeren
Voorbeelden van taken
- antwoorden op vragen die per telefoon, brief en via mail gesteld worden
- de documentaire opzoekingen doen die nodig zijn om erop te antwoorden
- op de hoogte blijven van de staat van de wetgeving, van de evolutie van de rechtspraak en de rechtsleer
- deelnemen aan studiedagen
Alsjuridisch adviseurorganiseren en begeleiden van sociale verkiezingen en de resultaten ervan behandelen
teneinde
de goede toepassing van de norm te verzekeren
Voorbeelden van taken
- antwoorden op vragen gesteld door de bedrijven, vakbonden, vertegenwoordigers van medewerkers en de medewerkers voor, tijdens en na de verkiezingen
- organiseren van en deelnemen aan informatiesessies
Alscoördinatorcoördineren van de verdeling van de taken onder de medewerkers, het personeel van de griffies van de arbeidsrechtbanken beheren in samenwerking met de FOD Justitie , de benoemingen van de sociale magistraten coördineren
teneinde
een goede werking van de desbetreffende entiteiten te verzekeren
Voorbeelden van taken
- de taken verdelen onder de medewerkers van de dienst
- een overzicht geven om de taken te coördineren en om het werk efficiënter te maken
- de prioriteiten in de lopende activiteiten bepalen
Alsinformatieambtenaarschrijven van informatiebrochures, het invoeren van informatieve fiches op de website, antwoorden op individuele informatievragen
teneinde
relevante en duidelijke basisinfomatie leveren aan elk geïnteresseerd publiek
Voorbeelden van taken
- duidelijke teksten opstellen
- een deel van de inhoud van de website beheren
- deelnemen aan redactievergaderingen
- antwoorden op individuele informatievragen
Alsmedewerkerregelmatig verslag uitbrengen van de activiteiten en de resultaten aan de directeur-generaal van de dienst
teneinde
een goede coördinatie te verzekeren
Voorbeelden van taken
- de uitwisseling van informatie te verzekeren en te bevorderen
- het geschikte communicatiemiddel kiezen
- de voorgestelde berichten en resultaten bewaren en archiveren
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's, juristen/advocaten
|
schriftelijke/mondelinge vragen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten, ander : bijvoorbeeld: advies van paritaire commissies
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
particulieren/burgers, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's, juristen/advocaten, participatieorganen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, circulaire, in de vorm van een dossier
|
|
particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB)
|
per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's, juristen/advocaten
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
collega's, directeur-generaal
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen
|
louter informeel, formele afspraak
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
pariculieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's, juristen/advocaten, minister
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier
|
|
particulieren/burgers, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's, juristen/advocaten, media
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, circulaire, in de vorm van een dossier
|
|
particulieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB)
|
per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
pariculieren/burgers, andere federale overheidsdiensten, andere overheden, organisaties/ondernemingen, cel beleidsvoorbereiding, syndicaten, collega's, juristen/advocaten
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, brochure, website
|
dagelijks
|
collega's, directeur-generaal
|
schriftelijke/mondelinge vragen
|
louter informeel, formele afspraak
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de directeur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van het werk in het departement
- de adviezen die mondeling en telefonisch geformuleerd worden
- de adviezen en raad geformuleerd in vergaderingen
- het initiatiefrecht om voorstellen te doen
- de verloven van de medewerkers
De functie moet autorisatie vragen voor
- het schriftelijk advies, de tussenkomsten in het kader van studiedagen, al deze documenten worden herlezen
- het deelnemen aan studiedagen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de regels met betrekking tot de participatieorganen
- rechterlijke beslissingen over deze materie
- Europese richtlijnen inzake de betrokkenheid van werknemers
- noties van publiek, administratief en strafrecht
Welke vernieuwingen
- de functie die het systeem van betrokkenheid van de werknemers in België analyseert en steunt, de houder van de functie doet voorstellen om dit systeem aan te passen
Gebaseerd op welk referentiekader
- richtlijnen van de cel beleidsvoorbereiding
- persoonlijke kennis en ervaring
- administratieve en rechterlijke jurisprudentie
- advies en voorstellen van de participatieorganen
|