Afdrukken

Adviseur coördinatie wetenschapsaangelegenheden (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO004

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Bemiddelaars

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

Als interface (informatiestroom, nationaal overleg, internationale vertegenwoordigingen) fungeren tussen enerzijds alle Belgische overheidsinstanties bevoegd voor wetenschapsbeleid en anderzijds Europese en internationale O&O (Onderzoek en Ontwikkeling) instellingen/initiatieven

teneinde

de coherentie van het wetenschapsbeleid op nationaal en internationaal vlak te verzekeren alsook een optimale deelname van de Belgische onderzoekswereld aan internationale programma's te bewerkstelligen

 

initiëren en beheren van bilaterale of internationale samenwerkingsverbanden en mobiliteitsschema's

teneinde

het Belgisch potentieel te versterken en te integreren in de Europese Onderzoek- en Innovatieruimte en het internationaal te valoriseren

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator van het Belgisch overleg inzake W&T
    opzetten en inhoudelijk opvolgen van verschillende overlegorganen met de deelgebieden en andere federale departementen

teneinde

    op een efficiënte wijze informatie uit te wisselen, gemeenschappelijke Belgische standpunten te bepalen en vertegenwoordigingen in internationale fora te stroomlijnen

 

Voorbeelden van taken
  • organisatie en rapportering van overlegvergaderingen
  • vertolking van de posities van de POD Wetenschapsbeleid
  • synthese van de inputs, opstelling van de Belgische standpunten en communicatie aan derden

 

Als
vertegenwoordiger in internationale (technische) organen
    het actief deelnemen aan, of organiseren van internationale bijeenkomsten

teneinde

    België in internationale initiatieven te positioneren, de belangen van de Belgische actoren te behartigen in de complexe O&O-context en Europese richtlijnen op te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • bestuderen van de acties en voorstellen van beslissingen
  • informeren en consulteren van de betrokken actoren en potentiële gebruikers (overheden, onderzoekgemeenschap, industrie) ter bepaling van de prioriteiten
  • voorbrengen en verdedigen van de overlegde Belgische standpunten (orale of schriftelijke input, financiële beslissingsnames)

 

Als
nationaal aanspreekpunt voor Europese of internationale programma's
    uitbouwen en onderhouden van een netwerk van nationaal en internationale contacten (technische experts, beleidsverantwoordelijken) en van een informatieplatform

teneinde

    op efficiënte wijze volledige, accurate en up-to-date informatie te bekomen en door te spelen aan de belanghebbenden

 

Voorbeelden van taken
  • verzamelen, integreren en op gebruiksvriendelijke wijze ter beschikking stellen van relevante informatie
  • identificeren van experts/internationale contacten door bijwonen van workshops en bijhouden van technische litteratuur

 

Als
programmabeheerder
    voorbereiden, uitvoeren en valoriseren van O&O-programma's

teneinde

    de realisatie van het programma te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • voorbereiden en definieren van programma's of deelname aan internationale programma's (identificatie van de behoeften, selectie van de prioritaire thema's, uitvoeringskader opstellen,... )
  • starten van de programma's (lancering van oproepen, evaluatie, selectie, onderhandeling over contracten, organiseren van de begeleidingscomité's)
  • beheren van programma's op wetenschappelijk, industrieel, administratief, juridisch en financieel vlak (evaluatieprocessen, werking van de begeleidingscomité's),&
  • valoriseren van programma's (publicaties, studiedagen, overdracht van de resultaten aan de gebruikers,&)
  • proactief en reactief expertise uitbouwen

 

Als
beleidsadviseur
    opvolgen van de O&O-ontwikkelingen en -opportuniteiten

teneinde

    bij te dragen tot het bepalen van beleidsopties op nationaal of internationaal vlak

 

Voorbeelden van taken
  • reactief en proactief bestuderen van een specifieke problematiek
  • verzamelen en synthetiseren van de relevante informatie
  • formuleren van een advies inzake opstarten en financieren van nieuwe acties

 

Als
assistent van de hoofdexpert
    aanreiken van intellectuele en praktische input

teneinde

    zijn/haar taakuitvoering efficiënt te doen verlopen met het oog op de realisatie van de doelstellingen van de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • inhoudelijke en logistieke ondersteuning (vb. selectie van medewerkers, voorbereiding van rapporten en budgetten, uitwerking van de planning van activiteiten van de dienst)
  • vervangen van de hoofdexpert (desgevallend)
  • organiseren van interne werkvergaderingen

 

Als
coach
    begeleiden van junior experts (voorbeeldfunctie)

teneinde

    hen te motiveren, hun kennisniveau te verhogen en hun snelle integratie in de werkomgeving te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • informatie en werkervaring doorgeven
  • procedures aanleren
  • sturen van de werkaanpak en geven van feedback

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

federale en andere overheden

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier, overlegvergaderingen

maandelijks, ad hoc

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten, oproepen tot samenwerking, richtlijnen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier, vergaderingen

maandelijks, ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, nota's van de voorzitter

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, stafvergaderingen

dagelijks

universiteiten en onderzoekscentra

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

experten

schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

federale en gefedereerde overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studierapporten, notulen van overlegvergaderingen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een dossier, vergaderingen

maandelijks, ad hoc

universiteiten en onderzoeksinstellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, onderzoeks- of studieopdrachten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier, onderzoeks- of studiecontract

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, onderzoeks- of studieopdrachten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, onderzoeks- of studiecontract

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge adviezen

per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, nota aan de voorzitter

ad hoc

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

dagelijks

internationale instellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een dossier, vergaderingen

wekelijks, ad hoc

experten

schriftelijke/mondelinge vragen, studiemateriaal

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

hoofdexpert

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • beheer van coördinatie- en programma-activiteiten (contacten met overheden/organisaties/experts, vorm van evaluatie en valorisatie, organisatie van vergaderingen, overleg met derden)
  • voorstel van selectie van projecten in overleg met hoofdexpert en dagelijks beheer in een internationaal kader
  • concrete organisatie van het werk
  • bijwonen van technische workshops/conferenties
  • prospectie en formulering van (internationale) samenwerkingsvoorstellen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen met nieuwe budgettaire impact (behalve waar het een vooraf goedgekeurd algemeen kader betreft)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

30,65 Mio euro per jaar

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. toezicht over beheer van 5 mio EUR (niveau van programma's en internationale bijdragen)

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • art. 6bis van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980
  • KB houdende de oprichting van de programmatorische federale overheidsdienst Wetenschapsbeleid van 12 december 2002
  • relevante internationale Akkoorden, Conventies en Richtlijnen (EU, EUREKA, COST, UNESCO, NATO, ESA, intergouvernementele organisaties voor grote infrastructuren) en bilaterale W&T-akkoorden
  • relevante beslissingen van de MR
  • politieke prioriteiten

 

Welke vernieuwingen
  • nieuwe selectie- en evaluatieprocedures
  • nieuwe werkprocedures en gebruik maken van nieuwe technologieën
  • inspelen op nieuwe maatschappelijke behoeften
  • nieuwe samenwerkingsvormen met partners (onderzoekscentra, overheids-, privé- en non-profitinstellingen)
  • nieuwe actieterreinen ontwikkelen (inschakelen in Europese en internationale programma's, uitbouw van de Europese onderzoek- en innovatieruimte)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Europese en internationale instellingen
  • voorgaande ervaringen
  • interne opleidingen
  • dialoog binnen netwerken
  • gespecialiseerde literatuur

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.