Adviseur coördinatie wetenschapsaangelegenheden (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DWO004
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Bemiddelaars Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)
Doel van de functie
Als interface (informatiestroom, nationaal overleg, internationale vertegenwoordigingen) fungeren tussen enerzijds alle Belgische overheidsinstanties bevoegd voor wetenschapsbeleid en anderzijds Europese en internationale O&O (Onderzoek en Ontwikkeling) instellingen/initiatieven
teneinde
de coherentie van het wetenschapsbeleid op nationaal en internationaal vlak te verzekeren alsook een optimale deelname van de Belgische onderzoekswereld aan internationale programma's te bewerkstelligen
initiëren en beheren van bilaterale of internationale samenwerkingsverbanden en mobiliteitsschema's
teneinde
het Belgisch potentieel te versterken en te integreren in de Europese Onderzoek- en Innovatieruimte en het internationaal te valoriseren
Resultaatgebieden
Alscoördinator van het Belgisch overleg inzake W&Topzetten en inhoudelijk opvolgen van verschillende overlegorganen met de deelgebieden en andere federale departementen
teneinde
op een efficiënte wijze informatie uit te wisselen, gemeenschappelijke Belgische standpunten te bepalen en vertegenwoordigingen in internationale fora te stroomlijnen
Voorbeelden van taken
- organisatie en rapportering van overlegvergaderingen
- vertolking van de posities van de POD Wetenschapsbeleid
- synthese van de inputs, opstelling van de Belgische standpunten en communicatie aan derden
Alsvertegenwoordiger in internationale (technische) organenhet actief deelnemen aan, of organiseren van internationale bijeenkomsten
teneinde
België in internationale initiatieven te positioneren, de belangen van de Belgische actoren te behartigen in de complexe O&O-context en Europese richtlijnen op te volgen
Voorbeelden van taken
- bestuderen van de acties en voorstellen van beslissingen
- informeren en consulteren van de betrokken actoren en potentiële gebruikers (overheden, onderzoekgemeenschap, industrie) ter bepaling van de prioriteiten
- voorbrengen en verdedigen van de overlegde Belgische standpunten (orale of schriftelijke input, financiële beslissingsnames)
Alsnationaal aanspreekpunt voor Europese of internationale programma's uitbouwen en onderhouden van een netwerk van nationaal en internationale contacten (technische experts, beleidsverantwoordelijken) en van een informatieplatform
teneinde
op efficiënte wijze volledige, accurate en up-to-date informatie te bekomen en door te spelen aan de belanghebbenden
Voorbeelden van taken
- verzamelen, integreren en op gebruiksvriendelijke wijze ter beschikking stellen van relevante informatie
- identificeren van experts/internationale contacten door bijwonen van workshops en bijhouden van technische litteratuur
Alsprogrammabeheerdervoorbereiden, uitvoeren en valoriseren van O&O-programma's
teneinde
de realisatie van het programma te verzekeren
Voorbeelden van taken
- voorbereiden en definieren van programma's of deelname aan internationale programma's (identificatie van de behoeften, selectie van de prioritaire thema's, uitvoeringskader opstellen,... )
- starten van de programma's (lancering van oproepen, evaluatie, selectie, onderhandeling over contracten, organiseren van de begeleidingscomité's)
- beheren van programma's op wetenschappelijk, industrieel, administratief, juridisch en financieel vlak (evaluatieprocessen, werking van de begeleidingscomité's),&
- valoriseren van programma's (publicaties, studiedagen, overdracht van de resultaten aan de gebruikers,&)
- proactief en reactief expertise uitbouwen
Alsbeleidsadviseuropvolgen van de O&O-ontwikkelingen en -opportuniteiten
teneinde
bij te dragen tot het bepalen van beleidsopties op nationaal of internationaal vlak
Voorbeelden van taken
- reactief en proactief bestuderen van een specifieke problematiek
- verzamelen en synthetiseren van de relevante informatie
- formuleren van een advies inzake opstarten en financieren van nieuwe acties
Alsassistent van de hoofdexpertaanreiken van intellectuele en praktische input
teneinde
zijn/haar taakuitvoering efficiënt te doen verlopen met het oog op de realisatie van de doelstellingen van de dienst
Voorbeelden van taken
- inhoudelijke en logistieke ondersteuning (vb. selectie van medewerkers, voorbereiding van rapporten en budgetten, uitwerking van de planning van activiteiten van de dienst)
- vervangen van de hoofdexpert (desgevallend)
- organiseren van interne werkvergaderingen
Alscoach begeleiden van junior experts (voorbeeldfunctie)
teneinde
hen te motiveren, hun kennisniveau te verhogen en hun snelle integratie in de werkomgeving te realiseren
Voorbeelden van taken
- informatie en werkervaring doorgeven
- sturen van de werkaanpak en geven van feedback
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
federale en andere overheden
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier, overlegvergaderingen
|
maandelijks, ad hoc
|
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten, oproepen tot samenwerking, richtlijnen
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier, vergaderingen
|
maandelijks, ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke/mondelinge vragen
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, nota's van de voorzitter
|
ad hoc
|
collega's
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, stafvergaderingen
|
dagelijks
|
universiteiten en onderzoekscentra
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke/mondelinge vragen
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
experten
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke/mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier
|
ad hoc
|
federale en gefedereerde overheidsdiensten
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studierapporten, notulen van overlegvergaderingen
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een dossier, vergaderingen
|
maandelijks, ad hoc
|
universiteiten en onderzoeksinstellingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, onderzoeks- of studieopdrachten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier, onderzoeks- of studiecontract
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, onderzoeks- of studieopdrachten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, onderzoeks- of studiecontract
|
ad hoc
|
cel beleidsvoorbereiding
|
schriftelijke/mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, nota aan de voorzitter
|
ad hoc
|
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB, ...), studiemateriaal, studierapporten
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen
|
dagelijks
|
internationale instellingen
|
schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...)
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een dossier, vergaderingen
|
wekelijks, ad hoc
|
experten
|
schriftelijke/mondelinge vragen, studiemateriaal
|
louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
hoofdexpert
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- beheer van coördinatie- en programma-activiteiten (contacten met overheden/organisaties/experts, vorm van evaluatie en valorisatie, organisatie van vergaderingen, overleg met derden)
- voorstel van selectie van projecten in overleg met hoofdexpert en dagelijks beheer in een internationaal kader
- concrete organisatie van het werk
- bijwonen van technische workshops/conferenties
- prospectie en formulering van (internationale) samenwerkingsvoorstellen
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen met nieuwe budgettaire impact (behalve waar het een vooraf goedgekeurd algemeen kader betreft)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
30,65 Mio euro per jaar
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. toezicht over beheer van 5 mio EUR (niveau van programma's en internationale bijdragen)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- art. 6bis van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980
- KB houdende de oprichting van de programmatorische federale overheidsdienst Wetenschapsbeleid van 12 december 2002
- relevante internationale Akkoorden, Conventies en Richtlijnen (EU, EUREKA, COST, UNESCO, NATO, ESA, intergouvernementele organisaties voor grote infrastructuren) en bilaterale W&T-akkoorden
- relevante beslissingen van de MR
Welke vernieuwingen
- nieuwe selectie- en evaluatieprocedures
- nieuwe werkprocedures en gebruik maken van nieuwe technologieën
- inspelen op nieuwe maatschappelijke behoeften
- nieuwe samenwerkingsvormen met partners (onderzoekscentra, overheids-, privé- en non-profitinstellingen)
- nieuwe actieterreinen ontwikkelen (inschakelen in Europese en internationale programma's, uitbouw van de Europese onderzoek- en innovatieruimte)
Gebaseerd op welk referentiekader
- Europese en internationale instellingen
- gespecialiseerde literatuur
|