Afdrukken

Adviseur-generaal beheer nationale en internationale wetenschappelijke programma's (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO008

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

Supervisie van het voorbereiden, definiëring en beheren en valoriseren van nationale en internationale O&O-programma's binnen de Belgische institutionele context, de politieke prioriteiten, het Europese-en internationale kader

teneinde

het Belgisch potentieel te vergroten en te optimiliseren en zo efficiënt mogelijk ter beschikking stellen van de gebruikers (de beslissingnemers, wetenschappers, industriëlen, ...).

 

Actief deelnemen aan nationale en internationale organen op hoogste niveau

teneinde

de bevoegdheden van het Federaal Wetenschapsbeleid te behartigen, beleidsvisies uit te wisselen en geamenlijk realisaties tot stand te brengen en de expertise van het federaal wetenschapsbeleid ter beschikking te stellen van relevante gebruikers.

 

Input en resultaten leveren

teneinde

ondersteuning te geven aan de ontwikkeling en de uitvoering van de strategie van de POD Wetenschapsbeleid

 

Resultaatgebieden
Als
diensthoofd
    coördineren van gelijklopende acties, activiteiten en programma's op nationaal en internationaal vlak

teneinde

    de realisatie van de programma's te verzekeren en de coherentie binnen en buiten de dienstgrenzen te vergroten

 

Voorbeelden van taken
  • superviseren en coördineren van de voorbereiding en definiëring van programma's of deelname aan internationale programma's (identificatie van de behoeften, selectie van de prioritaire thema's, uivoeringskader opstellen,..)
  • bepalen van planning, prioriteiten, verzekeren van het dagdagelijks beheer van de dienst, beheer budget/personeel
  • identificeren van de verschillende activiteiten en het op puntstellen van structuren ter uitvoering van concrete actiepunten
  • organiseren van en participeren aan dienstoverschrijdend overleg (binnen en buiten departement)
  • voorzitter vertegenwoordigen

 

Als
vertegenwoordiger in de hoogste Belgische en internationale organen
    coördineren van standpunten van ons departement en België op hoog niveau

teneinde

    het Federaal Wetenschapsbeleid binnen nationale en internationae initiatieven te positioneren en de belangen van de Belgische actoren te behartigen

 

Voorbeelden van taken
  • bestuderen van de voorstellen van beslissingen
  • consulteren van de betrokken actoren, medewerkers, experten
  • synthetiseren en vertalen in standpunten van het Federaal Wetenschapsbeleid en van België
  • voorzitten van vergaderingen
  • voortbrengen en verdedigen van de standpunten van het Fedraal Wetenschapsbeleid en België

 

Als
kennisbeheerder
    instaan voor de informatiedoorstroming inzake en tussen de vakdomeinen

teneinde

    de informatie maximaal te ontsluiten en de overdracht van de dienstactiviteiten te garanderen aan de gebruikers (wetenschappers, onderzoeksinstellingen, overheidsdiensten, ondernemingen,..)

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen en coördineren van dossiers om de dienstobjectieven te kunnen realiseren
  • opvolgen van wetgeving en rechtspraak, trends en beschikbaarheid inzake informatiebronnen
  • uitbouw netwerk (interne en externe contracten, officieel en informeel)
  • het verzekeren van de overdracht van acties, resultaten, ondernomen ikv dienstactiviteiten

 

Als
beleidsadviseur
    bijdragen aan de definiëring en de uitvoering van de strategie van het departement en wetenschappelijke en/of technische expertise te verschaffen

teneinde

    het federaal wetenschapsbeleid (op nationaal of internationaal vlak) te ondersteunen en te positioneren

 

Voorbeelden van taken
  • reactief en proactief bestuderen van een specifieke problematiek
  • verzamelen en synthetiseren van de relevante informatie
  • formuleren van een advies
  • input leveren voor en opvolgen van de strategie

 

Als
leidinggevende
    motiveren, het begeleiden en het aansturen van de activiteiten van medewerkers

teneinde

    de dienst optimaal te laten functioneren en het kennisniveau van de medewerkers te verhogen

 

Voorbeelden van taken
  • toezicht op het werk
  • procedures aanleren en coördineren
  • voorzitten staffvergaderingen en taakverdeling onder medewerkers

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, begeleidingscomités

ad hoc

andere overheden

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, begeleidingscomités

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, begeleidingscomités

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge vragen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, nota aan de voorzitter

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, stafvergaderingen

dagelijks

universiteiten en onderzoekscentra

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

dagelijks

experten

schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

internationale instellingen

schriftelijke vragen, schritelijke adviezen, studierapporten

per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

wekelijks, ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

federale en gefedereerde overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

universiteiten en onderzoeksinstellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, per circulaire, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, ..., in de vorm van een dossier, vergaderingen

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge adviezen

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, vergaderingen

dagelijks

internationale instellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB, ...), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

wekelijks, ad hoc

experten

schriftelijke/mondelinge vragen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een dossier, vergaderingen

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het managementteam

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • beheer van het programma (keuze van experts, vorm van valorisatie, werking van de begeleidingscomités, overleg met gebruikers, vorm van de evaluatie, interpretatie van de onderzoekscontracten, ...)
  • keuze van het project en dagelijks beheer in een internationaal kader
  • concrete organisatie van het werk
  • deelname aan vormings-en opleidingsactiviteiten
  • dagelijks beheer

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen met budgettaire impact (behalve waar het een vooraf goedgekeurd algemeen kader betreft)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

233 miljoen eur / jaar

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. toezicht en beheer van 50 to 170 miljoen Euro per jaar

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • art. 6bis van de bijzondere wet tot hervorming der instellingen van 8 augustus 1980
  • KB houdende oprichting van de programmatorische federale overheidsdienst Weteschapsbeleid van 12 december 2002
  • relevante internationale & intergouvernementele Akkoorden, Conventies en Richtlijnen (ESA, EUMETSAT, COST, EU, Antarctica, klimaat-en biodiversiteit...
  • relevante beslissingen van de MR
  • politieke prioriteiten

 

Welke vernieuwingen
  • nieuwe selectie- en evaluatieprocedures
  • nieuwe werkprocedures en gebruik maken van nieuwe technologieën
  • inspelen op nieuwe maatschappelijke behoeften
  • nieuwe samenwerkingsvormen met partners (onderzoekscentra, overheids-, privé- en non-profitinstellingen)
  • nieuwe actieterreinen ontwikkelen (inschakelen in Europese-en internationale programma's, uitbouw van de Europese onderzoeksruimte)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Europese en internationale instellingen
  • voorgaande ervaringen
  • interne opleidingen
  • dialoog binnen netwerken
  • gespecialiseerde literatuur

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.