Afdrukken

Adviseur-generaal (andere) consumptieproducten - Diensthoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO075

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

De actualisering en de conceptie van normen ('normalisatie') coördineren inzake voedingswaren, dierenvoeding en andere consumptieproducten (tabak, cosmetica, verpakkingen,...)

teneinde

het sanitair veiligheidsbeleid voor te bereiden door regels op te stellen die gebaseerd zijn op normen die zowel met de nationale als de internationale richtlijnen en/of verplichtingen overeenkomen en ze daarna voor te stellen aan de overheid.

 

België vertegenwoordigen in de internationale instanties

teneinde

het standpunt van België te vertegenwoordigen en de internationale reglementering te beïnvloeden.

 

Resultaatgebieden
Als
expert/specialist
    bestuderen van de geschiktheid of de noodzakelijkheid om de Belgische reglementering te wijzigen inzake veiligheid van de gezondheid en de voeding

teneinde

    bij te dragen tot de voorbereiding van het Belgisch beleid inzake veiligheid van de gezondheid en de voeding teneinde de naleving van de internationale regels te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • de nationale actualiteit inzake normen en reglementering (documentatie, rapporten, deelname aan manifestaties) bijhouden en analyseren
  • in geval van verandering en/of vernieuwing, nakijken in welke mate deze normen toepasbaar zijn en/of ze een wijziging van de Belgische reglementering opleggen
  • de ontvangen informatie bevestigen om zich een mening te vormen, de ontwerpen van reglementering uitwerken en deze voorleggen aan de politieke autoriteiten
  • de politieke autoriteiten adviseren zodat ze een duidelijk en adequaat standpunt kunnen innemen op nationaal (gemeentes, regio's inbegrepen) en internationaal vlak
  • de relevante informatie doorgeven aan de medewerkers, zorgen voor de concrete omzetting van de besluiten op het terrein

 

Als
coördinator
    verzekeren van de verbinding tussen de experts en de politieke autoriteiten

teneinde

    de activiteiten van de experts die toegewezen werden aan zijn dienst te coördineren, zo ook de gemeenschappelijke activiteiten met andere instanties (FAVV)

 

Voorbeelden van taken
  • de conclusies van de nationale en internationale studiegroepen en/of van politieke besluiten doorgeven, daarna de activiteiten van interne of externe experts coördineren voor hun concrete toepassing op het terrein
  • de technische ondersteuning van de federale overheid verzekeren
  • de kwaliteit van de prestaties en de naleving waarborgen van de termijnen die door de overheid vastgelegd werden voor de omzetting van de internationale normen en regels in de nationale reglementering (of de aanpassing ervan )
  • de activiteiten van de andere organismen coördineren indien nodig ( FAVV)
  • een samenwerking ontwikkelen met relevante personen, namelijk met de 'coördinatoren internationale relaties'

 

Als
verantwoordelijke
    beheren van de activiteiten en de middelen van de dienst

teneinde

    de naleving van de doelstellingen en de plannen die vastgelegd werden voor de dienst te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • de behoeften analyseren in termen van structuur, organisatie en middelen, het budget bij de DG bepalen / verdedigen
  • de werkmethoden bepalen, de werking van de dienst evalueren, eventueel de procedures veranderen om voor de dienst een optimale werking te verzekeren rekening houdend met actieplannen, de middelen en hulpmiddelen (besluitvorming, communicatie, organisatie)
  • een boordtabel opstellen van het beheer van de activiteiten (naleving van het budget, aantal projecten, percentage van het gebruik van de hulpmiddelen, resultaten)
  • kosten maken die inherent zijn aan de gewone werking van de dienst met respect voor het vastgelegd budget. Elke andere onvoorziene of ongewone uitgave moet voorgesteld worden en gestaafd worden met argumenten
  • de onvoorziene zaken beheren en de moeilijkheden oplossen die ze veroorzaken ( voedingscrisis, nieuwe problemen)

 

Als
verantwoordelijke
    organiseren en superviseren van de activiteiten van de medewerkers

teneinde

    zich te vergewissen van de goede werking van de dienst en van de optimale toewijzing van de middelen

 

Voorbeelden van taken
  • voor de deskundigen de op elkaar afgestemde en coherente richtlijnen vastleggen om het standpunt dat door België ingenomen wordt te ontwikkelen en/of na te leven en/of te versterken
  • de taken en verantwoordelijkheden bepalen en de taken verdelen
  • de medewerkers aansturen zodat de genomen afspraken nageleefd worden en de termijnen waarborgen die opgelegd worden door de internationale overheid voor de standaardisering van de Belgische regels
  • de indivuele uitvoeringen en prestaties op kwalitatief en op kwantitatief vlak beoordelen

 

Als
verantwoordelijke
    beheren van de kennis van de dienst

teneinde

    de kwaliteit van de expertiseverrichtingen en de aanbevelingen die gedaan werden op politiek niveau te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • het effect beoordelen van actuele onderwerpen op het beheer van de competenties van de dienst ( voedingscrisis, ggo, wetenschappelijk onderzoek, voedingsmiddelenindustrie..)
  • de behoeften evalueren en daarna de doelstellingen inzake opleiding vastleggen ( individueel en/of van de groep) ofwel volgens de individuele behoeften ofwel volgens de noden verbonden aan de actualiteit (recyclage, nieuwe thema's of producten , onderzoek,.) Dit kan een verplichting worden, door de medewerkers voor opleidingen in te schrijven, of als antwoord op verzoeken van de medewerkers, in het laatse geval de relevantie van de aanvraag beoordelen en een beslissing nemen
  • De overdracht/ het verdelen van de kennis organiseren, de nieuwe medewerkers integreren, opleiden, coachen
  • maatregelen nemen die noodzakelijk zijn opdat de documentatie van de dienst up-to- date zou zijn

 

Als
vertegenwoordiger/bevoegde autoriteit
    invoeren, onderhouden en versterken van de verbinding tusen de deskundigen en de internationale instellingen

teneinde

    het standpunt van België voor te stellen, te verdedigen en eventueel de internationale besluiten te beïnvloeden

 

Voorbeelden van taken
  • Een rol van 'meldpunt' voor de verschillende nationale en internationale netwerken op zich nemen
  • de aanvragen en/of relevante informatie die komt van nationale of internationale instanties centraliseren, daarna verspreiden, beslissen welke maatregelen er genomen moeten worden als antwoord op deze 'verzoeken' en deze invoeren, bijvoorbeeld de taken bepalen die uitgevoerd moeten worden, de hulpmiddelen toewijzen
  • de realisaties superviseren, de antwoorden valideren en ze terugbezorgen aan de betrokken personen en/of organisaties
  • vergaderingen van leidinggevende organen van internationale organisaties en/of instanties bijwonen. De deskundigen die zelf deelnemen aan expertisegroepen van diezelfde internationale organisaties en/of instanties ( EU, EFSA, Codex Alimentarius, FAO, WGO, OESO,..) toewijzen
  • protocollen en technische samenwerkingsakkoorden met federale regionale of internationale instaties uitwerken ( bijv. FAVV)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

directeur-generaal van het DG 'Dier, plant en voeding'

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het beheer van de technische dossiers
  • de organisatie van de activiteiten van de dienst/van de deskundigen
  • het vastleggen van onvoorziene uitgaven in het goedgekeurde budget
  • de creatie en/of adaptatie van de procedures en methodologieën
  • communicatie met de media over elk technisch onderwerp (zonder politieke gevolgen)
  • het antwoorden op groene nota's en op parlementaire vragen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de oriëntatie die aan bepaalde dossiers moet gegeven worden naargelang de politieke stellingname en het belang ervan voor de minister
  • elke beslissing die een effect kan hebben op de politiek, op het beleid van het DG en op de Belgische positie op internationaal niveau
  • kosten buiten het budget
  • verplaatsingen naar het buitenland
  • communicatie met de media over niet-technische onderwerpen
  • coördinatie van onderwerpen die andere DG's van de FOD of van andere FOD's impliceren of betreffen
  • aanwerving/ontslag van ambtenaren

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

neen: geïntegreerd in het algemeen budget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. de functie houdt ongeveer 20 tot 30% verplaatsingen in in België (25d/jaar en naar het buitenland 30 tot 35 d/jaar)

2. momenteel eist een lijvig dossier veel aandacht op: dat van het onderzoek 'voedingsconsumptie'

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • alle nieuwe richtlijnen, instructies, regels, normen , wetgeving in verband met het expertisedomein van de afdeling komende van de hiërarchie en/of van de overheid en/of van andere autoriteiten (internationale en Europese instanties)
  • conclusies van de lopende BPR

 

Welke vernieuwingen
  • neemt het initiatief tot studie- of reflectiegroepen wanneer de betrokkene verneemt dat er nieuwe projecten zullen opgestart worden
  • herziening en aanpassing van de structuur en de werkmethoden om meer precies te antwoorden op de evolutie van het beroep, van de nationale en internationale context
  • grote invloed op de Belgische politiek inzake bescherming en veiligheid van de gezondheid en de voeding
  • het initiatief nemen tot elke actie die de relaties met de actoren op nationaal vlak (regio, gemeente, FAVV,... en op internationaal vlak ( bijvoorbeeld: memorandum van overeenstemming, optimalisatie van de reactietijd, beslissingsprocedures,...) wil vergemakkelijken

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • op basis van documentatie, wetgeving, officiële teksten, normen,...
  • interne en externe deskundigen
  • deelname aan colloquia, congressen, groepen van deskundigen, leidinggevende organen van nationale en internationale organisaties
  • netwerk van persoonlijke relaties (andere contactpersonen en organisaties)

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.