Afdrukken

Adviseur-generaal (medisch) - Directeur (generiek) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IMP011

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Plannen, organiseren, sturen en coördineren van de medische dienst die diverse regionale gezondheidsdiensten of medische centra omvat

teneinde

de operationele doelstellingen van de dienst te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen van de federale overheidsdienst.

 

Aanwenden van de medische expertise bij het analyseren en stellen van een diagnose in complexe medische dossiers, en vertegenwoordigen van de dienst

teneinde

medisch gemotiveerde beslissingen te kunnen nemen en deskundig advies te verlenen aan de vragende personen en instanties.

 

Resultaatgebieden
Als
hoofd
    plannen en organiseren van de werking van de medische dienst

teneinde

    de operationele doelstellingen te bereiken in uitvoering van een strategisch plan

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen van de prioriteiten voor de regionale gezondheidsdiensten of medische centra
  • opstellen van een jaarlijks actieplan dat betrekking heeft op het nodige personeel, het nodige medisch en niet-medisch materiaal (met budgetvoorstel) en de nodige lokalen (gebouwen)
  • opstellen van gemeenschappelijke werkingsregels voor de regionale diensten of centra in samenwerking met de regionale verantwoordelijken of verbindingsartsen
  • vastleggen van kwaliteitsnormen en prestatienormen voor het medisch en paramedisch personeel van de regionale diensten of centra
  • beheren van het globaal budget (personeel, logistiek, materiaal, gebouwen) en beheren van de lokalen (gebouwen) en het medisch en niet-medisch materiaal in de regionale diensten of centra

 

Als
leidinggevende
    controleren van het uitvoerend administratief personeel en het medisch en paramedisch personeel dat belast is met de zorgverlening of de uitvoering van medische expertises

teneinde

    de medische dienst op een zo efficiënt mogelijke en resultaatgerichte manier te laten functioneren

 

Voorbeelden van taken
  • toewijzen van het uitvoerend administratief personeel en het medisch en paramedisch personeel aan de regionale gezondheidsdiensten of de medische centra
  • uitwerken van werkinstructies voor de regionale diensten of centra
  • harmoniseren van de werkmethodes en interne richtlijnen voor de regionale diensten of centra
  • opvolgen en controleren van de kwaliteit en de productiviteit van de verleende zorg of de uitgevoerde medische expertises door het medisch en paramedisch personeel (bv. opvolgen van de prestaties van de onafhankelijke geneesheren en kinesistherapeuten en, indien nodig, hen aanzetten tot het leveren van meer en/of betere medische prestaties)
  • analyseren van de door het regionaal personeel aangehaalde problemen (in de uitvoering van hun medische opdracht of m.b.t. het medisch en niet-medisch materiaal) en aanreiken of voorstellen van verbeteringen

 

Als
coördinator
    beheren van het uitvoerend administratief en het medisch en paramedisch personeel

teneinde

    de personeelsbezetting en de werking van de regionale gezondheidsdiensten of medische centra te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor de nodige polyvalentie in de regionale diensten of centra en opvolgen van het personeelsverloop
  • evalueren van het personeel en deelnemen aan selecties in samenspraak met Selor en de regionaal verantwoordelijken (met uitzondering van de onafhankelijke geneesheren, deze worden regionaal gerekruteerd)
  • coördineren van de zorgverlening of de uitvoering van medische expertises volgens de deontologische regels van het beroep
  • behandelen van klachten van geneesheren en ander medisch en paramedisch personeel (tandartsen, verpleegkundigen, kinesistherapeuten, apothekers)
  • optreden als tussenschakel met andere diensten (personeelsdienst, economaat, informaticadienst, en andere)

 

Als
medisch expert
    analyses en diagnoses opmaken in complexe medische dossiers

teneinde

    medisch gemotiveerde beslissingen te kunnen nemen conform de vigerende wetgeving en reglementering

 

Voorbeelden van taken
  • beslissen in dossiers met medische complicaties of in complexe medische expertisedossiers en/of verlenen van een advies aan de hiërarchie, de cel beleidsvoorbereiding, de bevoegde minister
  • behandelen van klachten van het medisch en paramedisch personeel m.b.t. de zorgverlening of de behandeling van medische expertisedossiers
  • toezien op de coherentie en de samenhang van beslissingen en adviezen
  • opvolgen en vertalen van internationale en nationale wetgeving en reglementering voor het uitwerken van nieuwe of voor het aanpassen van bestaande medische procedures
  • uitleggen van medische procedures aan het medisch en paramedisch personeel

 

Als
extern raadgever
    vertegenwoordigen van de medische dienst

teneinde

    deskundig advies te verlenen aan de vragende personen en instanties

 

Voorbeelden van taken
  • verlenen van adviezen aan particulieren, collega-geneesheren, overheden en andere externen
  • organiseren van of deelnemen aan medische werkgroepen
  • optreden als gastspreker op studiedagen en colloquia in binnen- en buitenland
  • ontvangen van buitenlandse delegaties in functie van het uitwisselen van kennis en ervaringen (bv. omgaan met AIDS, behandeling van hepatitis C)

 

Als
projectleider
    opstarten en sturen van studieopdrachten of informatiseringsprojecten

teneinde

    de curatieve en preventie zorgverlening of de uitvoering van medische expertises te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • contacteren van deskundigen op het terrein en organiseren van interne werkgroepen voor de verbetering van de zorgverlening, de behandeling van medische expertisedossiers of de informatisering van de medische dossiers en de prestaties van het medisch en paramedisch personeel
  • analyseren van de problematiek, voorbereiden van de werkvergaderingen en opvolgen van de voortgang van de werkzaamheden
  • opstellen van een onderzoeksrapport voor de hiërarchie, de cel beleidsvoorbereiding, de bevoegde minister
  • uitwerken van een implementatietraject na goedkeuring door de bevoegde hiërarchië, de cel beleidsvoorbereiding, de bevoegde minister

 

Als
coach
    begeleiden en stimuleren van het uitvoerend administratief en het medisch en paramedisch personeel

teneinde

    de teamgeest te bevorderen en de prestaties te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • behandelen van conflicten die niet op het niveau van de regionale gezondheidsdienst of het medisch centrum geregeld kunnen worden
  • opzoeken van opleidingen voor het personeel en hen aanmoedigen om deze opleidingen te volgen
  • organiseren van werkoverleg met het personeel
  • begeleiden van individuele personeelsleden in geval van problemen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

directeur-generaal of adviseur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de uitvoering van de rol van intern/extern medisch expert
  • de controle op de productiviteit en de kwaliteit van de medische prestaties
  • het beheer van de onafhankelijke zorgverleners (geneesheren, kinesistherapeuten)
  • de ontwikkeling van een informatiseringssysteem voor de medische dienst
  • de opstart van interne studies naar verbeteringen in de dienstverlening
  • contacten met externen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de aanwerving van statutair personeel
  • het budgetbeheer - de uitgaven
  • de aankoop van software en hardware

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. mogelijke impact op het budget met betrekking tot het aankopen van medisch materiaal

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving en reglementering van internationale en nationale instanties
  • ministeriële omzendbrieven
  • code van geneeskundige plichtenleer
  • patiëntenrechtenwet

 

Welke vernieuwingen
  • opstarten van interne studies in functie van een betere dienstverlening
  • opstarten van informatiseringsprojecten voor de medische dienst

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • wetgeving en reglementering van de sector (gevangeniswezen, sociale zekerheid - uitkeringen aan personen met een handicap)
  • medische codes en reglementering

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.