Attaché A2 managementondersteuning (algemeen beheer) (generiek) (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : ISA003
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Strategisch adjuncten Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Coördineren en leiden van de medewerkers, en advies en ondersteuning verlenen aan de manager op organisatorisch, inhoudelijk en beleidsvlak en bij het bevorderen van de relaties tussen diensten (voornamelijk) binnen de organisatie
teneinde
de manager toe te laten de doelstellingen van het managementplan te realiseren.
Resultaatgebieden
Alscoördinatorplannen, coördineren en opvolgen van de opdrachten en dossiers - bestemd voor de manager - uitgevoerd binnen de dienst(en) van de manager
teneinde
te verzekeren dat deze opdrachten en dossiers worden afgewerkt volgens de vooropgestelde richtlijnen, tijdsplanning en kwaliteitsvereisten
Voorbeelden van taken
- coördineren en opvolgen van opdrachten die gezamenlijk door de verschillende diensten of cellen onder de manager worden uitgevoerd en zorgen voor de onderlinge communicatie en afgestemde actie
- dossiers centraliseren, verspreiden en voorbereiden
- plannen van de opdrachten en de behandeling van dossiers, uitschrijven van richtlijnen, toezicht houden op de termijnen, procedures, vorm, enz.
- coördineren, overleg plegen met de stafdiensten en andere (horizontale stafdiensten P&O, B&B, ICT, communicatiedienst, enz.), bevorderen van de samenwerking, de uitwisseling van informatie, enz., vergaderingen organiseren, rapporten opstellen, opvolgen van beslissingen, enz.
- informeren van en rapporteren aan de manager/medewerkers/diensten
Alsleidinggevendeaansturen, motiveren en begeleiden van een team van medewerkers
teneinde
een efficiënte werking van de dienst te verzekeren door de opvolging en ontwikkeling van elke medewerker
Voorbeelden van taken
- verdelen van de taken en verantwoordelijkheden naargelang de ervaring en competenties van de medewerkers
- plannen en coördineren van de werkzaamheden en opvolgen van de uitvoering ervan
- motiveren, evalueren en coachen van de medewerkers
- informeren, begeleiden van de medewerkers, hun ontwikkeling ondersteunen, enz.
- ontwikkelen van een teamgeest
Alsintern raadgever / adviseuradvies verlenen bij en meewerken aan het opstellen van het managementplan en/of de actieplannen, en beantwoorden van vragen die gericht zijn aan de manager
teneinde
de manager via een gefundeerd advies en een concrete ondersteuning in staat te stellen beleidskeuzes te maken
Voorbeelden van taken
- advies verlenen (schriftelijk, mondeling) bij het opstellen van de strategische en operationele plannen en/of bij de uitvoering ervan
- advies verlenen op vergaderingen en bij het beantwoorden van vragen aan de manager (van medewerkers, managers, de voorzitter van het directiecomité, de beleidsvoorbereidende cel, burgers en andere externe instanties) en antwoorden op parlementaire vragen
- opvolgen van de relevante reglementering en de technische aspecten, desgevallend reglementering opstellen
- deelnemen aan werkgroepen, symposia en congressen
Alsinformatiebeheerder, facilitatorverzamelen, bewaren en beheren van informatie die relevant is voor de dienst en de interne en externe communicatie bevorderen
teneinde
alle relevante documenten ter beschikking te stellen en informatie intern en extern te verspreiden
Voorbeelden van taken
- informatie verzamelen, filteren en doen doorstromen: binnen de dienst en van binnen naar buiten en omgekeerd; de informatie beheren en ter beschikking stellen
- aanspreekpunt zijn voor de stafdiensten en voor andere diensten, antwoorden op vragen, interne en externe relaties uitbouwen
- instaan voor de interne en externe communicatie
- informatie verschaffen of coördineren voor internet en het intranet
- projectverantwoordelijke zijn binnen projecten voor informatieverspreiding of -bewaring
Alskwaliteitsbeheeropvolgen van de kwaliteit van de correspondentie, de dossiers en de werkprocedures
teneinde
documenten en procedures te garanderen volgens de kwaliteitsrichtlijnen
Voorbeelden van taken
- opvolgen van de kwaliteit van uitgaande stukken (de inhoud en de vorm ervan nagaan, bijsturen, valideren, enz.)
- evalueren en verbeteren van de eigen en andere werkprocedures (reactietijd, kwaliteit, enz.)
- evalueren en verbeteren van de communicatie
Alsraadgever-expert in een vakgebied (juridisch, wetenschappelijk, enz.)advies verlenen en ondersteuning bieden bij het voorbereiden en behandelen van dossiers
teneinde
een efficiënte behandeling en uitwerking ervan te garanderen op basis van een gefundeerd advies
Voorbeelden van taken
- vanuit de eigen expertise dossiers behandelen, meestal in samenwerking met anderen
- deelnemen aan werkgroepen, symposia en congressen
- technische aspecten opvolgen, technische dossiers nagaan, antwoorden op parlementaire vragen, enz.
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
manager (directeur-generaal of de voorzitter van het directiecomité)
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- correcties op bepaald werk (dossiers, correspondentie, enz.) van anderen (medewerkers, andere diensten)
- dagelijkse werking van de dienst
- voorzitten van bepaalde vergaderingen
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen met een budgettaire impact
- strategische en politieke problematieken
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- instructies van de manager
Welke vernieuwingen
- optimaliseren van werkprocessen
- verbetering van de werking van de dienst
- voorstellen betreffende het strategisch en operationeel plan
Gebaseerd op welk referentiekader
|