Afdrukken

Adviseur controle verzekeringsondernemingen - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD089

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Een team van sociaal inspecteurs of van sociaal controleurs en sociaal assistenten leiden en beheren

teneinde

ervoor te zorgen dat de dienst optimaal functioneert: dit gebeurt meer bepaald door een passende strategie te ontwikkelen inzake de doelstellingen die behaald moeten worden en inzake de financiële, technische en menselijke middelen die hiervoor aangedragen moeten worden, en door het werk van de medewerkers te organiseren en te controleren

 

Resultaatgebieden
Als
organisator
    De activiteiten plannen en coördineren in overleg met de directeur

teneinde

    de gebruikers kwaliteitsproducten te leveren binnen de termijnen en volgens de gewenste kwantiteit

 

Voorbeelden van taken
  • De activiteiten van de medewerkers plannen en coördineren
  • Erop toezien dat de werkmethodes op elkaar afgestemd zijn
  • Interne procedures en werkingsregels voor de organisatie bepalen en invoeren
  • Erop toezien dat de medewerkers in het team geïntegreerd worden

 

Als
controleur
    Toezien op de controle van de verzekeringsondernemingen en de werkgevers

teneinde

    de belangen van de slachtoffers en de verzekeringnemers te verdedigen en na te gaan of de reglementering inzake arbeidsongevallen correct wordt toegepast

 

Voorbeelden van taken
  • De regeling van de ongevallen controleren op basis van klachten en met behulp van steekproeven
  • De geweigerde ongevallen controleren
  • Het beheer van de verzekeringspolissen controleren
  • De naleving van de verzekeringsplicht en de aangifte van de ongevallen controleren bij de werkgevers
  • De bijdragen verschuldigd aan het FAO controleren (bijdragen op de DWR; 20% van de premies) De registers, de archieven en de kwaliteit van de informatie die aan de gegevensbank wordt meegedeeld, controleren

 

Als
vertegenwoordiger van de dienst
    Informatie verstrekken aan de interne en externe partijen

teneinde

    de hiërarchie, de medewerkers of elke andere externe gebruiker te informeren

 

Voorbeelden van taken
  • De actoren op dit vlak (slachtoffers, werkgevers, verzekeraars, belangenbehartigers) informeren en adviezen geven
  • De andere diensten en medewerkers van het FAO informeren en adviezen geven
  • De bestuursorganen (beheerscomité, politieke overheid, &) informeren en adviezen geven
  • Interne en externe opleidingen geven over de verplichtingen bij arbeidsongevallen

 

Als
deskundige
    Adviezen geven aan de directeur, de medewerkers en elke andere externe gebruiker

teneinde

    hen de nodige informatie te verstrekken in verband met hun activiteiten

 

Voorbeelden van taken
  • De hiërarchisch meerderen, de personen met klachten en de medewerkers informeren en adviezen geven, zowel schriftelijk als mondeling
  • Een strategisch voorbereidend werk maken, studies maken en juridische commentaar geven over de nieuwe wetgeving en af en toe wetteksten opstellen
  • Deelnemen aan vergaderingen over technische onderwerpen (+ voorbereidingswerk)
  • Specifieke taken vervullen, complexe dossiers beheren, werkgroepen leiden

 

Als
projectleider
    De activiteiten van verschillende partijen (medewerkers, leden van andere diensten van het FAO of van externe diensten) coördineren

teneinde

    een studie te maken of een interpretatie van de reglementering te bekomen

 

Voorbeelden van taken
  • Een werkplanning opmaken en verslagen over de activiteiten opstellen
  • Gegevens bij de verzekeringsondernemingen opvragen
  • Overlegvergaderingen leiden of eraan deelnemen

 

Als
vertegenwoordiger
    De belangrijkste schakel zijn tussen de directeur en de medewerkers

teneinde

    de richtlijnen van de directie mee te helpen uitvoeren

 

Voorbeelden van taken
  • Alle functionele contacten leggen met de overheden, departementen, overheids- en privé-instellingen en deze contacten onderhouden
  • De belangen van het team verdedigen
  • Deelnemen aan interne en externe officiële vergaderingen (+ voorbereidingswerk)
  • Zorgen voor de doorstroming van de informatie in beide richtingen

 

Als
coach
    Een positieve werksfeer creëren

teneinde

    de ontplooiing van de medewerkers en de groepsgeest te bevorderen

 

Voorbeelden van taken
  • Conflicten beheren, de verstandhouding verbeteren, de samenwerking tussen personen en diensten bevorderen
  • De medewerkers stimuleren, aanmoedigen, motiveren en verantwoordelijkheid geven
  • Informatievergaderingen organiseren, toezien op de interne coördinatie
  • Onderzoeken welke opleiding(en) de medewerkers moeten volgen en hen aanmoedigen voortgezette opleidingen te volgen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail &

wekelijks

management

beslissingen

persoonlijk contact

wekelijks

diensten van het FAO

mondelinge en schriftelijke vragen

als dossier

wekelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

per brief, e-mail &

maandelijks

internet

wetgeving (wet, KB, MB &)

informeel

dagelijks

kabinet

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail &

ad hoc

uitgeverijen en bibliotheek

juridische documentatie

intern verspreid

dagelijks

werkgroepen

verwante sectoren

vergadering, stuurgroep &

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

beheerscomité

nota's

als dossier

maandelijks

diensten van het FAO

adviezen en richtlijnen

als dossier, rechtstreeks

wekelijks

particulieren/burgers

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail &

wekelijks

organisaties/ondernemingen

adviezen en richtlijnen

per brief, e-mail &

maandelijks

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

wekelijks

werkgroepen

arbeidsongevallensector

vergadering, stuurgroep &

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur van de inspectiedienst

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van de afdeling
  • het beheer van de medewerkers
  • de verwezenlijking van de controles
  • het opstellen van de algemene en jaarlijkse verslagen inzake de controle bij de verzekeringsondernemingen
  • de medeondertekening van de betalingsdocumenten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • aangelegenheden die de instelling binden en waarover het beheerscomité of de algemene directie nog geen beslissing heeft genomen
  • de deelname aan werkgroepen en colloquia buitenshuis in naam van de instelling

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wetgeving inzake arbeidsongevallen, sociaal zekerheidsrecht
  • Reglementering betreffende het openbaar ambt
  • Interpretaties van het beheerscomité

 

Welke vernieuwingen
  • De controle optimaliseren

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Ervaring op basis van de dossiers
  • Taken die door het management of door de politieke overheid toegekend worden
  • Andere wetgevingen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.