Attaché documentbeheer - Diensthoofd (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DCO001
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
Als diensthoofd ben je verantwoordelijk voor de dienst documentbeheer, die instaat voor het creëren, optimaliseren en beheren van documenten
teneinde
een optimale leesbaarheid en de meest geschikte documentstructuur te garanderen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendeinstaan voor het sturen van de medewerkers en de organisatie van de dienst
teneinde
er voor te zorgen dat deze bijdragen tot het behalen van de operationele doelstellingen.
Voorbeelden van taken
- Geven van richtlijnen aan uw medewerkers
- Verdelen van taken onder uw medewerkers in functie van hun competenties
- Informeren van en rapporteren aan de hiërarchie
AlscoördinatorAdministratief beheer van het personeel (verloven en afwezigheden bijhouden, personeelsbehoeften bepalen,…), het materieel en de informatica (behoeften bepalen, aanvragen doen)
teneinde
de continuïteit van de dienst te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- Bepalen van de opleidingsbehoeften in functie van het werk
- Zorgen voor de uniformiteit van de documenten (taal, vorm en inhoud)
- Individualiseren van de functies en bepalen van de individuele doelstellingen in de functie- en planningsgesprekken
- De tussentijdse evolutie bespreken in de functioneringsgesprekken en eventueel bepalen van opleidingsbehoeftes
Voeren van de evaluatiegesprekken
- Opmaken van de verslagen en deze doorspelen aan de dienst ontwikkeling en evaluatie
Alscontactpersooneen aanspreekpunt zijn voor alles wat te maken heeft met het beheren en het leesbaar maken van documenten
teneinde
alle informatie rond documentbeheer te centraliseren.
Voorbeelden van taken
- Overleggen met diensthoofden die nieuwe documenten willen lanceren
- Actief deelnemen aan vergaderingen rond projecten waarvoor nieuwe documenten zullen worden opgemaakt
- Overleggen met ICT-diensten over de informaticaondersteuning (de technische mogelijkheden en hun evolutie) voor het opmaken van nieuwe documenten en het beheren van bestaande documenten
- Het aanspreekpunt zijn voor eindgebruikers die op zoek zijn naar bepaalde documenten
- Contacten onderhouden met de interne en externe communicatiediensten i.v.m. de publicatie van bepaalde documenten op het intranet en het internet
Alscoachcontinu opleiden, ondersteunen en begeleiden van uw medewerkers
teneinde
hun persoonlijke competenties te vergroten en hun autonomie te bevorderen.
Voorbeelden van taken
- Het nemen van initiatieven stimuleren bij uw medewerkers
- Motiveren opleiden en begeleiden van (nieuwe) medewerkers
- Inschatten van de capaciteiten van de medewerkers en deze optimaal proberen te benutten
- Luisteren naar uw medewerkers en hen helpen bij het zoeken van oplossingen of het beheren van interpersoonlijke problemen in de dienst
- Geven van constructieve feedback
Alsdeskundige/specialist inzake taalsensibiliseren en advies verlenen rond leesbaarheid van de documenten
teneinde
de teksten van de Rijksdienst voor Pensioenen (RVP) duidelijk leesbaar en begrijpbaar te maken voor het doelpubliek.
Voorbeelden van taken
- Opstellen van richtlijnen voor het schrijven van duidelijke teksten
- Adviezen geven rond het leesbaar maken van concrete teksten
- Het werk van de experten leesbaarheid nalezen en verbeteren
- Opstarten van sensibiliseringscampagnes die het belang van leesbare teksten aantonen
Alsvormgeverinstaan voor de goedkeuring van de lay-out van de documenten
teneinde
ervoor te zorgen dat deze duidelijk en herkenbaar zijn.
Voorbeelden van taken
- Nagaan of de juiste lay-out (standaard of bijzondere) werd toegepast
- Meewerken aan het ontwikkelen van een huisstijl
Alsdocumentbeheerderinstaan voor het beheer van de documenten
teneinde
de meest recente versie steeds ter beschikking te stellen van de gebruiker.
Voorbeelden van taken
- Het bewaren van de documenten in elektronische bestanden
- Toezien of alle bestaande documenten up-to-date worden gehouden
- Zorgen voor een eenvoudige toegang tot de documenten voor de eindgebruikers
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's/andere diensten
|
afspraken maken, info uitwisselen
|
mail, persoonlijk contact, vergadering
|
dagelijks
|
Hiërarchie
|
richtlijnen, overleg
|
mail, persoonlijk contact, vergadering
|
ad hoc
|
Medewerkers
|
rapportering, overleg
|
mail, persoonlijk contact, vergadering
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's/andere diensten
|
afspraken maken, info uitwisselen
|
mail, persoonlijk contact, vergadering
|
dagelijks
|
Hiërarchie
|
rapportering, overleg
|
mail, persoonlijk contact, vergadering
|
ad hoc
|
Medewerkers
|
richtlijnen/overleg
|
mail, persoonlijk contact, vergadering
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Directeur interne communicatie
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- Toekennen van verlof aan de medewerkers, verdelen van de taken, beheren van de middelen, goedkeuren van documenten, interne organisatie van de dienst
De functie moet autorisatie vragen voor
- Eigen verlof, aanvragen voor bijkomend personeel, beslissingen met budgettaire impact
Impact
Totaal werkbudget entiteit
De entiteit heeft geen eigen werkbudget
Eigen werkbudget
De functiehouder heeft geen eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Bestuursovereenkomst en bestuursplan
- Richtlijnen van de hiërarchie
- Richtlijnen in verband met spelling en taalgebruik
- De huisstijl van de organisatie
Welke vernieuwingen
- Verbetering in de werkwijzen, procedures en processen aanbrengen
- Adviseren rond leesbaarheid en documentbeheer bij het uitwerken van nieuwe informaticatoepassingen
- Verbeteringen van de leesbaarheid
Gebaseerd op welk referentiekader
- Binnen de richtlijnen van de hiërarchie
|