Afdrukken

Attaché geschillen werkloosheid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD003

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Deelnemen aan de voorbereiding van de verdedigingen van de administratieve beslissingen die voor de arbeidsgerechten betwist worden, publiceren en becommentariëren van de rechtspraak, deelnemen aan de toepassing van de reglementering rond controles, geschillen en sancties in het kader van de werkloosheidsverzekering

teneinde

bij te dragen aan de correcte en uniforme toepassing van de reglementering

 

Het deelnemen aan de terugvordering van ten onrechte toegekende uitkeringen via het opstellen van werkinstrumenten, informeren van interne en externe klanten en samenwerken met andere instellingen

teneinde

de uitvoering van het terugvorderingsbeleid van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening te verzekeren

 

Resultaatgebieden
Als
specialist
    Opstellen van een juridische argumentatie om de belangen van de RVA te vrijwaren

teneinde

    de geschillen tot een goed einde te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • Analyseren van vonnissen en arresten, vooral van de arbeidsrechtbanken en –hoven, maar ook van het Hof van Cassatie, het Arbitragehof, de Raad van State en het Europees Hof met betrekking tot dossiers die verband houden met de werkloosheidsreglementering
  • Beoordelen van gerechtelijke beslissingen en beslissen welk gevolg er moet aan gegeven worden, eventueel door binnen de wettelijk voorziene termijn een beroep in te dienen
  • Opstellen van conclusies en beoordelen van conclusies ten behoeve van de RVA-advocaten (in beroep of in cassatie)
  • De (bijkomende) conclusies en geschriften (van antwoord) herlezen en eventueel aanpassen die door de advocaat geschreven zijn
  • De correcte rechtspraak opzoeken

 

Als
specialist
    meewerken aan de ontwikkeling van de terugvorderingsprocedures rekening houdende met de toepasselijke wetgeving en het terugvorderingsbeleid van de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening

teneinde

    de invordering van ten onrechte toegekende uitkeringen te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • Opmaken van werkinstrumenten (nota's, onderrichtingen, formulieren en syllabi)
  • Informeren van de interne en externe klanten
  • Samenwerken met andere instellingen (FOD Financiën, incassobureau) die meewerken aan de invordering
  • Meewerken aan (strategische) projecten rond terugvorderingen

 

Als
contactpersoon
    De beleidsverantwoordelijken en de werkloosheidsbureaus informeren omtrent de activiteiten en de resultaten van de dienst Geschillen

teneinde

    hen op de hoogte te houden van de belangrijkste geschillendossiers en de evolutie van de terugvorderingsdossiers alsook de werkloosheidsbureaus te helpen correcte beslissingen te nemen

 

Voorbeelden van taken
  • Deelnemen aan vergaderingen
  • Opstellen (zowel naar de beleidsverantwoordelijken als naar de werkloosheidsbureaus toe) van informatieve nota’s, rechtspraakfiches.
  • Analyseren van de toestand en de evolutie van de terugvorderingsdossiers binnen de Rijksdienst voor Arbeidsvoorziening

 

Als
coördinator
    aansturen van de diensten die de aanvragen om kwijtschelding en de dossiers van weerspannige schuldenaars in het buitenland behandelen en die het secretariaat van de Nationale Administratieve Commissie verzorgen

teneinde

    ervoor te zorgen dat de diensten hun doelstellingen kunnen behalen

 

Voorbeelden van taken
  • verdelen van de taken binnen de dienst en richtlijnen geven
  • opvolgen van de werkzaamheden en indien nodig bijsturende acties ondernemen
  • motiveren van de medewerkers, detecteren van opleidingsbehoeften, voeren van functioneringsgesprekken
  • beheren van de mandaten van de commissieleden
  • bijhouden van statistieken en cijfers mbt budgetcontrole

 

Als
specialist
    Meewerken aan de uitwerking van een eenduidige werkloosheidsreglementering met betrekking tot controles, geschillen en sancties en het ontwikkelen van werkprocedures betreffende vaak voorkomende geschillen.

teneinde

    een correcte en uniforme toepassing van de werkloosheidsreglementering te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • nota's opstellen naar andere diensten toe naar aanleiding van interessante vonnissen of arresten
  • vulgariseren van de reglementering door infobladen op te stellen en te verspreiden naar de betrokken personen en instanties.
  • Uitwerken van werkinstrumenten zoals syllabi, onderrichtingen, modelbeslissingen en formulieren
  • opleiding of presentaties geven
  • opstellen van een ontwerp van antwoord naar de ombudsman

 

Als
kennisbeheerder
    Op de hoogte blijven van recente tendensen op het gebied van wetgeving, rechtspraak, rechtsleer en werkprocedures

teneinde

    de laatste ontwikkelingen in beroepen, adviezen, conclusies en geschriften te kunnen verwerken

 

Voorbeelden van taken
  • het in kaart brengen van de evoluties en hun impact
  • deelnemen aan studiedagen
  • informatie doorgeven via interne vergaderingen en e-mail

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

advocaten

schriftelijke vragen

informeel

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

als dossier

particulieren/burgers

mondelinge vragen

per brief, e-mail &

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB &)

vergadering, stuurgroep &

collega's

beslissingen

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

advocaten

schriftelijke vragen

informeel

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

als dossier

particulieren/burgers

mondelinge vragen

per brief, e-mail &

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB, MB &)

vergadering, stuurgroep &

collega's

beslissingen

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

expert geschillen werkloosheid

senior expert geschillen werkloosheid

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • werkorganisatie
  • formulering van de antwoorden op de mondelinge en schriftelijke vragen (behalve wanneer dit een standpunt impliceert of een principekwestie is)
  • werkorganisatie van het secretariaat van de Nationale Administratieve Commissie

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het aanhangig maken van (gevoelige en complexe) zaken bij de rechtbank
  • het instellen van een procedure in beroep of in cassatie
  • een dossier met een politieke impact, over een gevoelig onderwerp
  • ontwerpen van antwoord, nota's, onderrichtingen, formulieren
  • antwoorden waarbij een standpunt dient te worden genomen of een principekwestie is

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

1.415.231,08 EUR (dit budget omvat de personeelskost, informaticakost en andere werkingskosten (andere dan informatica), gegevens uit de kostprijscalculatie)

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • missie en strategie RVA en politiek beleid
  • boordtabellen/termijnen van de bestuursovereenkomst
  • professionele samenwerkingsverbanden
  • toepassing van de wetgeving
  • beslissingen beheerscomité, directeursvergadering en stafvergadering

 

Welke vernieuwingen
  • deelname aan strategische en nationale projecten
  • vereenvoudigen van de reglementering
  • signaleren van mogelijke problemen in de reglementering nav uitspraken van beroepen
  • organisatie van punctuele acties nav risicobeheer en CAF7 (tevredenheidsenquete voor personeel)
  • voorstellen, uitwerken, coördineren en implementeren van de jaarlijkse actieplannen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • bestuursovereenkomst en bestuursplan
  • Jaarlijks strategisch plan (herfstseminarie)
  • politiek, missie en strategie van RVA

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.