Afdrukken

Adviseur-generaal hoofdbestuur controle - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO447

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

De directie Hoofdbestuur beheren, de acties van de drie diensten en de twee cellen waaruit zij bestaat sturen, superviseren en coördineren, instaan voor de relaties met de bedrijven en de sectororganisaties en met de andere controle-instellingen die in de voedselketen werkzaam zijn, het directoraat-generaal Controle (twee directies en een eenheid) leiden bij afwezigheid van de directeur-generaal (N-1)

teneinde

de operationele doelstellingen van de opdracht van de directie te verwezenlijken, een adequate communicatie te verzekeren tussen het FAVV en het betreffende sociaal-economisch-politieke milieu, de continuïteit van de opdracht van het directoraat-generaal Controle te garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
lid van het directiecomité
    van het Agentschap meewerken aan het management van de organisatie

teneinde

    de opdrachten uit te voeren volgens het in het managementplan van het FAVV ten uitvoer gelegde business plan.

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan het beheer van de relaties met de verschillende stakeholders ;
  • deelnemen aan de voorbereiding van de vergaderingen van het raadgevend comité ;
  • meewerken aan de totstandbrenging van en de communicatie over de beleidsvisie van het FAVV met betrekking tot de waarden, de organisatiestructuur en de in te zetten middelen ;
  • meewerken aan de tenuitvoerlegging van het business plan en het managementplan en daarbij het belang van de eigen directie overschrijden ;
  • instaan voor multidisciplinaire projecten die de medewerking van de andere directoraten-generaal vereisen.

 

Als
coördinator van de directie
    Hoofdbestuur de werking van de verschillende diensten van het Hoofdbestuur organiseren, coördineren en volgen

teneinde

    de optimale werking van de diensten te verzekeren door het uitbouwen van een gepaste strategie.

 

Voorbeelden van taken
  • de operationele plannen in het eigen departement opmaken en volgen met het oog op het verwezenlijken van het business plan en het managementplan ;
  • de totstandbrenging, de implementering en de optimalisering van de gedragscode in verband met controleacties en het volgen daarvan binnen het bevoegdheidsgebied van het FAVV vastleggen, het beheer van de internationale, de nationale en de eigen alarmsystemen van het FAVV controleren ;
  • instaan voor de coördinatie tussen de verantwoordelijken van de verschillende diensten en cellen van de directie Hoofdbestuur en de uniformisering van de interne procedures in de verschillende diensten controleren ;
  • de invoering en het beheer van een kwaliteitssysteem met het oog op certificering controleren, de uniformisering van de structuur en de principes van de certificering controleren ;
  • het beheer van de erkenningen en registraties van alle operatoren in de voedselketen met een minimum aan administratieve formaliteiten voor de operatoren controleren.

 

Als
verantwoordelijke van de directie
    Hoofdbestuur, de human resources en de budgettaire middelen optimaal gebruiken

teneinde

    de doelstellingen te kunnen bereiken.

 

Voorbeelden van taken
  • het personeelsplan van het Hoofdbestuur opmaken en het HR-management controleren (aanwerving, ontwikkeling en beheer van de prestaties van de medewerkers) ;
  • een competentieplan opmaken en het beheer van die competenties controleren ;
  • het budgettaire beheer van de entiteit controleren.

 

Als
leidinggevende
    de mogelijkheden tot ontwikkeling van de directe medewerkers en van de verschillende diensthoofden aansturen, motiveren, evalueren en verzekeren

teneinde

    elk van hen aan te zetten tot een optimale inzet met het oog op een optimale werking van de dienst.

 

Voorbeelden van taken
  • tools ontwikkelen waarmee de diensthoofden hun dienst beter kunnen beheren ;
  • concrete en meetbare ontwikkelingsdoelstellingen vaststellen ;
  • individuele en teamgesprekken voeren met de diensthoofden.

 

Als
expert
    expert in een sfeer van begeleiding continu nieuwe concepten, programma’s en/of campagnes ontwikkelen en op de implementering daarvan toezien

teneinde

    aan de opdrachten van het FAVV te beantwoorden.

 

Voorbeelden van taken
  • de op het terrein bekomen resultaten inkijken en evalueren;
  • het uitwerken van procedures, checklists en instructies controleren ;
  • voorstellen doen voor door de NICE (Nationale Implementatie- en Coördinatie-eenheid) uit te voeren interne audits;
  • de werking van de GIP (Grensinspectieposten) sturen, met inbegrip van de erkenning ervan in uitvoering van de EU-wetgeving.

 

Als
vertegenwoordiger
    van het FAVV in het Hoofdbestuur het aanspreekpunt zijn voor de betrokken organisaties (beroepsorganisaties, consumentenorganisaties) en partnerinstellingen (FOD, Gewesten)

teneinde

    bij te dragen aan de ontwikkeling van het merkimage van het FAVV en aan de communicatie over de opdrachten, de doelstellingen en de prioriteiten van het FAVV.

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan vergaderingen, seminaries, colloquia, congressen, conferenties, … en de visie van het FAVV in het algemeen of die van directoraat-generaal Controle in het bijzonder kenbaar maken ;
  • instaan voor het opvolgen van de relaties met de verschillende interveniënten en partners.

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

kabinet

schriftelijke vragen

per brief, per e-mail,“groene” nota, …in de vorm van een dossier

ad hoc

kabinet

mondelinge vragen

informeel

ad hoc

kabinet

instructies

“groene” nota’s

ad hoc

organisaties, bedrijven

schriftelijke vragen; schriftelijke adviezen; studieverslagen

per brief, per e-mail, in de vorm van een dossier

ad hoc

organisaties, bedrijven

mondelinge vragen, mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

andere federale overheids[...]

schriftelijke vragen, schriftelijke adviezen

per brief, per e-mail,in de vorm van een dossier

ad hoc

andere autoriteiten (nationaal, supranationaal en uit het buitenland)

mondelinge vragen,mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

andere autoriteiten (nationaal, supranationaal en uit het buitenland)

studieverslagen

in de vorm van een dossier

ad hoc

andere autoriteiten (nationaal, supranationaal en uit het buitenland)

schriftelijke vragen;schriftelijke adviezen;bestaande wetgevingen

per brief, per e-mail

ad hoc

persdiensten en public relations

mondelinge vragen;mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

persdiensten en public relations

voorstellen voor regelgeving

in de vorm van een dossier

ad hoc

persdiensten en public relations

studieverslagen

per brief, per e-mail;formeel akkoord

ad hoc

persdiensten en public relations

bestuursdocumenten

per brief, per e-mail;formeel akkoord

ad hoc

persdiensten en public relations

actuele gegevens

per brief, per e-mail;persmededeling;informeel.

ad hoc

collega’s

schriftelijke vragen;schriftelijke adviezen

per brief, per e-mail

ad hoc

collega’s

mondelinge vragen;mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

kabinet

schriftelijke adviezen;schriftelijke antwoorden;bestaande wetgevingen

per brief, per e-mail

ad hoc

kabinet

mondelinge adviezen;mondelinge antwoorden

informeel

ad hoc

kabinet

studiemateriaal

per e-mail

ad hoc

kabinet

studieverslagen

per brief;in de vorm van een dossier

ad hoc

organisaties, bedrijven

schriftelijke adviezen

per brief, per e-mail

ad hoc

organisaties, bedrijven

mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

organisaties, bedrijven

bestaande wetgeving

via instructie, per e-mail

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke adviezen;mondelinge adviezen;bestaande wetgevingen

per brief, per e-mail

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

studieverslagen

in de vorm van een dossier

ad hoc

andere autoriteiten (nationaal en supranationaal)

schriftelijke adviezen;bestaande wetgevingen

per brief, per e-mail

ad hoc

andere autoriteiten (nationaal en supranationaal)

mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

andere autoriteiten (nationaal en supranationaal)

voorstellen voor regelgeving

in de vorm van een dossier

ad hoc

andere autoriteiten (nationaal en supranationaal)

studieverslagen

per brief, per e-mail;in de vorm van een dossier

ad hoc

andere autoriteiten (nationaal en supranationaal)

bestuursdocumenten

per brief, per e-mail;formeel akkoord

ad hoc

collega’s

schriftelijke vragen;schriftelijke adviezen

per brief, per e-mail

ad hoc

collega’s

mondelinge vragen;mondelinge adviezen

informeel

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal van DG Controle.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het vastleggen van (en de eindverantwoordelijkheid voor) de doelstellingen van het Hoofdbestuur in overeenstemming met het business plan en het managementplan ;
  • de organisatie van het werk in de Directie Hoofdbestuur ;
  • het dagelijks beheer van het Hoofdbestuur ;
  • het verdelen van de taken binnen de staf ;
  • het ontwikkelen van specifieke werktools ;
  • contacten met de andere diensten en autoriteiten, intern en extern (die nodig zijn om de doelstellingen en de projecten te verwezenlijken of in samenhang met onderhandelingen) ;
  • het vastleggen van het profiel van de vereiste human resources en de definitieve selectie van (contractueel) personeel.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • voorstellen voor vernieuwing met het oog op de modernisering van het FAVV ;
  • wijzigingen in het personeelsplan;
  • budgetoverschrijdingen ;
  • zendingen naar het buitenland.

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

begroting 2006 na jaarlijkse begrotingscontrole : 162 800 000 € (gegevens Dienst B&BC).

 

Eigen werkbudget

nihil.

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. meewerken aan het opmaken van de begroting van het directoraat-generaal Controle.

2. verantwoordelijkheid met betrekking tot de begrotingsposten van de directie Hoofdbestuur.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de regelgeving betreffende de oprichting, de opdrachten, de organisatie, de structuur van het FAVV ;
  • de regelgeving i.v.m. voedselveiligheid ;
  • de begrotingswetten die gelden voor instellingen van openbaar nut.

 

Welke vernieuwingen
  • meewerken aan het opmaken van het business plan en het management plan van het FAVV ;
  • doelstellingen voor de eigen Directie vastleggen ;
  • vernieuwing in samenhang met de administratieve vereenvoudiging, met name wat de erkenning of registratie van alle operatoren in de voedselketen betreft ;
  • innovatie in verband met de ontwikkeling van informaticasystemen ter verbetering van de doelmatigheid en de efficiëntie van de controles “op het terrein” door beheersing van de statistische risico’s (bijv. workforce management).

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • het regeerakkoord ;
  • het interministeriële overleg ;
  • het beleid van de minister van Volksgezondheid ;
  • de autonomie van de overheidsinstellingen.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.