Afdrukken

Adviseur communicatiebeleid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DCO903

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)




Doel van de functie

Het begeleiden van de federale overheidsorganisaties bij de uitbouw en de implementatie van hun communicatiebeleid en bij de (strategische) communicatie in veranderingstrajecten

teneinde

de federale organisaties in staat te stellen efficiënt en effectief te communiceren naar de verschillende stakeholders (o.a. personeelsleden, klanten, vakbonden, …) en de implementatie van veranderingstrajecten te faciliteren.

 

Het voorbereiden, operationaliseren, coördineren en evalueren van beleidslijnen en het uittekenen van een globale communicatiestrategie voor de federale overheidsorganisaties

teneinde

een transparante en participatieve communicatiecultuur te bevorderen en het positieve imago van de federale overheid te ondersteunen

 

Resultaatgebieden
Als
extern raadgever/adviseur
    federale overheidsorganisaties op het terrein en op maat adviseren en begeleiden bij de uitbouw en implementatie van hun communicatiebeleid, de uitbouw van hun communicatiedienst en hun strategische communicatie in veranderingsprocessen

teneinde

    de federale overheidsorganisaties in staat te stellen efficiënt en effectief te communiceren naar de verschillende stakeholders (o.a. personeelsleden, klanten, vakbonden,…)

 

Voorbeelden van taken
  • Strategisch advies inzake communicatie verlenen aan directiecomités en verantwoordelijken voor communicatiediensten
  • Advies verlenen en begeleiden bij het uittekenen van een communicatiebeleid rekening houdende met de cultuur en de communicatiekanalen van de federale organisatie (op maat)
  • Adviseren en ondersteunen bij de uitbouw en/of BPR van een communicatiedienst
  • Advies verlenen en op het terrein begeleiden bij het uitwerken van de communicatieplannen in veranderingstrajecten
  • Via duidelijke communicatie en strategische dialoog draagvlak creëren voor veranderingen

 

Als
coach
    de klanten (communicatieverantwoordelijken, projectleiders in veranderingstrajecten, lijnmanagers) coachen op het terrein bij hun communicatieacties

teneinde

    hen in staat te stellen efficiënt en effectief te communiceren

 

Voorbeelden van taken
  • Samen met de klant de coachingsdoelstellingen op maat formuleren en actieplannen opstellen om deze doelstellingen te bereiken
  • Actieve begeleiden en ondersteunen bij de uitvoering van de acties op het terrein
  • Aanreiken van instrumenten en methodieken om de doelstellingen te bereiken
  • Opleidingen uitwerken en geven
  • Organiseren van intervisies tussen de communicatiemedewerkers van de federale organisaties

 

Als
beleidsadviseur
    het definiëren, ontwikkelen en implementeren van strategische richtlijnen en operationele standaarden inzake communicatie binnen de federale overheid

teneinde

    een coherent communicatiebeleid en een communicatiecultuur uit te bouwen en te bevorderen binnen de federale overheid

 

Voorbeelden van taken
  • Definiëren en ontwikkelen van een coherent communicatiebeleid en een globale communicatieaanpak bij transversale projecten (vb absenteïsme, e-HR,….)
  • Definiëren van de beleidslijnen inzake de communicatie binnen de federale overheid
  • Advies verlenen over de vertaling van de organisatiestrategie naar een communicatiestrategie
  • Advies verlenen inzake de generieke communicatiekanalen binnen de federale overheid

 

Als
projectleider
    Het aansturen en opvolgen van grote en complexe (transversale/horizontale) communicatieprojecten

teneinde

    een projectuitvoering conform de vooropgestelde resultaten te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • Uittekenen van het project in termen van scope, kosten, timing, projectstructuur en methodologisch kader
  • Het project plannen en de uitvoering opvolgen
  • Beheren van het projectbudget
  • Rapporteren over de voortgang van het project aan de sponsor en de stuurgroep
  • Aansturen van de projectmedewerkers

 

Als
analist
    de communicatiebehoeften van de federale overheidsorganisaties analyseren

teneinde

    oplossingen en adviezen op maat te kunnen uitwerken voor de federale overheidsorganisaties

 

Voorbeelden van taken
  • Analyseren van de strategie (managementplannen) en de processen en projecten van de federale overheidsorganisaties
  • Analyseren van de mogelijke weerstanden tegen verandering en de hefbomen om deze te overbruggen
  • Analyseren van de behoeften van de verschillende stakeholders (o.a. personeelsleden, vakbonden, klanten,….)
  • Analyseren van de formele en informele communicatiekanalen binnen de federale organisaties

 

Als
ontwikkelaar
    verbeteren van bestaande en ontwikkelen van nieuwe instrumenten, processen en methodieken op maat van de behoeften van de klant

teneinde

    de klanten efficiënte en effectieve instrumenten, methoden en processen te kunnen aanreiken rekening houdende met de cultuur en de eigenheid van hun organisatie

 

Voorbeelden van taken
  • Uitwerken van nieuwe communicatieconcepten en communicatiekanalen
  • Vernieuwen en ontwikkelen van instrumenten en templates
  • Nieuwe technologieën introduceren

 

Als
account manager
    het opvolgen van de context en de behoeften van de federale organisaties en het extern vertegenwoordigen van de federale overheid met betrekking tot communicatiebeleid

teneinde

    een efficiënte en klantvriendelijke werking te verzekeren en de dienstverlening van de FOD P&O en van het DG Communicatie maximaal af te stemmen op de noden en behoeften van de klant

 

Voorbeelden van taken
  • Op een proactieve manier de behoeften van de klanten detecteren en opvolgen
  • Antwoorden op vragen van klanten over de diensten van de FOD P&O in het algemeen en over communicatiebeleid in het bijzonder
  • De FOD P&O vertegenwoordigen op communicatieevenementen
  • Uitbouwen van netwerken

 

Als
kennisbeheerder
    het continu op peil houden, verbeteren, delen en uitdragen van de eigen kennis en vaardigheden

teneinde

    de expertise van zowel de functiehouder als de dienst te expliciteren, te structureren, toegankelijk te maken, te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen

 

Voorbeelden van taken
  • Raadplegen van vakliteratuur, benchmarking, volgen van opleidingen
  • Actief deelnemen aan studiedagen, congressen, seminaries als organisator, spreker of deelnemer
  • Opvolgen van best practices, tendenzen en nieuwe ontwikkelingen (nationaal en internationaal)
  • Expliciteren, structureren en toegankelijk maken van de kennis binnen de dienst
  • Kennis delen en overdragen naar collega's en klanten via intervisies, opleidingen, ….

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-generaal (N-1)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.