Attaché A2 Europees Sociaal Fonds (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD039
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Conceptontwikkeling, voorbereiding, implementatie, evaluatie en opvolging van het activeringsbeleid
teneinde
tot een transversaal beleid inzake maatschappelijke integratie bij te dragen
Opvolging van de hoofdlijnen voor sociale insluiting van het federale ESF (Europees Sociaal Fonds)
teneinde
maximale synergieën tussen de betrokken partijen te bekomen
Ondersteuning van de OCMW's
teneinde
de sociaal-economische inpassing te bevorderen van personen die van maatschappelijke hulp afhankelijk zijn
Resultaatgebieden
Alsdeskundige/specialistde POD MI ondersteunen en adviezen formuleren in verband met de voorbereiding, de uitwerking, de uitvoering, de opvolging van een activeringsbeleid
teneinde
maximale synergieën te bereiken tussen het federale beleid, de Europese reglementering, de gewestelijke maatregelen en de mogelijkheden van de lokale overheden
Voorbeelden van taken
- het analyseren van de problemen, het opmaken van samenvattingen, het formuleren van nota's en voorstellen
- het voorstellen van een visie op middellange en lange termijn van een transversaal activeringsbeleid
- het beheren en leiden van een thematische groep over activeringsproblemen en over het ESF
- het verzamelen van de nodige Europese inlichtingen en documenten
- het uitbouwen van een contactennetwerk-networking
Alskennisbeheerderhet bestuderen van de beleidslijnen van de verschillende overheidsniveaus, inlichtingen inwinnen over de van kracht zijnde reglementering en nationale en internationale wetgevingen
teneinde
gepaste en geactualiseerde adviezen formuleren inzake voorbereiding, instelling, uitvoering en opvolging van een activeringsbeleid.
Voorbeelden van taken
- het analyseren van de activeringsmaatregelen in Vlaanderen/Wallonië/Brussel Hoofdstedelijk Gewest : het bestuderen van de beleidslijnen van de verschillende overheidsniveaus
- deelnemen aan overleg, het organiseren van studies, het opstellen van rapporten, notulen en voorstellen
- het samenbrengen van tegenstellingen en synergieën
- de verzamelen van de nodige Europese inlichtingen en documenten
- het bestuderen van de reglementering en de wetgeving
Alsdeskundige/specialisthet volgen van de federale programmatie over insluiting in verband met het Europees Sociaal Fonds (doelstelling III/krachtlijn 2) volgen.
teneinde
de uitvoering en de opvolging van de maatregel te coördineren
Voorbeelden van taken
- het opstellen van verzoeken, het evalueren van kandidaturen, het indienen van adviezen bij het selectiecomité
- aan vergaderingen (beheersautoriteit, kabinet van de Minister van Ml, opvolgingscomité ... deelnemen en als lid van de afgevaardigde beheersautoriteit optreden
- analyse en opvolging van de projecten op het gebied van inhoud en boekhouding
- analyse van de bestaande reglementering, bijdragen tot de toekomstige reglementering
Alsdeskundige/specialist EFS bijdragen tot de coördinatie van de activiteiten in verband met de EFS-projecten
teneinde
binnen de optimale termijnen synthese-elementen aan te maken
Voorbeelden van taken
- overlegactiviteiten over de projecten met de verschillende afdelingen van de POD MI
- opvolging van de uitvoering van de maatregel binnen de POD
- meewerken aan de boekhoudkundige balans van de projecten
- het aanleveren van stukken voor de financiële rapporten en activiteitenverslagen
Alsextern raadgever/adviseurhet bijstaan en adviseren van de kandidaat-promotoren van activeringsprojecten met de hulp van het Europees Sociaal Fonds
teneinde
ervoor te zorgen dat de OCMW's beter aan de vereisten voldoen
Voorbeelden van taken
- het bezoeken en contaceren van de promotoren. De promotoren in hun budgetaire benadering begeleiden (de mechanismen uitleggen, de budgetten en de boeken analyseren, ...
- de verantwoordelijke personen in hun ontwikkeling van Europese projecten ondersteunen
- het leren toepassen van de methodes van de programmatie. Het organiseren en leiden van opleidingen, infovergaderingen, seminaries conferenties en andere gebeurtenissen
- het analyseren en formuleren van adviezen in verband met concrete dossiers met inachtname van de reglementering
- het organiseren van een helpdesk
Alsprojectmedewerkerbijdragen tot een maatregel die in het kader past van de nieuwe programmatie 2007
teneinde
een activeringsinstrument aan de OCMW's voor te stellen
Voorbeelden van taken
- het één voor één analyseren van de documenten volgens hun beschikbaarheid
- opstellen en verdedigen van voorstellen
- het doorspelen van de verwachtingen van de optredende partijen aan de uitvoerende macht
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
dagelijks
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
management
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep ...
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge adviezen
|
als dossier
|
maandelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
wekelijks
|
management
|
mondelinge adviezen
|
informeel
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
als dossier
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
als dossier
|
wekelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
beslissingen
|
als dossier
|
wekelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge adviezen
|
als dossier
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het afdelingshoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- dagelijkse taken (individuele dossiers, dossiers met een financiële weerslag, gevolgen op korte termijn, drafts) in de contacten met de OCMW's
De functie moet autorisatie vragen voor
- gevolgen op lange termijn
- het ontwikkelen van projecten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
4957900
Andere kwantitatieve gegevens
1. Van 150 à 200 OCMW's per jaar
2. van 2.500 tot 3.000 begunstigden per jaar
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- programmering van prioriteit 2 van de ESF Doelstelling III
- EG( Europese Gemeenschap en EU (Europese Unie)
- EPD (Enig Programmatiedocument)
Welke vernieuwingen
Gebaseerd op welk referentiekader
- ontmoetingen op het terrein
- seminaries over goede praktijken
|