Attaché centraal meldpunt (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA200
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Projectleiders Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Het beheren van het Centraal Meldpunt (Belgisch contactpunt voor de Europese uitwisselingssystemen met betrekking tot de veiligheid van producten)
teneinde
te zorgen voor een hoge bescherming van de consumenten en te voldoen aan de Belgische verplichtingen, opgelegd door de Europese richtlijn 2001/95 inzake algemene productveiligheid en de wet van 9 februari 1994 betreffende de veiligheid van producten en diensten
Resultaatgebieden
Alslid van het ICSMS-directiecomitéde databank « Internet Supported Information and Communication System for Cross-Border Market Surveillance » (ICSMS) ontwikkelen
teneinde
om te garanderen dat de gegevens betreffende de veiligheid van producten voldoende en op een correcte wijze aan de Belgische en Europese autoriteiten zouden meegedeeld worden
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de vergaderingen van de Europese Commissie
- adviezen uitbrengen over de mogelijkheden tot latere ontwikkeling van het ICSMS-systeem
- de belangen van België binnen het directiecomité van het project verdedigen
Alsnationaal ICSMS-verantwoordelijkehet Belgische luik uitvoeren in de optiek van de nieuwe aanpak van de richtlijnen die betrekking hebben op de technische producten
teneinde
te garanderen dat de gegevens betreffende de veiligheid van producten voldoende en op een correcte wijze aan de Belgische en Europese autoriteiten zouden meegedeeld worden
Voorbeelden van taken
- aan de betrokken overheden toegang verlenen tot het systeem
- opleiden van de gebruikers van het systeem en hen helpen bij praktische problemen
- feedback geven aan de beheerders van het systeem over de praktische problemen bij de toepassing van het systeem en eventuele suggesties geven ter verbetering van het systeem
- steekproefsgewijs nagaan of de overheden het systeem op een correcte manier gebruiken
Alsnationaal contactpunt voor het Rapid Alert System for non-food Consumer Products (RAPEX)meewerken aan het doorgeven van meldingen en andere gegevens inzake gevaarlijke producten, behandeld door het centraal meldpunt
teneinde
de kwaliteit van de behandelde gegevens te verifiëren en een snelle uitwisseling van deze informatie te garanderen
Voorbeelden van taken
- begeleiden van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het doorsturen van RAPEX-meldingen
- nagaan of de Belgische RAPEX-gegevens volledig zijn
- bepalen naar welke overheidsdiensten de verschillende RAPEX-meldingen moeten doorgestuurd worden
- procedures ontwikkelen die inspelen op de vragen van de interne klanten (betrokken diensten)
- informeren van de verschillende betrokken overheden over de verplichtingen opgelegd door de Europese richtlijn 2001/95 inzake algemene productveiligheid
deelnemen aan de Europese overlegvergaderingen van de nationale RAPEX-contactpunten
Alsprojectmanager van het Belgisch ongevallenregistratiesysteem (Bel IDB)creëren en organiseren van het Belgische luik van het ongevallenregistratiesysteem dat gegevens inzamelt over ongevallen met producten en diensten
teneinde
het garanderen van de identificatie van de categorieën van producten en sectoren van diensten die de meeste problemen opleveren op het gebied van consumentenveiligheid
Voorbeelden van taken
- ondersteunen en begeleiden van de participerende ziekenhuisdiensten
- opleiden de gebruikers van het systeem en hen helpen bij praktische problemen
- creatief meedenken bij de uitbouw van de procedures en oplossingen uitwerken om ervoor te zorgen dat de verkregen gegevens correct en statistisch relevant zijn
- opladen van de gegevens in het Europese systeem
- deelnemen aan de vergaderingen van het netwerk van de “national database administrators”
Alssecretariaatsverantwoordelijkeinstaan voor de goede werking van het secretariaat van de Commissie voor de Veiligheid van de Consumenten (CVC), met inbegrip van de subcommissies en werkgroepen
teneinde
een goede werking van de Commissie voor de Veiligheid van de Consumenten te garanderen
Voorbeelden van taken
- opstellen van dienstroosters en taakverdeling voor het secretariaatspersoneel
- controle van de afgeleverde verslagen
- contacten beheren met de evaluatiecel van de Commissie voor de Veiligheid van de Consumenten
Alsprojectbeheerdercoördineren van de federale informatiecampagnes in verband met de veiligheid van producten en diensten
teneinde
een coherente boodschap van alle betrokken partijen te garanderen
Voorbeelden van taken
- zorgen voor de algemene administratieve ondersteuning en opvolging van federale informatiecampagnes in verband met de veiligheid van producten en diensten
- het overleg organiseren tussen de verschillende administraties die bij een informatiecampagne betrokken zijn
- afhandelen van de praktische aspecten bij informatiecampagnes
- evalueren van het onderwerp en de doelstellingen van de campagnes
Positionering
De functie krijgt leiding van
coördinator Centraal Meldpunt
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|