Attaché centraal meldpunt (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA200
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Projectleiders Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Het beheren van het Centraal Meldpunt (Belgisch contactpunt voor de Europese uitwisselingssystemen met betrekking tot de veiligheid van producten)
teneinde
te zorgen voor een hoge bescherming van de consumenten en te voldoen aan de Belgische verplichtingen, opgelegd door de Europese richtlijn 2001/95 inzake algemene productveiligheid en de wet van 9 februari 1994 betreffende de veiligheid van producten en diensten
Resultaatgebieden
Alslid van het ICSMS-directiecomitéde databank « Internet Supported Information and Communication System for Cross-Border Market Surveillance » (ICSMS) ontwikkelen
teneinde
om te garanderen dat de gegevens betreffende de veiligheid van producten voldoende en op een correcte wijze aan de Belgische en Europese autoriteiten zouden meegedeeld worden
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de vergaderingen van de Europese Commissie
- adviezen uitbrengen over de mogelijkheden tot latere ontwikkeling van het ICSMS-systeem
- de belangen van België binnen het directiecomité van het project verdedigen
Alsnationaal ICSMS-verantwoordelijkehet Belgische luik uitvoeren in de optiek van de nieuwe aanpak van de richtlijnen die betrekking hebben op de technische producten
teneinde
te garanderen dat de gegevens betreffende de veiligheid van producten voldoende en op een correcte wijze aan de Belgische en Europese autoriteiten zouden meegedeeld worden
Voorbeelden van taken
- aan de betrokken overheden toegang verlenen tot het systeem
- opleiden van de gebruikers van het systeem en hen helpen bij praktische problemen
- feedback geven aan de beheerders van het systeem over de praktische problemen bij de toepassing van het systeem en eventuele suggesties geven ter verbetering van het systeem
- steekproefsgewijs nagaan of de overheden het systeem op een correcte manier gebruiken
Alsnationaal contactpunt voor het Rapid Alert System for non-food Consumer Products (RAPEX)meewerken aan het doorgeven van meldingen en andere gegevens inzake gevaarlijke producten, behandeld door het centraal meldpunt
teneinde
de kwaliteit van de behandelde gegevens te verifiëren en een snelle uitwisseling van deze informatie te garanderen
Voorbeelden van taken
- begeleiden van de medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het doorsturen van RAPEX-meldingen
- nagaan of de Belgische RAPEX-gegevens volledig zijn
- bepalen naar welke overheidsdiensten de verschillende RAPEX-meldingen moeten doorgestuurd worden
- procedures ontwikkelen die inspelen op de vragen van de interne klanten (betrokken diensten)
- informeren van de verschillende betrokken overheden over de verplichtingen opgelegd door de Europese richtlijn 2001/95 inzake algemene productveiligheid
deelnemen aan de Europese overlegvergaderingen van de nationale RAPEX-contactpunten
Alsprojectmanager van het Belgisch ongevallenregistratiesysteem (Bel IDB)creëren en organiseren van het Belgische luik van het ongevallenregistratiesysteem dat gegevens inzamelt over ongevallen met producten en diensten
teneinde
het garanderen van de identificatie van de categorieën van producten en sectoren van diensten die de meeste problemen opleveren op het gebied van consumentenveiligheid
Voorbeelden van taken
- ondersteunen en begeleiden van de participerende ziekenhuisdiensten
- opleiden de gebruikers van het systeem en hen helpen bij praktische problemen
- creatief meedenken bij de uitbouw van de procedures en oplossingen uitwerken om ervoor te zorgen dat de verkregen gegevens correct en statistisch relevant zijn
- opladen van de gegevens in het Europese systeem
- deelnemen aan de vergaderingen van het netwerk van de “national database administrators”
Alssecretariaatsverantwoordelijkeinstaan voor de goede werking van het secretariaat van de Commissie voor de Veiligheid van de Consumenten (CVC), met inbegrip van de subcommissies en werkgroepen
teneinde
een goede werking van de Commissie voor de Veiligheid van de Consumenten te garanderen
Voorbeelden van taken
- opstellen van dienstroosters en taakverdeling voor het secretariaatspersoneel
- controle van de afgeleverde verslagen
- contacten beheren met de evaluatiecel van de Commissie voor de Veiligheid van de Consumenten
Alsprojectbeheerdercoördineren van de federale informatiecampagnes in verband met de veiligheid van producten en diensten
teneinde
een coherente boodschap van alle betrokken partijen te garanderen
Voorbeelden van taken
- zorgen voor de algemene administratieve ondersteuning en opvolging van federale informatiecampagnes in verband met de veiligheid van producten en diensten
- het overleg organiseren tussen de verschillende administraties die bij een informatiecampagne betrokken zijn
- afhandelen van de praktische aspecten bij informatiecampagnes
- evalueren van het onderwerp en de doelstellingen van de campagnes
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
het diensthoofd
|
algemene instructies
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
coördinator centraal meldpunt
|
instructies, doelstellingen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
evaluatiecel CVC
|
informatie over werking en planning CVC
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
secretariaat CVC
|
verslagen CVC
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
administratieve medewerkers
|
gegevens RAPEX, ICSMS, Bel-IDB
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
andere diensten
|
planningen, informatieaanvragen, aanvragen ter ondersteuning
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
buitenstaanders
|
vragen omtrent projecten productveiligheid
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
administratieve medewerkers
|
instructies
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
secretariaat CVC
|
instructies
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
coördinator centraal meldpunt
|
stand van zaken van de verschillende opdrachten, statistische gegevens
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
andere diensten
|
informatie, ondersteuning
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
buitenstaanders
|
antwoorden omtrent projecten productveiligheid
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
coördinator Centraal Meldpunt
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de algemene en gedetailleerde taakverdeling binnen het secretariaat van de Commissie voor de Veiligheid van de Consumenten
- de algemene en gedetailleerde taakverdeling van de administratieve medewerkers op het gebied van de databanken en RAPEX
- de algemene en gedetailleerde taakverdeling en ondersteuning van projecten.
- de algemene taakverdeling van het Centraal meldpunt
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen omtrent deelname aan informatiecampagnes
Impact
Totaal werkbudget entiteit
niet van toepassing
Eigen werkbudget
niet van toepassing
Andere kwantitatieve gegevens
1. niet van toepassing
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wet van 9 februari 1994 betreffende de veiligheid van producten en diensten, met inbegrip van de uitvoeringsbesluiten
- de Europese richtlijn algemene productveiligheid en de sectoriële "Nieuwe Aanpak-"richtlijnen
- de wet ter bescherming van de persoonlijke levensfeer
Welke vernieuwingen
- de efficiëntie van de marktcontrole op Belgisch vlak verhogen door een goed beheer van de Europese en nationale hulpmiddelen, waardoor de betrokken diensten kunnen beschikken over een performant databeheersysteem, over correcte en relevante informatie inzake gevaren en op een nuttige wijze gebruik kunnen maken van de kennis en ervaring van andere Europese lidstaten
- actief meewerken aan de verbetering van het hele systeem binnen de supranationale werkgroepen
Gebaseerd op welk referentiekader
- de missie, de strategie en de waarden van de federale overheid, in het bijzonder de bevordering van de (consumenten-)veiligheid
- het gemeenschappelijke kader voor de verkoop van de producten en de voorschriften betreffende de accreditatie en het markttoezicht, zoals bepaald bij de Europese autoriteit
|