Afdrukken

Adviseur informatie en consultatie van werknemers - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DTE122

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)




Doel van de functie

Het verlenen van expertise op vlak van de informatie en consultatie van werknemers

teneinde

gepaste ondersteuning te verlenen aan het beleid van de minister van Werk en van de FOD inzake de problematiek van de informatie en consultatie van werknemers en aan de betrokken burgers of instanties de gepaste informatie over dit beleid aan te reiken.

 

Het geven van leiding aan een groep specialisten

teneinde

hen de omkadering te bieden die hen toelaat een gepaste ondersteuning te verlenen aan het beleid van de minister van Werk en van de FOD inzake de problematiek van de informatie en consultatie van werknemers en de betrokken burgers of instanties de gepaste informatie over dit beleid aan te reiken.

 

Het bevorderen van de informatie en consultatie als fundamenteel recht (wat de coordinatie van de organisatie van de sociale verkiezingen inhoudt)

teneinde

het sociaal beleid van informatie en consultatie van werknemers in de onderneming te ondersteunen.

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige
    het ondersteunen van de minister van Werk bij het uittekenen en uitwerken van het beleid inzake informatie en consultatie van werknemers

teneinde

    inzicht te verlenen inzake de achtergrond van de regelgeving en bij het nemen van de gepaste beleidsopties

 

Voorbeelden van taken
  • het geven van toelichtingen aan de beleidscel inzake de achtergrond van de regelgeving en adviseren omtrent mogelijke beleidsopties met inbegrip van de gevolgen op korte en middellange termijn en rekening houdend met de gevolgen op lange termijn
  • het volgen van de internationale en nationale context waarbinnen beleidsbeslissingen genomen moeten worden met inbegrip van de juridische context

 

Als
deskundige- jurist
    het voorbereiden (internationaal en nationaal) en uitwerken van beleidsbeslissingen in juridische teksten naar Belgisch recht

teneinde

    het gevoerde beleid afdwingbaar te maken en maatschappelijke veranderingen te ondersteunen

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van de internationale en nationale juridische context met toetsing aan en analyse van de sociale context
  • het uitwerken en/of het controleren van de uitwerking van juridische teksten
  • het uitwerken van mogelijke opties met inbegrip van de gevolgen
  • het interpreteren van de regelgeving in functie van de aanvrager (belangengroepen, juridische geschillen
  • het uitleggen en verdedigen van de ontwerpen, alsook deelnemen aan vergaderingen (beleidscel en adviesorganen)

 

Als
leidinggevende
    het doorgeven van de opgebouwde kennis en ervaring aan het team van medewerkers

teneinde

    hen de nodige kennis en inzichten bij te brengen die hen toelaten om zelf als deskundige te functioneren; de gepaste omkadering geven in het bijzonder over het Europees recht dat een van de belangrijkste pijlers is van verschillende instrumenten die de informatie en consultatie van werknemers regelen

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van dienstvergaderingen waarbij vorming en informatie worden gegeven over wetswijzigingen, het beleid van de regering, de bespreking van praktijkproblemen
  • het opleiden van de medewerkers door o.a. inhoudelijke ondersteuning te bieden bij het behandelen van dossiers en hen te betrekken bij belangrijke dossiers door het geven van deeltaken

 

Als
organisator
    de sociale verkiezingen organiseren

teneinde

    in de best mogelijke omstandigheden uitvoering te geven aan de wettelijke en reglementaire bepalingen terzake

 

Voorbeelden van taken
  • voorafgaandelijk en voortdurend informatie verlenen aan alle betrokken actoren
  • uitwerking en opvolging van de procedure
  • verzamelen en behandelen van de gegevens
  • behandelen van de resultaten

 

Als
leidinggevende
    instaan voor het geven van de gepaste informatie (collectief en individueel) inzake de regelgeving over de informatie en consultatie van werknemers

teneinde

    de betrokken (eind)gebruikers op een algemene en objectieve wijze in te lichten over de mogelijkheden die de regelgeving hen biedt.

 

Voorbeelden van taken
  • het controleren van de inhoud van de informatie die collectief of individueel gegeven wordt en waarbij rekening moet worden gehouden met de aard van de gebruiker;
  • toezien op de uitwerking en actualisering van collectieve informatie
  • zorgen voor een eenvormige interpretatie
  • deelnemen aan vergaderingen, studiedagen, enz. over de individuele arbeidsbetrekkingen en de informatie en consultatie van werknemers

 

Als
informatieambtenaar
    de coördinatie en organisatie verzekeren van de informatie in het domein van de informatie en consultatie van werknemers

teneinde

    pertinente en duidelijke informatie te verstrekken aan elke geïnteresseerde gebruiker

 

Voorbeelden van taken
  • met de medewerkers ervoor zorgen dat de informatie op de website van de FOD wordt bijgehouden
  • met de medewerkers zorgen voor de redactie van brochures en deelname aan informatievergaderingen en vormingsactiviteiten

 

Als
coach
    het begeleiden en omkaderen van het team van medewerkers als groep en als individu

teneinde

    hen optimaal te betrekken bij het beleid dat inzake informatie en consultatie van werknemers werd uitgestippeld

 

Voorbeelden van taken
  • het dagdagelijks omkaderen van elk personeelslid
  • het integreren van nieuwe medewerkers

 

Als
coördinator
    het coördineren van de activiteiten

teneinde

    de medewerkers in staat te stellen om zo efficiënt mogelijk bij te dragen tot de verwezenlijking van de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van het werk van de medewerkers
  • bijdragen tot de optimalisering van de werkwijze en de middelen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

schriftelijke en mondelinge vragen

per telefoon,brief, e-mail,dossier ...

dagelijks

vakbonden

schriftelijke en mondelinge vragen

per telefoon,brief, e-mail,dossier ...

dagelijks

beleidcel

schriftelijke en mondelinge vragen, bestaande wetgeving, reglementaire ontwerpen

per telefoon,brief, e-mail,dossier ...

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke en mondelinge vragen

per telefoon,brief, e-mail,dossier ...

dagelijks

juristen/advaocaten/magistraten

schriftelijke en mondelinge vragen

per telefoon,brief, e-mail,dossier ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

mondelinge en schriftelijke adviezen

per telephone, brief, e-mail, dossier ...

dagelijks

vakbonden

mondelinge en schriftelijke adviezen

per telephone, brief, e-mail, dossier ...

dagelijks

beleidscel

schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving, reglementaire ontwerpen

per telephone, brief, e-mail, dossier ...

dagelijks

particulieren/burgers

mondelinge en schriftelijke adviezen

per telephone, brief, e-mail, dossier ...

dagelijks

juristen/advocaten/magistraten

schriftelijke en mondelinge vragen

per telephone, brief, e-mail, dossier ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de Directeur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de functie is weliswaar afhankelijk van de beleidsopties van de minister; eens die gekend dan is er opnieuw sprake van ruimte m.b.t. de manier waarop dit wordt omgezet
  • punten waarover de beleidscel moet worden ingelicht
  • arbeidsorganisatie in zijn afdeling (verdelen van taken, verlofregeling …)
  • omkadering van personeel
  • aanwending van logistieke middelen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de functie is afhankelijk van de beleidsopties die de minister neemt
  • belangrijke interpretaties

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. De organisatie van de sociale verkiezingen heeft betrekking op de oprichting van ongeveer 6000 comités en 3000 ondernemingsraden; vraagt een speciale aanpak om een klantvriendelijke organisatie mogelijk te maken met aandacht uiteraard voor een doorgedreven informatisering en vereenvoudiging van de administratieve formaliteiten.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de regelgeving inzake inspraakorganen
  • de rechtspraak in deze materie
  • de Europese richtlijnen inzake informatie en consultatie van werknemers
  • de regels van publiek recht, administratief recht en strafrecht

 

Welke vernieuwingen
  • in de wijze waarop politieke beslissingen kunnen worden omgezet in juridische teksten
  • in de wijze waarop informatie aan de gebruiker wordt doorgegeven
  • in de uitstippeling van prioriteiten
  • wetswijzigingen voorstellen
  • voortdurende aanpassing van de procedure waarop de sociale verkiezingen worden georganiseerd rekening houdend met de evaluatie en de evolutie van de informatica en haar toepassingen
  • in de vereenvoudiging van de administratieve formaliteiten gekoppeld aan de organisatie van de sociale verkiezingen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • richtlijnen van de beleidscel
  • de rechtspraak (Europees en Belgisch)
  • evaluatie van werking
  • persoonlijke expertise

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.