Attaché coördinatie web communicatie (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DCO039
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
Verantwoordelijk zijn voor het beheer van webcommunicatieprojecten en voor
de coördinatie van de communicatie-elementen van de federale portaalsite (www.belgium.be)
teneinde
Te zorgen voor de ontwikkeling, integratie en harmonisering van de
verschillende communicatiemodules van de federale portaalsite: publicatie van "news", kalenders, onlinediensten, contactpersonen, enz. overeenkomstig de opdrachten bepaald door de nota van de Ministerraad van 23 juni 2006, betreffende de oprichting, binnen de FOD Kanselarij van de Eerste Minister, van een team belast met de implementatie van de federale portaalsite www.belgium.be
Resultaatgebieden
AlsProjectleiderZorgen voor de correcte implementatie en opvolging van een of meerdere communicatiemodules van de federale portaalsite
teneinde
Te garanderen dat op de juiste manier relevante en actuele informatie ter beschikking wordt gesteld van de verschillende doelgroepen van de federale portaalsite
Voorbeelden van taken
- Gedragslijnen vastleggen, documenteren en verspreiden voor het ontwikkelen van deze modules (bijvoorbeeld: een document opstellen waarin de presentatie- en formatregels worden vastgelegd voor het tonen van videobestanden op het net)
- De correcte uitvoering van deze ontwikkelingen verzekeren binnen de federale portaalsite en de federale websites
- De instrumenten voor projectbeheer ontwikkelen en standaardiseren
- Werk- en samenwerkingsprocedures opstellen en uitvoeren
- Overheidsopdrachten uitwerken om te beantwoorden aan de specifieke behoeften in verband met het project
AlsDeskundigeVerantwoordelijk zijn voor een of meerdere communicatiemodules in het federale portaalteam
teneinde
De verspreiding van informatie over deze modules te beheren en organiseren overeenkomstig de opgelegde termijnen en budgetten
Voorbeelden van taken
- Zich proactief en permanent op de hoogte stellen van de actualiteit en gebeurtenissen in verband met de modules
- De informatie zo wijd mogelijk verspreiden binnen het portaalteam en de webcommunicatieteams van de federale administratie
- Oplossingen uitwerken en voorstellen om de doeltreffendheid en kwaliteit van deze webcommunicatiemodules te verbeteren
- Methodologieën en procedures opstellen voor de correcte implementatie van deze communicatiemodules
AlsCoördinatorDe activiteiten coördineren van de collega's die verantwoordelijk zijn voor het opstellen en publiceren van informatie op de federale portaalsite (de communicatiecorrespondenten)
teneinde
Te zorgen voor de ontwikkeling en het correct en tijdig online zetten van de verschillende communicatiemodules.
Voorbeelden van taken
- Coachen en superviseren van de communicatiecorrespondenten en hun de nodige procedures en instrumenten bezorgen
- De communicatiecorrespondenten bijstaan bij het ontwikkelen van de inhoud die moet worden verspreid
- De communicatiecorrespondenten opleiden inzake de technieken, nieuwigheden en concepten die nodig zijn voor het uitvoeren van hun taken
- De communicatiecorrespondenten ondersteunen in hun betrekkingen met de klanten van andere federale en programmatorische overheidsdiensten
AlsAanspreekpuntDe contactpersoon zijn voor een of meerdere communicatiemodules
teneinde
De opvolging en goede uitvoering van de gevraagde projecten te verzekeren
Voorbeelden van taken
- Verslagen en enquêtes opstellen over de ontwikkelingen van deze modules en de best practices ter zake in de internetwereld, en infosessies organiseren of deelnemen aan seminaries over deze onderwerpen
- Interne en externe vergaderingen organiseren
- Het netwerk onderhouden door deel te nemen aan vergaderingen
- De webcommunicatiemodules proactief bevorderen
- Rapporteren aan de hiërarchie
AlsBeleidsadviseurMee de ontwikkelingen van de federale portaalsite helpen bepalen
teneinde
Ervoor te zorgen dat de technische behoeften in verband met de modules in aanmerking worden genomen
Voorbeelden van taken
- De bestaande procedures en processen inzake de modules analyseren
- Een implementatie- en/of beheersplan opstellen
- Anticiperen op de risico’s en veranderingen in het project en deze identificeren om tijdig bij te sturen
- De hiërarchische meerdere alle informatie over de ontwikkeling van de communicatiemodules bezorgen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
beslissingen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke vragen
|
als dossier, met e-mails
|
ad hoc
|
andere federale overheids[...]
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
als dossier, met e-mails
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheidsdiensten
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, beslissingen
|
als dossier, met mails
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
wetgeving (wet, KB, MB,...), schriftelijke en mondelinge adviezen
|
via de Portaalsite
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
wetgeving (wet, KB, MB,...), schriftelijke en mondelinge adviezen
|
via de Portaalsite
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
De Portal Content Manager (hoofd van de federale portaalsite)
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de methodologie die wordt gebruikt bij het beheer van de communicatiemodules
- de uitgeversaspecten in verband met de communicatiemodules
- de organisatie van het team dat betrokken is bij de realisatie van communicatiemodules die door de functie worden beheerd
De functie moet autorisatie vragen voor
- de lancering van projecten met budgettaire gevolgen
- elke ontwikkeling of verandering met gevolgen voor andere communicatiemodules
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- - Nota van de Ministerraad van 23 juni 2006, betreffende de oprichting, binnen de FOD Kanselarij van de Eerste Minister, van een team belast met de implementatie van de federale portaalsite www.belgium.be
- Algemene wetgevende en reglementaire raamwerk
- Richtlijnen en instructies van de meerderen
- Inhoudelijke en technische standaarden binnen de administratie
- Eisen van de klant
Welke vernieuwingen
- De verbetering en ontwikkeling van de bestaande interne procedures, van de uitvoering van het project en het plan van aanpak
Gebaseerd op welk referentiekader
- Interne en externe documenten, handboeken, protocollen, eigen ervaring in vroegere functies, extern advies, Europese en Belgische context
|