Adviseur-generaal kennis - Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA442
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
In afstemming met de andere departementsverantwoordelijken en onder leiding van de administrateur-generaal meewerken aan het concipiëren, coördineren en realiseren van strategische en operationele programma’s/projecten van de Rijksdienst en in het bijzonder van het departement Ondersteuning - Kennis
teneinde
bij te dragen aan het bereiken de strategische en de operationele doelstellingen van de Rijksdienst na te streven.
Leiden van het Departement Ondersteuning - Kennis, in overeenstemming met de administrateur-generaal en binnen de globale visie van de Rijksdienst
teneinde
een maximale inhoudelijke ondersteuning te bieden bij de basisopdrachten van de Rijksdienst.
Resultaatgebieden
Alsraadgever/adviseurinstaan voor de interne communicatie, zowel bottom up als top down
teneinde
tijdig, duidelijk en correct informatie ter beschikking te stellen aan zowel het management als aan de eigen medewerkers.
Voorbeelden van taken
- Bijdragen tot de beleidsvoorbereiding door, rekening houdend met maatschappelijke ontwikkelingen, voorstellen en adviezen voor te leggen in diverse overleg- en beheersorganen.
- Vertalen van het beleid en de strategie naar het operationele niveau (top-down) via interne vergaderingen, dienstnota’s en instructies.
- Terugkoppelen (bottom-up) via interne vergaderingen, informatienota's, formuleren van adviezen.
- Rapporteren aan het management en formuleren van voorstellen inzake het algemeen beleid.
- De diensten steunen met praktische adviezen over het
operationaliseren van de begrotingsrichtlijnen, wetgeving en reglementering.
Alscoördinatororganiseren en coördineren van de werking van de dienst Research en Financiën, de Jurische afdeling en de vertaaldienst/communicatiedienst en beheren van de hen toegewezen middelen
teneinde
de organisatie van het werk in de diensten te optimaliseren, de goede werking ervan te garanderen en de opdrachten uit te voeren.
Voorbeelden van taken
- Coördineren van de verwerking van alle reglementaire, statistische en financiële gegevens die nodig zijn om het stelsel te beheren.
- Instaan voor het dagelijks beheer van het departement door het coördineren van de activiteiten en van de taken van de verantwoordelijken van de verschillende diensten.
- Plannen en organiseren van de samenwerking met andere departementen, met het oog op de goede werking van de instelling.
- Organiseren en coördineren van de interne en externe communicatie van het departement.
Alsbeheerderinzetten en beheren van de toegekende middelen
teneinde
de opdrachten van het departement efficiënt, effectief en kwaliteitsvol in te vullen.
Voorbeelden van taken
- Affectaties en wervingen voorstellen in functie van de vereiste profielen.
- Het budgettair en financieel beheer van de RKW optimaal organiseren, zodat de opdrachten van de RKW en de verbintenissen van de bestuursovereenkomst volgens het bestuursplan kunnen gerealiseerd worden.
- Beheren van de cijfergegevens van de sociaal verzekerden binnen de kinderbijslagsector en deze cijfers duiden voor de voogdijoverheid, het Beheerscomité en het Algemeen Bestuur en deze informatie toegankelijk maken voor alle geïnteresseerden in de vorm van studies, verslagen en statistieken.
- Informatie voorzien en ter beschikking houden van alle geïnteresseerden door de organisatie van een kenniscentrum.
- Het conceptueel uitwerken van een database waarin de relevante gegevens zijn opgenomen betreffende de rechthebbenden, de bijslagtrekkenden en de rechtgevende kinderen van alle dossiers die door de kinderbijslagfondsen en de RKW beheerd worden.
Alsleidinggevendede medewerkers te leiden, te evalueren en te ontwikkelen
teneinde
het realiseren van de opdrachten van het departement op optimale wijze.
Voorbeelden van taken
- Het bepalen van doelstellingen, ondersteunen en motiveren.
- Het stimuleren van de ontwikkeling van medewerkers.
- Evalueren, waarderen en belonen.
- Het creëren van win-win situaties.
Alsnetwerkerbeheren van de interne en externe relaties
teneinde
de instelling te vertegenwoordigen en informatie te vergaren en te verstrekken.
Voorbeelden van taken
- Organiseren, leiden van en deelnemen aan overleg- en informatievergaderingen met kabinet, departement en andere instanties die betrokken zijn bij de totstandkoming en concretisering van de kinderbijslag reglementering.
- Op een duidelijke en transparante manier informatie verspreiden over de kinderbijslagregelgeving (studies, verslagen, brochures, Famidoc…).
- Instaan voor de uitwisseling van kennis en ervaring via overlegvergaderingen met de andere departementen, directies en diensten.
- Deelnemen aan seminaries, studiedagen, opleidingen, …
Alsprojectmanagerin opdracht van de administrateur-generaal, het te realiseren project beschrijven en het inzetten en coördineren van de middelen
teneinde
het project uit te voeren.
Voorbeelden van taken
- Meewerken aan het initiëren van strategische projecten.
- Het ontwerp maken van het project (opstellen van een beschrijving van de verschillende fases, de interne en/of extern interveniërende partijen, de tijdsplanning, het budget) dat uitgevoerd moet worden.
- Risicoanalyses uitvoeren.
- Innoveren en verbeteren van de werking via het leiden en coördineren van werkgroepen of projecten.
- Opvolgen van de resultaten en bijsturende acties ondernemen.
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheids[...]
|
Vragen, beslissingen,
|
Per brief, e-mail,
|
ad hoc
|
dienstleider eigen departement
|
Informatie m.b.t. werking en
|
Mondeling, schriftelijk
|
ad hoc
|
Management
|
Beslissingen, vragen
|
Vergadering, stuurgroep,
|
ad hoc
|
Organisaties, ondernemingen
|
Schriftelijke vragen om
|
Per fax, mail, schriftelijk
|
ad hoc
|
Andere diensten en
|
Vragen om inlichtingen,
|
Schriftelijk, mail, telefoon
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke adviezen
|
per brief, e-mail ...
|
|
Dienstleiders eigen departement
|
Informatie m.b.t. werking en
|
mondeling, schriftelijk
|
|
management
|
adviezen
|
Vergadering, stuurgroep,
|
|
Organisaties, ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
studies
|
|
Bedrijfsrevisoren, Rekenhof,
|
Inlichtingen
|
Schriftelijk
|
|
Andere departementen en
|
Mondelinge en schriftelijke adviezen
|
Memo’s, werkgroepen
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
administrateur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- Adviseren administrateur-generaal.
- Voorstellen m.b.t. projecten.
- Antwoorden op inlichtingen.
- Bijkomende vragen aan derden over studies en statistieken.
- Taakverdeling, organisatie en opvolging binnen het departement.
- Initiatieven tot maken van studies, rapporten, financiële ramingen, publicaties, folders.
- Tijdsplanning en verloven medewerkers.
- Leiden, coachen en vormen van medewerkers.
- Creativiteit voor verbeteren van werkprocedures.
- Nieuwe initiatieven in de werkactiviteiten.
- Publicatie recurrente studies en statistieken.
De functie moet autorisatie vragen voor
- Publicatie van bepaalde studies, statistieken en rapporten.
- Formele administratieve en financiële beslissingen.
- Implementeren van nieuwe projecten.
Impact
Totaal werkbudget entiteit
nihil
Eigen werkbudget
Geen eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. Verzamelen gegevens van 25 kinderbijslagfondsen.
2. Beheren van 4 MIA Eur uitgaven aan gezinsbijslagen en beheerskosten.
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Instructies rond begroting.
- Wetgeving Sociale Zekerheid.
- Boekhoudkundige, algemene en begrotingswetgeving.
- Boekhoudingregels opgesteld door de commissie tot normalisering van de boekhouding.
Welke vernieuwingen
- Voorstellen tot optimalisatie van de werking van de organisatie, de processen en de werkprocedures in het bijzonder in het juridisch, financieel en communicatiedomein.
- Verbeteren van het ter beschikking stellen van financiële en juridische informatie door de verbetering van de bestaande middelen of de ontwikkeling van nieuwe middelen.
Gebaseerd op welk referentiekader
- Voorstellen in het kader van projecten.
- Inzicht, kennis, ervaring, bijscholing, managementcultuur.
- Evaluatie socio - professionele context.
|