Afdrukken

Adviseur juridische en algemene zaken (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DJU005

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)




Doel van de functie

Het formuleren en coördineren van juridische en algemene adviezen inzake het eigen juridisch vakgebied (en het voorbereiden van wetgeving in verband met dit vakgebied), inzake organisatorische aspecten en beleidsondersteuning

teneinde

het beleid mee te vertalen in heldere wetten en reglementen en de betrokkenen bij te staan in de correcte interpretatie ervan

 

Het formuleren en coördineren van adviezen aan het management en het ondersteunen van het management door informatie te verstrekken, door een strategisch beleid te ontwikkelen en door de opvolging en installatie van beheersmiddelen (bestuursplan, boordtabellen, ...

teneinde

het management toe te laten zijn doelstellingen te bereiken en een klantgerichte informatiepolitiek na te streven

 

Resultaatgebieden
Als
juridisch adviseur
    het geven van juridisch advies en het beantwoorden van principevragen in verband met de toepassing van het sociaal statuut van de zelfstandigen of andere aanverwante juridische kwesties

teneinde

    de wettelijke en reglementaire bepalingen betreffende het sociaal statuut van de zelfstandigen en de hiermee verwante materies correct toe te laten passen

 

Voorbeelden van taken
  • op eigen initiatief of op aanvraag (intern + extern) adviezen voorbereiden over juridische problemen
  • het opstellen van richtlijnen voor de fondsen over een correcte toepassing van de specifieke en algemene sociale wetgeving
  • het uitvoeren van studies in verband met het sociaal statuut van de zelfstandigen of andere aanverwante juridische kwesties
  • het opstellen van documenten voor de beleidsorganen (o.a. raad van beheer, administrateur-generaal)

 

Als
juridisch expert
    het verlenen van adviezen en het opstellen van conclusies in juridische geschillen; het voorbereiden en uitwerken van wetgevende en reglementaire teksten

teneinde

    kwalitatief hoogstaande adviezen, wetten en reglementen op te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • het opmaken van wettelijke reglementaire teksten
  • het analyseren en bespreken van de wetgevende voorstellen
  • het formuleren van juridische adviezen op basis van wetgeving, rechtspraak en rechtsleer
  • het ondersteunen van de opstelling van conclusies door advocaten
  • het beantwoorden van parlementaire vragen

 

Als
juridisch dossierbeheerder
    het beheren en opvolgen van dossiers waarin principevragen rijzen of van dossiers die betrekking hebben op procedures die voor het Hof van Cassatie, het Arbitragehof, de Raad van State of het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschappen gevoerd worden

teneinde

    de optimale en uniforme toepassing van de verschillende domeinen van het sociaal statuut van zelfstandigen en aanverwante materies te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het inwinnen van juridische informatie en het analyseren van juridische reglementeringen
  • het beheren van dossiers waarin problemen rijzen over principekwesties
  • het opstellen van gefundeerde documenten voor de raad van beheer
  • vragen aan de raad van beheer om een procedure in cassatie aan te vatten
  • het beheren van dossiers waarin problemen rijzen over personeelsaangelegenheden, overheidsopdrachten of die kaderen in de goede werking van de instelling

 

Als
coördinator
    het toewijzen van nieuwe dossiers aan de juristen, volgens hun bekwaamheden, beschikbaarheid en interessedomeinen

teneinde

    de dienst op een optimale manier te laten functioneren

 

Voorbeelden van taken
  • het op elkaar afstemmen van gelijkaardige dossiers met het oog op een uniforme jurisprudentie
  • feedback geven aan en het coachen/motiveren van de verschillende medewerkers
  • het werk verdelen in functie van de belangstelling en de competenties
  • nazicht van adviezen opgesteld door medewerkers
  • het aanstellen van advocaten in cassatie / bij de Raad van State

 

Als
beleidsadviseur
    het opzoeken van de informatie, het uitvoeren van analyses en het uitwerken van een visie op korte en middellange termijn inzake het beleid en vooral inzake de algemene juridische evolutie van de sociale wetgeving

teneinde

    de kwaliteit in het beleid te garanderen en het beleid mee te vertalen in heldere wetten en reglementen en de opvolging hiervan te verzekeren, het uitvoeren van analyses en het uitwerken van voorstellen van alternatieve oplossingen

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van managementopdrachten in verband met het streven naar efficiëntie en effectiviteit in bestuur en uitvoering in overleg met de hiërarchische overste
  • kritische reflectie en kritische analyse ten opzichte van de beleidsvoering; het formuleren van voorstellen ter verbetering van het beleid in overleg met de hiërarchische overste
  • het informeren van de beleidsverantwoordelijke over de juridische aspecten van hun werkzaamheden
  • meewerken aan het ontwikkelen van een strategisch beleid en de opvolging en installatie van beheersmiddelen (bestuursplan, boordtabellen, prestatiemeting)
  • meewerken aan bestuursmemoranda voor de beleidsverantwoordelijken

 

Als
informatieverstrekker
    het opstellen en actueel houden van informatiebrochures, commentaren en wetteksten; nieuwe thema's introduceren op de website; het beheer van de technische bibliotheek

teneinde

    de burgers correct te informeren

 

Voorbeelden van taken
  • het schrijven en bijwerken en controleren op de wettelijkheid van brochures en commentaren; het beheren van een deel van de inhoud van de website; instaan voor de officieuze coördinatie van de wetgeving
  • deelnemen aan redactievergaderingen
  • het opstellen en actueel houden van een databank met relevante rechtspraak
  • het opstellen en actueel houden van een databank van advocaten die het RSVZ vertegenwoordigen
  • beheer en modernisering van de technische bibliotheek : het aankopen van boeken, tijdschriften en cd-rom's voor de technische bibliotheek; meewerken aan vernieuwingsprojecten die tot doel hebben het efficiënt gebruik van de bibliotheek te verhogen (bv: Colibris); het budgetbebruik van de bibliotheek superviseren.

 

Als
vertegenwoordiger
    deelnemen aan interne en externe werkgroepen en commissies die belast zijn met concrete projecten met het oog op de toepassing, evaluatie en aanpassing van de wetgeving en die belast zijn met beleidsondersteuning

teneinde

    de belangen van de instelling optimaal te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan werkgroepen en discussieforums over het sociaal statuut der zelfstandigen en aanverwante materies
  • deelnemen aan verschillende commissies (o.a. Commissie Kunstenaars)
  • controle op en bijstaan van het secretariaat van specifieke commissies en werkgroepen (o.a. Commissie Kunstenaars)
  • het presenteren en verdedigen van gekozen opties voor diverse belangengroepen

 

Als
kennisbeheerder (expert)
    op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen op het gebied van nieuwe wetgeving, rechtsleer en rechtspraak relevant voor het vakgebied

teneinde

    de laatste evoluties op te nemen in de adviezen, conclusies of memories

 

Voorbeelden van taken
  • regelmatig en op eigen initiatief vakliteratuur doornemen
  • rapporteren aan de betrokken diensten over de belangrijkse gerechtelijke procedures en ontwikkelingen in de rechtspraak en rechtsleer
  • deelnemen aan interne vergaderingen gericht op kennisoverdracht
  • deelnemen aan studiedagen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge en schriftelijke vragen

persoonlijk contact, per brief, e-mail...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke vragen

als dossier

wekelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke vragen, wetgeving (wet, KB, MB...)

als dossier, vergadering, stuurgroep...

trimestrieel

directeur-generaal

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

directeur-generaal

verslagen, toekomstprojecten

als dossier, per brief

ad hoc

medewerkers

wetgeving (wet, KB, MB ...

per e-mail, fotokopie

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

conseils oraux et écrits

persoonlijk contact, per brief, e-mail ...

dagelijks

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

als dossier

wekelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen, wetgeving (wet, KB, MB ...

als dossier, vergadering, stuurgroep

trimestrieel

directeur-generaal

beslissingen

vergadering, stuurgroep ...

wekelijks

directeur-generaal

schriftelijke adviezen

als dossier

wekelijks

directeur-generaal

studies

als dossier

trimestrieel

medewerkers

schriftelijke en mondelinge adviezen

per nota, e-mail, pers. contact

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de specialist in juridische en algemene gelegenheden- coördinator van de studiedienst

De functie coördineert het werk van enkele juristen en administratieve medewerkers

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • bepalen welke contacten gelegd moeten worden voor het vergaren van informatie of voor het opstellen van een advies
  • het uitwerken van een advies
  • het opstellen van studies
  • het aankopen van boeken, tijdschriften en cd-rom's
  • het aanstellen van advocaten in cassatie / bij de Raad van State

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Alle teksten en adviezen worden voorgelegd aan de hiërarchische overste om een eenvormigheid te garanderen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

Beheersbegroting : 50 miljoen EUR -opdrachtenbegroting: 4 miljard EUR

 

Eigen werkbudget

127.000 EUR budget voor technische bibliotheek

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. budget voor de technische bibliotheek : 127.000 euro

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de bestuursovereenkomst en het bestuursplan
  • het sociaal statuut van de zelfstandigen (reglementering, dienstnota's, instructies, enz,)
  • verwante wetgeving (fiscale wetgeving, sociale wetgeving, enz.)

 

Welke vernieuwingen
  • het uitschrijven van voorstellen voor reglementaire teksten
  • het voorstellen van vverbeteringen van bestaande artikels vanuit de jurisprudentie
  • projecten over vernieuwing voor de bilbiotheek
  • toekomstvisie over het sociaal statuut van zelfstandigen en de evolutie van de sociale zekerheid

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • reglementair kader waarin de instelling verkeert of waarvoor ze bevoegd is

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.