Afdrukken

Adviseur toepassing pensioenen (zelfstandigen) - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD083

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

In samenspraak met de hiërarchische meerdere en de Nederlandstalige adjunct, bijdragen tot het nemen van beslissingen m.b.t. de organisatie van het werk, de verspreiding van de informatie en van de instructies, het oplossen van problemen inzake het management van de menselijke of technische middelen

teneinde

de goede werking van de directie Pensioenen te verzekeren

 

een scharnierrol als tussenpersoon spelen tussen de informaticatechnici en de gebruikers

teneinde

de optimale werking van de informaticatoepassing te waarborgen en de kwaliteit en de snelheid van de dienst aan de zelfstandigen te verbeteren.

 

Resultaatgebieden
Als
adjunct van de directie
    In samenspraak met de hiërarchische meerdere en de Nederlandstalige adjunct , bijdragen tot de beslissingname m.b.t. de organisatie van de activiteiten van de directie Pensioenen (zowel op het centraal bestuur als in de gewestelijke kantoren) en deelnemen aan de verspreiding van de informatie en van de technische instructies

teneinde

    de directie Pensioenen toe te laten op doeltreffende wijze de resultaten te behalen die in de bestuursovereenkomst vervat zijn

 

Voorbeelden van taken
  • de productie in de gewestelijke kantoren en de diensten van het centraal bestuur superviseren en indien nodig, in samenspraak met de hiërarchische meerdere en de Nederlandstalige adjunct, maatregelen nemen
  • de problemen bespreken met de hiërarchische meerdere en hem advies geven bij de beslissingname
  • binnen de directie interne werkingsregels vastleggen en waken over de toepassing ervan
  • het management van de technische en menselijke middelen waarover de directie beschikt, superviseren
  • informatievergaderingen die bestemd zijn voor de gewestelijke kantoren, organiseren en eraan deelnemen

 

Als
leidinggevende
    leidinggeven aan de helpdesk en het team van de diensthoofden van niveau A op het centraal bestuur ondersteunen bij het oplossen van problemen inzake management van menselijke, technische en informaticamiddelen.

teneinde

    de dienstlevering doeltreffender te maken en de competenties van de diensthoofden te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • een luisterend oor zijn voor de diensthoofden en hun problemen
  • de omvang van de te berde gebrachte problemen evalueren en ze oplossen
  • conflicten beheren
  • bijdragen tot de identificatie van de opleidingsbehoeften van de medewerkers en, indien nodig, opleidingen geven
  • feedback geven over de functionering van de Franstalige teamverantwoordelijken en de evaluatiegesprekken met hen voeren

 

Als
deskundige/specialist
    deelnemen aan het opstellen van wets- of besluitontwerpen over de pensioenwetgeving van de zelfstandigen en ze bestuderen onder de invalshoek van de haalbaarheid op informaticavlak

teneinde

    realistische en haalbare oplossingen aan de overheden voor te stellen.

 

Voorbeelden van taken
  • de praktische gevolgen van de voorstellen bestuderen (vb. : het statuut van de meewerkende echtgenoot)
  • de informaticaleverancier te woord staan om met hem na te gaan wat het meest praktisch en het goedkoopst is
  • in samenspraak met de collega's, de keuze maken tussen verschillende informatica-oplossingen
  • de voorstellen testen

 

Als
analist
    de wijzigingen in de wetgeving of in de procedure napluizen en de functionele instructies die voor de informaticaleverancier bestemd zijn, voorbereiden

teneinde

    hem toe te laten deze wijzigingen om te zetten in de informaticatoepassing en de eindgebruiker een bijgewerkt instrument te leveren.

 

Voorbeelden van taken
  • de wetgeving opvolgen en op de hoogte blijven van de laatste nieuwigheden
  • de interpretatie van de nieuwe teksten en hun weerslag op de organisatie van het werk bespreken
  • de informaticaleverancier te woord staan en hem uitleggen wat de gevolgen van de reglementeringswijzigingen zijn en welke aanpassingen gewenst zijn
  • de aanpassingen testen
  • de resultaten evalueren

 

Als
contactpersoon
    de vaak voorkomende aanvragen, problemen en fouten verzamelen

teneinde

    het contact tussen de gebruikers en de informaticaleverancier te waarborgen.

 

Voorbeelden van taken
  • werkvergaderingen organiseren met de gebruikers en verslagen opstellen
  • de helpdesk pensioenen leiden en de vaak voorkomende problemen verzamelen
  • de meegedeelde problemen sorteren en prioriteiten opste
  • de keuzes aan de gebruikers meedelen

 

Als
projectbeheerder/coördinator
    nieuwe informatica-ontwikkelingen aan de informaticaleverancier voorstellen, er de functionele omschrijving van opstellen, de resultaten evalueren en opvolgen

teneinde

    de werking van de toepassing te verbeteren en/of het werk van de gebruikers te vereenvoudigen.

 

Voorbeelden van taken
  • de opportuniteit van projecten onderzoeken
  • vergaderingen met de informaticaleverancier organiseren en leiden
  • prioriteiten vastleggen voor het werk van de informaticaleverancier
  • de realisatiegraad van de projecten volgen via tabellen
  • de data van de inproductiestellingen en de tests evalueren

 

Als
vertegenwoordiger van de dienst Pensioenen
    deelnemen aan strategische vergaderingen met de dienst Informatica, de informaticaleverancier en de andere directies

teneinde

    de toekomstige oriëntering van het informaticaplan van het RSVZ te helpen bepalen.

 

Voorbeelden van taken
  • het standpunt van de directie Pensioenen aangaande de door te voeren keuze uitdrukken
  • over de gevolgen van de strategische beslissingen nadenken
  • de transversale problemen onderzoeken ( vb. : keuze van een printarchitectuur)

 

Als
vertegenwoordiger van het RSVZ
    deelnemen aan werkgroepen met andere overheidsorganismen of -instellingen van sociale zekerheid

teneinde

    de overdracht van gegevens en de dienstverlening aan de burger te helpen verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • werkgroepen voorzitten
  • deelnemen aan werkgroepen met de RVP, de Administratie der Pensioenen, het RIZIV, de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en de socialeverzekeringsfondsen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

schriftelijke vragen

e-mail, nota

maandelijks

medewerkers

vragen, informatie

persoonlijk contact

dagelijks

andere fed. overh. diensten

wetgeving (wet, KB, MB ...

per nota, e-mail ...

maandelijks

informatie

telefoon, vergaderingen

maandelijks

vragen

vergadering, telefoon

maandelijks

adviezen, oplossingen voor problemen

vergadering, e-mails

dagelijks

gebruikers

vragen, problemen

per e-mail, vergaderingen

dagelijks

projecten, vragen

vergadering, telefoon

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

statistieken, informatie

persoonlijk contact

maandelijks

antwoorden op vragen

medewerkers

adviezen, antwoorden

persoonlijk contact

dagelijks

algemene informatie

vergadering

maandelijks

andere fed. overh. diensten

technische info

per e-mail, telefoon, vergadering

wekelijks

instructies

per e-mail, vergadering

dagelijks

gebruikers

adviezen, technische informatie

per nota, e-mails, ...

dagelijks

instructies, beslissingen

per nota, vergadering

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

een adviseur-generaal

de administrateur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het werk en de oplossing van diverse problemen
  • het beheer van de informaticatoepassing
  • de planning van nieuwe informatica-ontwikkelingen binnen de beschikbare begrotingsenveloppe

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de verdeling van het personeel over de diensten
  • de beslissingen die een aanzienlijke budgettaire impact hebben voor het Rijksinstituut

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

Beheerbudget : 54 miljoen euro - opdrachtenbudget : 4 miljard euro

 

Eigen werkbudget

geen

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. directe medewerkers : +/- 10 (helpdesk + diensthoofden van niveau A binnen de directie Pensioenen op het centraal bestuur)

2. medewerkers in de gewestelijke kantoren : +/- 25 (de functiehouder staat in contact met de dienstleiders van de gewestelijke kantoren en de verantwoordelijken van de dienst Pensioenen)

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • bestuursovereenkomst en -plan
  • pensioenwetgeving voor de zelfstandigen
  • handvest van de sociaal verzekerde
  • bepalingen omtrent de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
  • werking van de pensioentoepassing

 

Welke vernieuwingen
  • verbetering van de prestaties van de informaticatoepassing en van de dienst aan de zelfstandigen (termijnen, kwaliteit, enz.)
  • verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van de toepassing

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • intern (in samenwerking met de informaticaleverancier) en extern ( andere overheidsinstellingen van sociale zekerheid).

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.