Adviseur toepassing pensioenen (zelfstandigen) - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD083
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
In samenspraak met de hiërarchische meerdere en de Nederlandstalige adjunct, bijdragen tot het nemen van beslissingen m.b.t. de organisatie van het werk, de verspreiding van de informatie en van de instructies, het oplossen van problemen inzake het management van de menselijke of technische middelen
teneinde
de goede werking van de directie Pensioenen te verzekeren
een scharnierrol als tussenpersoon spelen tussen de informaticatechnici en de gebruikers
teneinde
de optimale werking van de informaticatoepassing te waarborgen en de kwaliteit en de snelheid van de dienst aan de zelfstandigen te verbeteren.
Resultaatgebieden
Alsadjunct van de directieIn samenspraak met de hiërarchische meerdere en de Nederlandstalige adjunct , bijdragen tot de beslissingname m.b.t. de organisatie van de activiteiten van de directie Pensioenen (zowel op het centraal bestuur als in de gewestelijke kantoren) en deelnemen aan de verspreiding van de informatie en van de technische instructies
teneinde
de directie Pensioenen toe te laten op doeltreffende wijze de resultaten te behalen die in de bestuursovereenkomst vervat zijn
Voorbeelden van taken
- de productie in de gewestelijke kantoren en de diensten van het centraal bestuur superviseren en indien nodig, in samenspraak met de hiërarchische meerdere en de Nederlandstalige adjunct, maatregelen nemen
- de problemen bespreken met de hiërarchische meerdere en hem advies geven bij de beslissingname
- binnen de directie interne werkingsregels vastleggen en waken over de toepassing ervan
- het management van de technische en menselijke middelen waarover de directie beschikt, superviseren
- informatievergaderingen die bestemd zijn voor de gewestelijke kantoren, organiseren en eraan deelnemen
Alsleidinggevendeleidinggeven aan de helpdesk en het team van de diensthoofden van niveau A op het centraal bestuur ondersteunen bij het oplossen van problemen inzake management van menselijke, technische en informaticamiddelen.
teneinde
de dienstlevering doeltreffender te maken en de competenties van de diensthoofden te ontwikkelen
Voorbeelden van taken
- een luisterend oor zijn voor de diensthoofden en hun problemen
- de omvang van de te berde gebrachte problemen evalueren en ze oplossen
- bijdragen tot de identificatie van de opleidingsbehoeften van de medewerkers en, indien nodig, opleidingen geven
- feedback geven over de functionering van de Franstalige teamverantwoordelijken en de evaluatiegesprekken met hen voeren
Alsdeskundige/specialist deelnemen aan het opstellen van wets- of besluitontwerpen over de pensioenwetgeving van de zelfstandigen en ze bestuderen onder de invalshoek van de haalbaarheid op informaticavlak
teneinde
realistische en haalbare oplossingen aan de overheden voor te stellen.
Voorbeelden van taken
- de praktische gevolgen van de voorstellen bestuderen (vb. : het statuut van de meewerkende echtgenoot)
- de informaticaleverancier te woord staan om met hem na te gaan wat het meest praktisch en het goedkoopst is
- in samenspraak met de collega's, de keuze maken tussen verschillende informatica-oplossingen
Alsanalistde wijzigingen in de wetgeving of in de procedure napluizen en de functionele instructies die voor de informaticaleverancier bestemd zijn, voorbereiden
teneinde
hem toe te laten deze wijzigingen om te zetten in de informaticatoepassing en de eindgebruiker een bijgewerkt instrument te leveren.
Voorbeelden van taken
- de wetgeving opvolgen en op de hoogte blijven van de laatste nieuwigheden
- de interpretatie van de nieuwe teksten en hun weerslag op de organisatie van het werk bespreken
- de informaticaleverancier te woord staan en hem uitleggen wat de gevolgen van de reglementeringswijzigingen zijn en welke aanpassingen gewenst zijn
Alscontactpersoonde vaak voorkomende aanvragen, problemen en fouten verzamelen
teneinde
het contact tussen de gebruikers en de informaticaleverancier te waarborgen.
Voorbeelden van taken
- werkvergaderingen organiseren met de gebruikers en verslagen opstellen
- de helpdesk pensioenen leiden en de vaak voorkomende problemen verzamelen
- de meegedeelde problemen sorteren en prioriteiten opste
- de keuzes aan de gebruikers meedelen
Alsprojectbeheerder/coördinatornieuwe informatica-ontwikkelingen aan de informaticaleverancier voorstellen, er de functionele omschrijving van opstellen, de resultaten evalueren en opvolgen
teneinde
de werking van de toepassing te verbeteren en/of het werk van de gebruikers te vereenvoudigen.
Voorbeelden van taken
- de opportuniteit van projecten onderzoeken
- vergaderingen met de informaticaleverancier organiseren en leiden
- prioriteiten vastleggen voor het werk van de informaticaleverancier
- de realisatiegraad van de projecten volgen via tabellen
- de data van de inproductiestellingen en de tests evalueren
Alsvertegenwoordiger van de dienst Pensioenendeelnemen aan strategische vergaderingen met de dienst Informatica, de informaticaleverancier en de andere directies
teneinde
de toekomstige oriëntering van het informaticaplan van het RSVZ te helpen bepalen.
Voorbeelden van taken
- het standpunt van de directie Pensioenen aangaande de door te voeren keuze uitdrukken
- over de gevolgen van de strategische beslissingen nadenken
- de transversale problemen onderzoeken ( vb. : keuze van een printarchitectuur)
Alsvertegenwoordiger van het RSVZdeelnemen aan werkgroepen met andere overheidsorganismen of -instellingen van sociale zekerheid
teneinde
de overdracht van gegevens en de dienstverlening aan de burger te helpen verbeteren
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan werkgroepen met de RVP, de Administratie der Pensioenen, het RIZIV, de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid en de socialeverzekeringsfondsen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
schriftelijke vragen
|
e-mail, nota
|
maandelijks
|
medewerkers
|
vragen, informatie
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
per nota, e-mail ...
|
maandelijks
|
|
informatie
|
telefoon, vergaderingen
|
maandelijks
|
|
vragen
|
vergadering, telefoon
|
maandelijks
|
|
adviezen, oplossingen voor problemen
|
vergadering, e-mails
|
dagelijks
|
gebruikers
|
vragen, problemen
|
per e-mail, vergaderingen
|
dagelijks
|
|
projecten, vragen
|
vergadering, telefoon
|
maandelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
statistieken, informatie
|
persoonlijk contact
|
maandelijks
|
|
antwoorden op vragen
|
|
|
medewerkers
|
adviezen, antwoorden
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
|
algemene informatie
|
vergadering
|
maandelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
technische info
|
per e-mail, telefoon, vergadering
|
wekelijks
|
|
instructies
|
per e-mail, vergadering
|
dagelijks
|
gebruikers
|
adviezen, technische informatie
|
per nota, e-mails, ...
|
dagelijks
|
|
instructies, beslissingen
|
per nota, vergadering
|
maandelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
een adviseur-generaal
de administrateur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van het werk en de oplossing van diverse problemen
- het beheer van de informaticatoepassing
- de planning van nieuwe informatica-ontwikkelingen binnen de beschikbare begrotingsenveloppe
De functie moet autorisatie vragen voor
- de verdeling van het personeel over de diensten
- de beslissingen die een aanzienlijke budgettaire impact hebben voor het Rijksinstituut
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Beheerbudget : 54 miljoen euro - opdrachtenbudget : 4 miljard euro
Eigen werkbudget
geen
Andere kwantitatieve gegevens
1. directe medewerkers : +/- 10 (helpdesk + diensthoofden van niveau A binnen de directie Pensioenen op het centraal bestuur)
2. medewerkers in de gewestelijke kantoren : +/- 25 (de functiehouder staat in contact met de dienstleiders van de gewestelijke kantoren en de verantwoordelijken van de dienst Pensioenen)
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- bestuursovereenkomst en -plan
- pensioenwetgeving voor de zelfstandigen
- handvest van de sociaal verzekerde
- bepalingen omtrent de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
- werking van de pensioentoepassing
Welke vernieuwingen
- verbetering van de prestaties van de informaticatoepassing en van de dienst aan de zelfstandigen (termijnen, kwaliteit, enz.)
- verbetering van de gebruiksvriendelijkheid van de toepassing
Gebaseerd op welk referentiekader
- intern (in samenwerking met de informaticaleverancier) en extern ( andere overheidsinstellingen van sociale zekerheid).
|