Afdrukken

Attaché sociale zekerheid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD051

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het beheren van de dossiers, het nemen van administratieve beslissingen op individueel vlak i.v.m. materie die valt onder de sociale zekerheid, erop toezien dat de sociaal verzekerden goed ingelicht worden

teneinde

de wetgeving en reglementering betreffende de verschilllende domeinen van de sociale zekerheid correct toe te passen en de verplichtingen van de organisatie over de transparantie en in het kader van het Handvest van de sociaal verzekerde na te leven

 

Het leiden, coördineren, ondersteunen en motiveren van een groep personen en het overdragen van zijn/haar kennis

teneinde

op een optimale manier de doelstellingen die voor de groep werden vastgelegd te bereiken en de samenhang en het goed functioneren van de groep met de rest van de instelling te verzekeren

 

Resultaatgebieden
Als
deskundige/specialist
    het beheersen van het geheel van de wetgeving en de reglementering betreffende de verschillende betrokken domeinen van de sociale zekerheid en een goede kennis hebben van de sectoren van de Belgische, Europese en buitenlandse sociale zekerheid met betrekking tot de specifieke functie en op een efficiënte manier samenwerken met andere instellingen

teneinde

    duidelijke beslissingen te nemen op individueel vlak i.v.m. de gebieden die door de sociale zekerheid gedekt worden en de reglementaire schikkingen in begrijpelijke en bruikbare regels om te zetten

 

Voorbeelden van taken
  • het opzoeken van elementen uit de Belgische, Europese en/of buitenlandse wetgeving die de gepaste besluitvorming mogelijk maken
  • het bundelen van de inlichtingen over akten van allerlei aard die afkomstig zijn van verschillende juridische stelsels om de gelijkheid van behandeling van de sociaal verzekerden te waarborgen.
  • het spontaan voorleggen van voorstellen ter verbetering aan de dienstchef

 

Als
kennisbeheerder
    het organiseren, overbrengen en actualiseren van de kennis die eigen is aan de functie

teneinde

    het expertisedomein en de werkautonomie van het personeel uit te breiden, het personeel te kwalificeren en het op te leiden zodat het in staat is om op een correcte manier de geldende regels toe te passen.

 

Voorbeelden van taken
  • op de hoogte blijven van en de medewerkers inlichten over de wetgeving, de reglementering, de jurisprudentie over de Belgische sociale zekerheid in het algemeen en van het betreffend domein van de sociale zekerheid.
  • het bijschaven van andere kennis die nuttig voor de functie (informatica, personeelsbeheer, ...
  • het beheren van de documentatie die nuttig is voor de dienst: deze verstaanbaar maken en deze zo organiseren dat ze gemakkelijk geraadpleegd kan worden, het uitgeven van nota's, en eventueel ook brochures en handboeken ...

 

Als
coördinator
    het verdelen van het werk en het binnen het team organiseren, zorgen voor een goede behandeling en een goede aanpak van de taken, het coördineren en sturen van het/de team(s)

teneinde

    de operationele doelstellingen van het team te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • nauw samenwerken met de dienstchef en de actieplannen uitvoeren die voor het team vastgelegd werden
  • het verdelen en eventueel ook delegeren van het werk en de competenties van de medewerkers op een evenwichtige manier
  • het nakijken, evalueren en bijsturen van de dagelijkse uitvoering van de taken en de resultaten, het geven van duidelijke en concrete instructies en het verbeteren van plannen en prioriteiten
  • het organiseren en voorzitten van teamvergaderingen , o.a. over de vooruitgang van het werk en van de komende doelstellingen die op korte termijn verwezenlijkt moeten worden
  • het beheren van conflicten

 

Als
dossierbeheerder
    het beheren of superviseren van de behandeling van complexe of niet-alledaagse dossiers

teneinde

    de correcte toepassing te waarborgen van de wetgeving en de reglementering betreffende de sociale zekerheid

 

Voorbeelden van taken
  • het bundelen of superviseren van elementen die kunnen bijdragen tot de documentatie van complexe dossiers, het zoeken van deze elementen bij de betrokken persoon/ organisatie
  • het aannemen van beslissingen in het kader van de dossiers op grond van de aangepaste technische kennis, daarvan dan de dienstchef op de hoogte brengen en, eventueel, ook de gewone dossierbeheerders op de hoogte brengen.
  • het formuleren van voorstellen op eigen initiatief aan de dienstchef om complexe dossiers te behandelen.

 

Als
intern raadgever/adviseur
    het geven van advies aan de teamleden en aan de dienstchef over specifieke materies

teneinde

    de kennis van de medewerkers te doen toenemen en het bestuur in staat te stellen de strategische doelstellingen te formuleren en te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan overlegmomenten in zijn/haar technisch of reglementair expertisegebied
  • in eerste instantie een antwoord geven op de specifieke vragen van zijn medewerkers.
  • het bundelen of superviseren van elementen in verband met de boordtabellen; het formuleren van advies en voorstellen ter verbetering (ten behoeve van de dienstchef).

 

Als
contactpersoon
    het onderhouden van contacten met de klanten, de interne en externe partners en de overlegorganen

teneinde

    de waarden en de visie die eigen zijn aan het team en de instelling uit te drukken.

 

Voorbeelden van taken
  • beschikbaar zijn als contactpersoon, zowel binnen het team als daarbuiten.
  • het uitbouwen van een netwerk
  • het onderhouden van de relaties met de partners en dit via allerlei activiteiten.
  • de samenhang waarborgen van de planning van de taken van het team met het werk van de andere diensten
  • het volgen, filteren en verspreiden van nota's, nieuwe regels, procedures, ...

 

Als
coach
    het motiveren, begeleiden en ontwikkelen van de teamleden

teneinde

    het prestatieniveau van iedereen te verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • met alle teamleden afzonderlijk een dialoog aangaan om de punten vast te leggen waarop het personeelslid zich moet concentreren, om de aanwezige competentie en de competenties die nog ontwikkeld moeten worden, vast te leggen
  • aan iedereen individueel feedback geven over de eigen werkwijze en dit op een constructieve manier
  • het organiseren of geven van een opleiding die nuttig is voor de dienst om zo de competentie binnen het team te ontwikkelen.

 

Als
assistent
    het bij gelegenheid vervangen van de dienstchef tijdens diens afwezigheid

teneinde

    de continuïteit van de werkzaamheden binnen de dienst te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van de dagelijkse taken van de dienstchef
  • het bijwonen van vergaderingen
  • instaan voor de communicatie binnen de dienst
  • het overdragen van de informatie aan de medewerkers en aan de andere diensten

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

mondelinge, schriftelijke vragen

informeel, per brief, e-mail

dagelijks

andere fed. overh. diensten

vragen, advies

per brief, e-mail, dossier

ad hoc

andere machtsniveaus

vragen, advies

per brief, e-mail, dossier

ad hoc

organisaties/ondernemingen

vragen, advies

per brief, e-mail, dossier

ad hoc

beheerscomité

vragen, beslissingen

informeel

ad hoc

collega's

vragen, advies

per brief, e-mail, dossier

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

vragen, advies

per brief, e-mail, (in)formeel

dagelijks

andere fed. overh. diensten

vragen, advies

per brief, e-mail, (in)formeel

ad hoc

andere machtsniveaus

vragen, wetgeving

informeel, per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

vragen, advies

(in)formeel, per brief, e-mail ...

dagelijks

collega's

vragen, advies

per brief, e-mail,(in)formeel

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de dienstchef

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de administratieve beslissingen op individueel vlak

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de eindbeslissing over sommige complexe dossiers
  • het uitwerken van organisatorische veranderingen en van veranderingen bij het overdragen van informatie

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving/reglementering over de sociale zekerheid
  • het statuut en de sociale wetten
  • het Handvest van de sociaal verzekerde
  • de openbaarheid van de administratie en formele motivering van de administratieve handelingen
  • fiscale wetgeving

 

Welke vernieuwingen
  • voorstellen tot vernieuwing en/of aanpassing van de methode inzake het beheren van de informatie, van de dossiers en inzake het organiseren van het werk

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • zorg voor de sociaal verzekerde
  • het voortdurend streven naar efficiëntie

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.