Attaché A2 taalinspecteur in het onderwijs (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DCO011
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Controleurs / inspecteurs / auditors Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
Het behandelen van dossiers in het kader van het toezicht op de naleving van de wettelijke en reglementaire bepalingen inzake taalregeling in het onderwijs (onder meer via controles in scholen en adviesverlening aan betrokken instanties)
teneinde
de inbreuken op de wet te voorkomen, vast te stellen en/of te doen bestraffen
Resultaatgebieden
Alsinspecteurcontroles uitvoeren op het terrein samen met de ambtgenoot van de andere taalrol en op basis van deze controles beslissingen nemen
teneinde
de eerbiediging van de wet- en regelgeving te waarborgen
Voorbeelden van taken
- het doorlopend controleren van de lijsten van de nieuwe inschrijvingen van leerlingen in de bij wet vermelde scholen en van de wettelijk voorziene documenten (inschrijvingsformulieren, taalgetuigschriften en -verklaringen)
- het goedkeuren of weigeren van inschrijvingen in overleg met de taalinspecteur van de andere taalrol + het controleren van de moedertaal van de leerlingen vermeld op de taalverklaringen door middel van (individuele of groeps)gesprekken (tijdens de inspectiebezoeken)
- het vaststellen en signaleren van problemen en overtredingen aan de bevoegde instanties
- het houden van gesprekken of vergaderingen met de betrokken partijen
- het opvolgen van behandelde dossiers
Alsdossierbeheerderde bestaande en nieuwe dossiers onderzoeken
teneinde
de inspectie ter plaatse voor te bereiden en bij te dragen tot het degelijk toepassen van de taalwetgeving in het onderwijs
Voorbeelden van taken
- bestaande dossiers overlopen op basis van ervaringen uit het verleden
- kritische dossiers selecteren
- het uitwerken van de inspectie in concreto in overeenstemming met de voorgeschreven procedures
- het administratief verwerken van de resultaten van de controles
- het opvolgen van de behandelde dossiers
Alsadviseurdoor het aanwenden van de verworven expertises technische ondersteuning bieden aan de betrokken instellingshoofden, leerlingen en studenten, hun ouders, de Federale Overheidsdiensten en de administratie bevoegd voor onderwijs alsook de buitenschoolse instellingen
teneinde
overtredingen van de wetgeving en regelgeving te voorkomen en controles efficiënter te laten verlopen
Voorbeelden van taken
- het helpen, informeren en adviseren van en instructies geven aan de betrokken partijen i.v.m. de wet- en regelgeving
- het geven van waarschuwingen ingevolge de preventieve controles en de gedane vaststellingen
- het formuleren van voorstellen ter aanpassing van de bestaande wet- of regelgeving
Alsadviseurhet opstellen van dossiers op basis van de vaststellingen gedaan tijdens de controles
teneinde
de bevoegde instanties (commissie en jury van taalinspectie) gefundeerde beslissingen te kunnen laten nemen
Voorbeelden van taken
- het analyseren van de vaststellingen
- toepassing van de reglementaire bepalingen
- het formuleren van conclusies over de motieven voor de weigering of tegenstrijdigheid (indien de ambtgenoot van de andere taalrol een tegenstrijdige beslissing heeft) in verband met eventuele overtredingen
- het informeren van en ondersteuning geven aan de commissie en jury van taalinspectie
Alskennisbeheerderop elk ogenblik op de hoogte blijven van de wijzigingen in de regelgeving en zijn kennis met de anderen delen
teneinde
correcte en geactualiseerde adviezen te uiten
Voorbeelden van taken
- op regelmatige wijze documentatie lezen
- op de hoogte blijven van de laatste reglementaire wijzigingen
Alsleidinggevendehet doorgeven van administratieve taken aan een administratieve medewerker
teneinde
in te kunnen staan voor een efficiënt dossierbeheer
Voorbeelden van taken
- het geven van eenvoudige instructies
- het opvolgen van de werkzaamheden
- het nauwgezet controleren van het eindresultaat
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
juridische dienst
|
beslissingen van de rechtbank
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
scholen
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
per brief, per telefoon, als dossier
|
dagelijks
|
ouders, leerlingen en studenten
|
mondelinge en schriftelijke vragen
|
als dossier
|
maandelijks
|
commissie/jury van taalinspectie
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
departement onderwijs
|
mondelinge vragen en schriftelijke informatie
|
informeel en per brief
|
maandelijks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
juridische dienst
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
maandelijks
|
scholen
|
mondelinge of schriftelijk adviezen
|
telefonisch, per brief, als dossier
|
dagelijks
|
ouders, leerlingen en studenten
|
mondelinge adviezen
|
telefonisch
|
maandelijks
|
commissie/jury van taalinspectie
|
schriftelijke informatie
|
als dossier
|
ad hoc
|
departement onderwijs
|
schriftelijk en mondeling advies en informatie
|
als dossier en informeel
|
maandelijks
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
voorzitter POD Wetenschapsbeleid
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de manier waarop de controles van de taalwet uitgevoerd worden (bv. Voor welke leerlingen inspectiebezoek nodig is of bijkomende documenten moeten opgevraagd worden)
- het nemen van initiatieven i.v.m. inspectiebezoeken in scholen
- elke formele beslissing dient samen met de ambtgenoot van de andere taalrol genomen te worden
De functie moet autorisatie vragen voor
- als een school in overtreding is wordt er eerst een strategie besproken met de voorzitter
Impact
Totaal werkbudget entiteit
0
Eigen werkbudget
0
Andere kwantitatieve gegevens
1. 0
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Wet van 30 juli 1963 houdende de taalregeling in het onderwijs
- KB van 14 maart 1997 houdende de werking van de taalinspectie inzake onderwijs
- KB van 20 maart 1997 tot regeling van de loopbaan van de taalinspecteurs
- Ministeriële omzendbrieven van 27 december 1983 en 28 maart 1984
Welke vernieuwingen
- initiatieven nemen om de betrokken partijen beter te informeren over de taalwetgeving en de werkingsregels van de taalinspectie
- voorstellen doen voor omzendbrieven om de controles te kunnen optimaliseren
Gebaseerd op welk referentiekader
|