Afdrukken

Attaché A2 verkeersveiligheid - Celhoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA050

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het leiden, begeleiden en superviseren van de cel "MEDEX - Verkeersveiligheid" (piloten, vrachtwagenchauffeurs, binnenschippers, verkeersleiders, ...)

teneinde

op een efficiënte wijze de operationele resultaten van de dienst te behalen conform de doelstellingen van de FOD en de directie-generaal en deze taken uit te voeren conform de richtlijnen van de directie, alsook een optimaal beheer van het ter beschikking gestelde budget, de beschikbare medewerkers en het beschikbare materieel te garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
hoofd van de cel
    het organiseren, superviseren en controleren van het werk van de cel

teneinde

    ervoor te zorgen dat de beschikbare middelen correct worden gebruikt; alsook om een goede planning, een goede opvolging van de prestaties en een goede rapportering te garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • het formuleren van doelstellingen en het geven van instructies aan zijn/haar team, evenals het ter beschikking stellen van de nodige middelen om deze te realiseren; het superviseren van de uitvoering van de taken van zijn/haar medewerkers
  • toezien op het correct bijhouden van statistieken en analyses
  • het overmaken van de formele verplichtingen (instructies afkomstig van de dienst, van de directie-generaal of van het ministerie, wetten, Europese richtlijnen), het implementeren van procedures en het garanderen van de opvolging ervan
  • het opvolgen van het budget door de kosten te ramen en de middelen (mensen, middelen die ter beschikking worden gesteld, ...) efficiënt te beheren
  • het tijdig informeren van de Medex-verantwoordelijke over de tussentijdse resultaten en de gevoelige punten; alsook het organiseren van vergaderingen met de medewerkers van de centrale administratie en van de medische centra.

 

Als
coördinator
    het garanderen van verbanden en coherentie op het vlak van activiteiten en ontwikkelingen tussen de diverse regionale centra van de FOD Volksgezondheid en de diverse artsen binnen de cel

teneinde

    een zekere homogeniteit te garanderen van de procedures binnen de cel "Verkeersveiligheid"; een beter zicht te hebben op het werk dat op het terrein wordt uitgevoerd door de diverse colleges van artsen, en de informatie in te zamelen die nodig is voor het realiseren van de doelstellingen

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van alle medische onderzoeken van klanten (chauffeurs van vrachtwagens, autobussen, taxi's, minibussen, chauffeurs van ministers, binnenschippers, verkeersleiders, piloten) met het oog op het afleveren of het verlengen van hun vergunning
  • het laten circuleren van de informatie die afkomstig is van de diverse colleges of van buitenaf (ziekenhuizen; Park Leopold voor thoraxradiografieën, elektro-encefalogrammen van piloten; beroepsorganisaties; andere FOD's zoals de FOD Mobiliteit en Vervoer; gemeenten die transportvergunningen afleveren; ...) binnen de cel
  • het beheren en optimaliseren van de communicatiestroom tussen de oproepingen voor het medisch onderzoek, de planning van de artsen, het medisch rapport en de aflevering of verlenging van de transportvergunning
  • het organiseren en leiden van vergaderingen binnen de cel om de te gebruiken en te respecteren praktijken en methodologieën op elkaar af te stemmen

 

Als
coach
    het adviseren, oriënteren en begeleiden van het team en het aanbieden van bevredigende werkomstandigheden

teneinde

    hen toe te laten hun taken correct uit te voeren, hen te motiveren en hun kennis en vaardigheden te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • het ontwikkelen van de bekwaamheden door voor alle medewerkers een opleidingsprogramma voor te stellen in functie van hun verwachtingen en van de behoeften van de dienst
  • het overbrengen van de kennis op het vlak van procedures en kwaliteit
  • luisteren naar en kennis nemen van de problemen die samenhangen met de activiteiten van de cel en het zoeken van oplossingen hiervoor door de methodes en procedures aan te passen en meer informatie te leveren
  • het kwantitatief en kwalitatief evalueren van het werk dat de medewerkers uitvoerden en van de resultaten in functie van de doelstellingen en hen

 

Als
vertegenwoordiger van de cel
    het onderhouden van de relaties met de interne organen (verantwoordelijke van de dienst Medex, Office Management, ...) en externe organen (andere FOD's, vooral Mobiliteit en Vervoer, de klanten (piloten, chauffeurs, verkeersleiders, binnenschippers), de erkende partners-artsen, de ziekenhuizen, ...)

teneinde

    de waarden, belangen en de visie van de cel uit te drukken en te verdedigen, het werk dat door de cel werd uitgevoerd in de kijker te stellen en op de hoogte te blijven van de nieuwigheden in de sector

 

Voorbeelden van taken
  • vergaderen met de hiërarchie, de federale overheden of met de externe organisaties om de informatie over de activiteiten van de cel te ontvangen of door te geven
  • het beïnvloeden van de beslissingen die door de administratie of door de hiërarchie worden genomen met betrekking tot de cel of in verband daarmee
  • het persoonlijk, telefonisch, via e-mail of per post informeren van de klanten (chauffeurs, piloten) en partners (erkende artsen) over de reglementering en de procedures voor complexe dossiers
  • optreden als contactpersoon voor alles wat verband houdt met de activiteiten van de cel

 

Als
expert/specialist
    het garanderen van technische ondersteuning bij de coördinatie en de opvolging van de reglementerings- of studieprojecten in de diverse domeinen die eigen zijn aan de cel "Verkeersveiligheid"

teneinde

    de relevantie en de goede toepassing van de regels te garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • het uitoefenen van controle op de toepassing en de interpretatie van de diverse praktijken en procedures van de wetgeving en de reglementeringen in de regionale centra
  • het opstellen van rapporten, adviezen en studies in verband met de specialisaties van de diverse klanten (chauffeurs van vrachtwagens, autobussen, taxi's, minibussen, chauffeurs van ministers; binnenschippers; verkeersleiders, piloten) teneinde in te spelen op de eisen van de hogere overheden zoals het diensthoofd, de directeur-generaal, het parlement, de kabinetten, ...
  • antwoorden op specifieke vragen of vragen die een gespecialiseerde kennis vereisen
  • het behandelen van klachten en beroepsprocedures (ontvangst van een bezwaarschrift binnen de 10 dagen; het sturen van een arts voor de tegenexpertise: de hoofdarts neemt de beslissing in beroep; eventueel het organiseren van een arbitrage met alle partijen in het geschil)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

verantwoordelijke Medex, DG2, andere DG's

questions écrites

informeel

quotidien

andere fed. overh. diensten (FOD Mobiliteit en Vervoer)

beslissingen

par lettre, e-mail ...

ad hoc

erkende artsen, management

beslissingen

par lettre, e-mail ...

wekelijks

organisaties/ziekenhuizen/beroepsorganisaties

questions écrites

als dossier

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Medex

questions écrites

als dossier

maandelijks

andere fed. overh. diensten (FOD Mobiliteit en Vervoer)

wetgeving (wet, KB, MB ...

informeel

wekelijks

klanten: piloten en chauffeurs

beslissingen/vergunningen

als dossier

quotidien

management/erkende artsen

wetgeving (wet, KB, MB ...

par lettre, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de verantwoordelijke van de dienst "Medex"

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • alle contacten met de colleges
  • de organisatie van activiteiten binnen de cel
  • het gebruik van de arbeidstijd van de administratieve assistenten
  • de aanpassing van procedures en methodologieën binnen de cel
  • alles wat te maken heeft met de organisatie, de opvolging en de ontwikkeling van de cel in functie van het toegekende budget
  • de evaluatie van het werk van de leden van het team
  • het beheer van de klachten van klanten (chauffeurs van vrachtwagens, autobussen, taxi's, minibussen, chauffeurs van ministers; binnenschippers; verkeersleiders; piloten)

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • alles wat te maken heeft met het budget; alle aankopen van belangrijk materiaal
  • het opnemen van contact met de overheden, de ministeriële kabinetten en de andere overheidsdiensten
  • het doen van uitspraken in het openbaar in naam van de dienst of van de administratie
  • het bestellen van "consumables" van medisch materiaal

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

hangt elk jaar af van de activiteiten en de evenementen

 

Eigen werkbudget

0

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. chauffeurs: onderzoek zicht, gehoor, algemene anamnese / 13 medische centra / 10.000 dossiers per jaar; piloten: kleine onderzoeken (zicht, gehoor, bloedafname) en grote onderzoeken (oftalmologie, elektro-encefalogram, borstkas, ...; binnenschippers: 400 dossiers per jaar; 4 regionale centra; verkeersleiders: 300 à 400 dossiers per jaar; centra in de regionale luchthavens

2. 10 vergaderingen per maand (staf, van elk centrum, per beroep)

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • het KB van 5/06/2002 houdende de controle van de geschiktheid van het stuurpersoneel van burgerlijke luchtvaartuigen
  • het KB van 23 / 03/ 1998 houdende de controle van de geschiktheid van beroepschauffeurs
  • het KB van 2/2/1977 - 31/05/2000 - 21/05/1991 - 23/12/ 1998 houdende de controle van de geschiktheid van beroepsschippers actief in de binnenvaart en de kustvaart
  • het KB van 04/10/1971 - 10/03/1978 - 24/04/200 houdende de controle van de geschiktheid van personeel actief in de radarcontrole

 

Welke vernieuwingen
  • de ontwikkeling of verbetering van procedures en methodologieën binnen de cel
  • het laten opnemen van de wetgeving op de verkeersleiders in de wetgeving op de piloten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • interne informatie (juridische dienst, IT, boekhouding, ...
  • databanken, bibliotheken, ...
  • externe informatie (ziekenhuizen, studies, publicaties, ...

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.