Afdrukken

Attaché raden en commissies gezondheidszorg - Teamchef (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD066

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Organiseren, inhoudelijk voorbereiden en opvolgen van de werking van diverse overlegorganen met de externe partners ( leden van talrijke Raden en Commissies, vertegenwoordigers van ziekenfondsen, zorgverleners, patiënten, voogdijminister, organisaties/ bedrijven...) waar de afspraken gemaakt worden over de tarieven en forfaits, over de te leveren kwaliteit qua zorg en producten en over de voorwaarden waaronder door de ziekteverzekering kan terugbetaald worden; de beslissingen van deze overlegorganen verwerken tot praktisch uitvoerbare en eenduidige regelgeving en het organiseren van de gegevens- en communicatiestromen om beslissingen en reglementering kenbaar te maken aan alle intern en extern betrokken partijen

teneinde

enerzijds te zorgen voor de optimale werking van de commissies zodat tijdig beslissingen kunnen genomen worden in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen en
anderzijds de efficiënte en correcte werking van de betrokken sectoren te garanderen conform de genomen beslissingen en uitgewerkte reglementering.

 

Verwerken van de gegevensstroom en reglementering met hun historiek in de geïnformatiseerde data-bestanden

teneinde

op elk moment correcte gegevens en beleidsinformatie te kunnen leveren, de ramingen en budgetteringen voor de sector te kunnen ondersteunen en de betalingsopdrachten (gebundeld via electronische informatiedragers) correct en tijdig te kunnen opbouwen en uitvoeren.

 

Resultaatgebieden
Als
extern en intern adviseur (= account manager?)
    ondersteunen van diverse overlegorganen (Overeenkomstencommissies, Technische Raden en hun werkgroepen) op conceptueel, secretariaats- en organisatorisch vlak. Instaan voor de opmaak en voorbereiding van de agenda met verwoording van de vragen/ problemen en voorstellen van de diverse interne en externe partijen (eigen diensten RIZIV, vertegenwoordigers van zorgverstrekkers, mutualiteiten, &), deelnemen aan de vergaderingen met naar voor brengen van de standpunten, het opmaken van de verslagen van de vergaderingen en het opvolgen van de genomen beslissingen

teneinde

    te zorgen voor een optimale werking van de commissie, waarbij de besprekingen leiden tot oplossingen en uitvoerbare beslissingen en dit in overeenstemming met de wettelijke bepalingen, de budgettaire mogelijkheden en de beleidsverklaringen.

 

Voorbeelden van taken
  • in samenwerking met de voorzitter organiseren van de vergadering en opmaken van de agenda met inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten, vragen, problemen, voorstellen ...;
  • deelnemen aan de vergaderingen en verwoorden van standpunten, technische analyses en gegevens ...;
  • verslag opmaken van de vergaderingen;
  • formaliseren (zie 2) en opvolgen van de genomen beslissingen en de uitvoering ervan;
  • aanspreekpunt zijn voor de leden van de commissies.

 

Als
kennisbeheerder
    vanuit de eigen vaktechnische achtergrond structureel - administratief uitwerken, opmaken en opvolgen van regelgeving, juridische en technische nota's (KB's, ministeriële besluiten, verordeningen, overeenkomsten , rapporten aan beheersorganen, nomenclatuur &) ter ondersteuning (van de beslissingen) van de externe organen, op een coherente en eenduidige wijze

teneinde

    duidelijk toepasbare en toegankelijke reglementering voor te bereiden, te onderhandelen en te publiceren binnen de wettelijk voorziene termijnen, zodanig dat het dossier bruikbaar is voor de juridische en administratieve instanties (bijv. voor de arbeidsrechtbank).

 

Voorbeelden van taken
  • * opmaak van koninklijke en ministeriële besluiten, overeenkomsten, juridische en technische teksten;
  • * bespreken van deze teksten bij de diverse overlegorganen;
    * opvolging van de beslissingsprocedures en daaraan verbonden timings;
  • * in overleg met de leidinggevende zorgen voor eventuele benodigde aanpassing aan de administratieve verwerkingsprocedures;
  • * eventuele juridische procedures in samenspraak met de juridische dienst ...;
  • * informeren van de interne diensten en externe partijen over modaliteiten van inwerkingtreding en praktische uitvoering (zie 3).

 

Als
coördinator Raden & Commissies
    concreet uitvoeren van de beslissingen, regelgeving en procedures via het gestructureerd inzamelen en verifiëren van de informatie nodig voor de uitvoering, het opzetten van gegevensstromen en het organiseren en uitwerken van de actieve informatieverstrekking aan de interne diensten, verstrekkers en ziekenfondsen, andere overheidsinstellingen &
    via de meest geeïgende kanalen (omzendbrieven, informatiebrochures, online via website &)
    en het structureren, coördineren en superviseren van werkzaamheden van uitvoerende medewerkers in collegiale samenwerking in verband hiermee.

teneinde

    alle interne en externe partijen (zorgverstrekkers, ondernemingen medische hulpmiddelen, mutualiteiten, patiënten &) zo snel mogelijk correct en volledig te informeren in een toegankelijke taal en de beslissingen tijdig en correct te doen uitvoeren.

 

Voorbeelden van taken
  • * gestructureerd inzamelen van informatie nodig voor de uitvoering van beslissingen, reglementering, procedures ...;
    * verifiëring van informatie;
  • * voorbereiden van de werkzaamheden in overleg met de uitvoerende medewerkers en hen coördineren en aansturen wat betreft
    (-) opstellen, opstarten, uitvoeren en eventueel bijsturen van een tijdskader waarbij voldoende tijd voorzien wordt voor de verschillende opdrachten van de afdeling en voor de periodes waarop ze zich ten opzichte van elkaar afspelen;
    (-) voor elk van de opdrachten : opmaak van taakverdeling, concretisering van tijdskader met onderscheid tussen standaardsituaties en mogelijke probleemsituaties; bewaken van voortgang van de werkzaamheden en eventueel bijsturen ervan;
    voor elk van de opdrachten : opmaken van informatief kader waardoor medewerkers een onderscheid kunnen maken tussen standaardsituaties en eventuele probleemsituaties;
    (-) bewaken van de kwaliteit van de werkzaamheden en eventueel bijsturen op inhoudelijke punten door zich als aanspreekpunt te organiseren voor de uitvoerende medewerkers bij probleemsituaties, niet alleen voor individuele dossiers, maar ook voor werkprocessen en het eventueel initiëren van verbeteringen in de administratieve uitvoering.
  • * informatie opmaken/verwerken, continu à jour houden (website, informatiebrochures, ...) en publiek ter beschikking stellen;
  • * opmaken van omzendbrieven voor zorgverstrekkers;
    * redactie van typebrieven ...;
  • * de nodige contacten verzorgen met de hiërarchie, de andere diensten, andere instellingen en overheden ....

 

Als
gegevensbeheerder
    terugkoppelen/ vertalen van de beslissingen van de Raden en Commissies, van reglementeringen, procedures en wijzigingen naar de informaticasystemen. Hiertoe structureren (bepalen van inhoud en structuur van databestanden &), voorbereiden, organiseren, verifiëren, uitvoeren en opvolgen van de collectieve gegevensverwerking

teneinde

    * ervoor te zorgen dat de dienstverlening correct wordt uitgevoerd:
    1. correcte lijsten van medische hulpmiddelen/ implantaten aan de hand waarvan de terugbetalingen worden uitgevoerd, conform de goedkeuring door de commissies (zie resultaatgebied 1), en in overeenstemming met de reglementering en uitvoeringsonderrichtingen (zie 2 en 3)
    en/of
    2. correcte prijsberekening, correcte en tijdige betalingen in verband met sociaal statuut, accreditering, ...;
    * ervoor te zorgen dat de uitgaven en prestaties continu kunnen worden opgevolgd, met het oog op de beleidsrapportering (commissie, kabinet, eigen administratie &) en de opmaak van ramingen en budgettering.

 

Voorbeelden van taken
  • * vanuit de kennis van de vereisten van het vakgebied / de sector actief meebouwen van informaticasystemen en het beheren ervan
    ° voor de behandeling van gegevens rond financiering van diverse dienstverleningen;
    of
    ° voor de inzameling, verificatie en verwerking van data inzake klinische gegevens met betrekking tot de medische hulpmiddelen / implantaten (zie 1 en 2);
    * het ondersteunen van de uitvoerende medewerkers in het werken met informaticasystemen en het eventueel op basis van hun bemerkingen aanpassingen aanbrengen in het informaticasysteem;
  • * beheren en à jour houden van een correct verstrekkersbestand / een correct bestand voor vergoedingen en/of forfaits...(zie 1, 2, 3);
  • * ervoor zorgen dat de inhoud van de elektronische dragers op elk moment overeenstemt met de geldende reglementering;
  • * opbouwen van grote (reeksen van) betalingsopdrachten;
  • * het op punt zetten van controlesystemen;
    * berekeningen en simulaties maken.

 

Als
coördinator van dossierbeheerders
    aanspreekpunt zijn voor individuele dossiers (bijv. aanvragen van voordelen in het kader van het sociaal statuut; aanvragen tot opname voor vergoeding van medische hulpmidelen/ implantaten) en uitgaande van de problemen die gedetecteerd worden bij de behandeling van deze individuele dossiers (via dossier, telefonisch contact) en die niet op het niveau van de administratie kunnen worden opgelost, correct analyseren en documenteren (op juridisch, technisch-wetenschappelijk en budgettair vlak) en voorleggen aan het bevoegde overlegorgaan

teneinde

    * een adekwate oplossing te bekomen op conceptueel niveau (zie 1) die desgevallend omgezet wordt in een aanpassing van de reglementering (zie 2);
    * als aanspreekpunt tijdig en correct antwoord te voorzien aan de vragende partijen (zorgverstrekkers, ondernemingen, mutualiteiten, patiënten, overheid, eigen medewerkers &) in overeenstemming met het beleid en de geldende reglementering.

 

Voorbeelden van taken
  • * vraagstellers een duidelijk en (juridisch) correct antwoord / informatie geven, zowel via telefonisch contact als via geïndividualiseerde briefwisseling en dit in eerste instantie via de uitvoerende medewerkers;
  • * volledige behandeling van de lijsten van voor vergoeding aangenomen medische hulpmiddelen / implantaten gaande van ontvangst van het dossier (incl. nazicht), de inhoudelijke voorbereiding naar de Raden en Commissies (zie 1), het opstellen van lijsten (zie 2) en het informeren van alle betrokkenen (zie 3);
  • * zorgen voor het werkkader van de uitvoerende medewerkers door het opvangen en structureren van de problemen waarmee zij geconfronteerd worden;
  • * zorgen voor de nodige communicatie binnen het team zodat de informatiedoorstroming en onderlinge afstemming tijdig en correct verloopt.

 

Als
projectmedewerker
    meewerken op conceptueel vlak en op secretariaats- en organisatorisch vlak aan werkgroepen en projecten, hetzij op initiatief van de dienst, hetzij op initiatief van de overlegorganen (zie 1), met betrekking tot onder meer fundamentele problemen van de sector en beheersinformatie omtrent de sector

teneinde

    toegevoegde waarde te bieden aan de eigen dienst, RIZIV, de beheersorganen, de externe partners en de voogdijminister(s).

 

Voorbeelden van taken
  • * studienota's maken ...;
  • * secretariaat en voorbereiding van de vergaderingen : organiseren van de vergaderingen, opmaken van de agenda, inhoudelijke voorbereiding van de agendapunten, en van de vragen, problemen en voorstellen / deelnemen aan de vergaderingen en verwoorden van standpunten, technische analyses en gegevens & / verslag opmaken van de vergaderingen / formaliseren en opvolgen van de genomen beslissingen en de uitvoering ervan;
  • * aanspreekpunt zijn voor de leden van werkgroepen, stuurgroepen en projecten ...;
  • * samenwerking met expertisecentra buiten RIZIV en uitwerken van contracten met deze instanties;
  • * uitwerken van experimentele financieringen met potentiële ontvangers (voorwerp, hoe, ...);
    * meebegeleiden van economische haalbaarheidsstudies ....

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

adviseur-generaal of de adviseur die instaat voor de Raden & Commissies

Deze medewerkers structureren, coördineren en superviseren vanuit hun expertise mee het werk van de medewerkers van niveau C in hun sectie/afdeling.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau C

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.