Afdrukken

Attaché pedagogie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO025

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Het onderwijzend personeel raad geven, volgen, evalueren en bijsturen

teneinde

de onderwijsgevenden toe te laten zich te ontplooien op pedagogisch vlak en ze toe te laten de beste onderwijsmethodes te hanteren

 

De gegeven vormingen analyseren

teneinde

de inhoud en de kwaliteit van de vormingen te verbeteren

 

Resultaatgebieden
Als
coach
    de onderwijzers en de uitgenodigde sprekers raad geven, opvolgen, evalueren en bijsturen

teneinde

    de competenties en de gebruikte onderwijsmethodes te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • de initiële vorming en voortgezette vorming van de onderwijsgevenden verzekeren
  • het onderwijzend personeel opvolgen, raad geven, evalueren en bijsturen in het uitoefenen van hun pedagogische activiteiten
  • een klare visie voor het onderwijs ontwikkelen
  • de integratie vergemakkelijken met respect voor de diversiteit

 

Als
auditeur
    audits van de onderwezen cursussen uitvoeren

teneinde

    onderwijs te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • meewerken aan de oprichting en de evolutie van een eenduidig auditproces (interne en externe validatie van het onderwijs)
  • opvolgen, evalueren en bijsturen van deelnemers
  • opvolgen, evalueren en bijsturen van vormingen
  • raad geven om het niveau van toekomstige cursussen te verhogen
  • correctieve acties ondernemen in geval van een negatieve evaluatie van de vormingen of van de deelnemers

 

Als
analist
    de behoeften qua vorming en de vormingsaanvragen analyseren

teneinde

    de individuen toe te laten om de vormingen nodig voor het uitoefenen van hun functie te volgen

 

Voorbeelden van taken
  • een planning met vormingen opstellen rekening houdend met de opdrachten en de behoeften van Defensie
  • deze vormingen voorbereiden
  • de vormingen implementeren in de onderwijsinstellingen van Defensie

 

Als
onderzoeker
    onderzoeken op het pedagogisch vlak uitvoeren

teneinde

    het vormingsbeleid en de vormingen te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • vormingen binnen Defensie bijwonen en evalueren
  • uitdenken van theoretische en praktische onderwijsmethodes
  • deelnemen aan de verwezenlijking van de programma's ondersteund door computers (COO: computer ondersteund onderricht)
  • ontwikkelen van opleidingsprocessen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

diensthoofd

mondelinge vragen

persoonlijk contact

ad hoc

scholen van Defensie

vraag om steun, advies

allerlei

ad hoc

diensthoofd

vraag tot uitvoering van evaluaties

persoonlijk contact

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

diensthoofd

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

ad hoc

scholen binnen Defensie

steun, adviezen

allerlei

ad hoc

diensthoofd, geëvalueerde instantie

bevindingen, aanbevelingen

per nota, e-mail, mondelinge feedback, ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Commandant Center for Human Ressources Development

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • wijze waarop gebruikte onderwijsmethodes worden verbeterd

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • te geven vormingen
  • mandaat voor studies of onderzoeken
  • te verwezenlijken audits

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

0

 

Eigen werkbudget

0

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • nihil

 

Welke vernieuwingen
  • implementatie van nieuwe onderwijsmethoden

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs en continue begeleiding van onderwijzend Pers binnen Defensie

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.