Afdrukken

Attaché Raad voor de mededinging (griffier en adjunct-griffier) (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA201

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Strategisch adjuncten

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Verantwoordelijkheid dragen als griffier van de Raad voor de Mededinging (algemene vergadering en Auditoraat) en leiding geven aan de administratieve medewerkers van de griffie: de organisatie van het werk van de Raad voor de Mededinging efficiënt organiseren, structureren, coördineren en superviseren

teneinde

de dagelijkse goede werking van het administratieve rechtscollege te waarborgen en de goede rechtsbedeling en de effectieve toepassing van het mededingingsrecht te waarborgen

 

Resultaatgebieden
Als
dossierbeheerder
    de proceduredossiers voorbereiden en administratief beheren

teneinde

    te kunnen garanderen dat de dossiers volledig en toegankelijk zijn en dat ze worden bewaard en overgezonden

 

Voorbeelden van taken
  • inzonderheid de ter griffie neergelegde aanmeldingen van concentratie, klachten en aanvragen in ontvangst nemen
  • de registratie en de nummering van de verschillende types van mededingingsdossiers in een register en een database
  • de procedurestukken in ontvangst nemen
  • ervoor zorgen dat elk stuk dat tussen de verschillende mededingingsorganen en de aanwezige partijen moet worden meegedeeld effectief wordt meegedeeld en overgezonden
  • de dossiers voorbereiden zodat ze door de partijen kunnen worden geraadpleegd
    de dossiers voorbereiden die aan het Hof van Beroep moeten worden overgezonden
    zorgen voor het bewaren van de dossiers, de procedurestukken en de briefwisseling van de Raad voor de Mededinging

 

Als
administratief coördinator
    dagelijks toezien op de werking en de administratieve organisatie van de Raad voor de Mededinging

teneinde

    een efficiënte organisatie mogelijk te maken van de griffie, het Auditoraat en de kamers van de Raad voor de Mededinging tijdens het behandelen van de zaken

 

Voorbeelden van taken
  • de dossiers voorbereiden en instaan voor het bezorgen van de dossiers aan de kamers evenals voor de convocatie voor de zittingen
  • het tijdschema toepassen dat door de verschillende kamers werd vastgelegd: de zittingen organiseren en de partijen hiervoor oproepen
  • zorgen voor de follow-up en het verloop van de procedures
  • de communicatie met de partijen organiseren
  • zorgen voor de interface tussen de verschillende mededingingsorganen

 

Als
leidinggevende
    leiding geven aan de administratieve medewerkers van de griffie en hun activiteiten coördineren

teneinde

    te zorgen voor de goede administratieve werking van de griffie

 

Voorbeelden van taken
  • het personeel van de griffie superviseren, leiden en dynamisch maken
  • de werkzaamheden van de griffie organiseren en coördineren
  • zorgen voor de follow-up van de administratieve medewerkers
  • de boekhouding van de Raad superviseren
  • zorgen voor de follow-up van verloven en afwezigheden

 

Als
management assistant
    steun verlenen aan de voorzitter, de ondervoorzitter, de raadsleden van de Raad voor de Mededinging en aan de auditeur-generaal en de auditeurs van het Auditoraat van de Raad

teneinde

    het de Raad voor de Mededinging mogelijk te maken zijn opdrachten optimaal te vervullen

 

Voorbeelden van taken
  • zowel juridische als economische steun verlenen aan de leden van de Raad voor de Mededinging en aan het Auditoraat;
  • onderzoekswerkzaamheden verrichten of erop toezien
  • deelname aan werkgroepen
  • deelname aan colloquia en studiedagen
  • inhoudelijk advies verstrekken aan de leden van de Raad door verwijzen naar en vergelijken met bestaande nationale en Europese jurisprudentie

 

Als
secretaris
    notulen opstellen van de zittingen, algemene vergaderingen en vergaderingen van de Raad

teneinde

    de debatten en de beslissingen van de Raad correct op schrift te stellen

 

Voorbeelden van taken
  • vergaderingen bijwonen
  • notulen opstellen
  • instaan voor de conformiteit van de notulen in beide landstalen
  • de agenda en de notulen met de voorzitter bespreken

 

Als
controleur
    de werkzaamheden van de administratieve medewerkers permanent volgen en controleren

teneinde

    het resultaat van de verrichte activiteiten te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • het dagelijkse werk van de medewerkers controleren
  • indien nodig de dagelijkse praktische werkmethode van de medewerkers verbeteren

 

Als
gegevensbeheerder
    verantwoordelijk zijn voor het beheer en de communicatie van documenten en gegevens

teneinde

    de beschikbaarheid van de gegevens te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • toezicht houden op het bijwerken van de website van de Raad voor de Mededinging
  • zorgen voor de publicatie in het Belgisch Staatsblad van de aanmeldingsberichten inzake concentratie, van de openbare versie van de beslissingen genomen door de Raad en van elk te publiceren document
  • toezien op de bijwerking van de interne database betreffende de mededingingsdossiers
  • alle ter beschikking gestelde informaticamiddelen gebruiken
  • de bibliotheek structureren en voeden
    zorgen voor de toegang tot en het bijwerken van de algemene dossiers en van de publicaties

 

Als
contactpersoon
    antwoorden op de vragen gesteld door externe en internes personen met betrekking tot de procedure, de jurisprudentie en de activiteiten van de Raad

teneinde

    iedereen de gewenste informatie te geven of de mensen te oriënteren naar de bevoegde personen

 

Voorbeelden van taken
  • dagelijks vragen van de partijen, van advocaten en van andere personen per telefoon, per e-mail of per brief beantwoorden
  • antwoorden op vragen van de andere diensten of van de dienst

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

voorzitter van de Raad

algemene instructies, richtlijnen voor zittingen

schriftelijk/ mondeling/ elektronisch

dagelijks

auditeurs

instructies, dossiers, processtukken

schriftelijk/ mondeling/elektronisch

dagelijks

andere diensten

gegevens, informatie, vragen

schriftelijk/elektronisch

wekelijks

buitenstaanders

vragen over wetgeving en zittingen

elektronisch / schriftelijk

maandelijks

raadsleden

wetgeving (wet, KB, MB,...),...

als dossier,...

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

voorzitter van de Raad

procesdossiers, zittingstukken

mondeling / schriftelijk/elektronisch

dagelijks

auditeurs

procesdossiers, zittingstukken

mondeling / schriftelijk/elektronisch

dagelijks

andere diensten

gegevens, informatie

mondeling / schriftelijk/elektronisch

wekelijks

buitenstaanders

antwoorden op vragen

mondeling / schriftelijk/elektronisch

maandelijks

raadsleden

wetgeving (wet, KB, MB,...),...

als dossier,...

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de voorzitter van de Raad voor de Mededinging

auditeurs + de raadsleden

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • eigen werkorganisatie binnen dossier
  • praktische organisatie binnen de griffie inzake taakverdeling en toewijzing van opdrachten aan personeel van de griffie
  • behandeling, verloop en afwerking van het formele dossier: consultatie, bekendmaking, mededeling

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • te volgen stappen op inhoudelijk vlak in de gerechtelijke afwerking van het dossier door het administratiefrechtelijk college

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

niet van toepassing

 

Eigen werkbudget

niet van toepassing

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. niet van toepassing

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wet tot bescherming van de economische mededinging, gecoördineerd op 15 september 2006, en de uitvoeringsbesluiten
  • Europese regelgeving op het gebied van mededinging
  • procedureregels

 

Welke vernieuwingen
  • vernieuwing in het kader van de werkorganisatie, efficiëntere procedures voorstellen die bijdragen tot een verhoging van de efficiëntie van de werking van het administratief college

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de missie, de strategie en de waarden van de Federale overheid, in het bijzonder de bevordering van de goede functionering van de goederen- en dienstenmarkt en het markttoezicht

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.