Afdrukken

Adviseur-generaal BBI - Gewestelijk directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI704

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Multidisciplinaire doestellingen bepalen van de diverse teams van de directie in overeenstemming met het beleid en de prioriteiten van de Administrateur "Fraudebestrijding"(zowel op vlak van organisatie, van technische ondersteuning op gebied van controle en juridische aspecten als van interne controle procedures) en instaan voor de eindverantwoordelijkheid van de realisatie van deze doestellingen en de directie bijgevolg aansturen

teneinde

de doelstellingen van de directie op een doeltreffende en strategische manier te bereiken.

 

Nemen van administratieve en organisatorische beslissingen over de kwesties van administratieve en strafrechtelijke vervolging van fiscale fraude.

teneinde

de georganiseerde fraude effectief te reduceren en te voorkomen in een regio gaande van 2 tot 10 miljoenen inwoners.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    superviseren, In nauwe samenwerking met de collega’s, de interne werking, de organisatie en de controle van de diensten onder zijn bevoegdheid

teneinde

    de realisatie van de beoogde doelstellingen te garanderen alsook een kwalitatieve dienstverlening ten opzichte van de andere administraties.

 

Voorbeelden van taken
  • Permanent overleggen met de verantwoordelijken binnen de directie
  • de resultaten van de verschillende diensten analyseren
  • Formuleren van de meetbare en realistische doelstellingen in overeenstemming met de situatie van elke dienst
  • Verzekeren van de logistieke werking en de werking van de menselijke middelen van de directie

 

Als
specialist
    bepalen van de doelstellingen van de directie in een multidisciplinaire omgeving in overleg met de chefs van de afdeling “ operaties fraudebestrijding ( vb. de aanpak van de zaak controleren – dossiers onderling verbinden met elkaar in plaats van die afzonderlijke te behandelen, de termijn voor de opsporing van de fraude inkorten, …) en met de chefs van de afdeling “ juridische zaken” (vb. de standpunten ingenomen door de overheid in taxatiematerie te versterken, de termijn waarbinnen een beslissing genomen wordt in het kader van een bezwaar, inkorten , …) met bijzondere aandacht bestedend aan de coördinatie en de medewerking tussen de verschillende afdelingen en teams

teneinde

    aan de medewerkers duidelijke doelstellingen te geven en zo bij te dragen tot een optimale werking van de entiteit “Fraudebestrijding” (Dit houdt namelijk in het versterken van de contacten met justitie en andere ( buitenlandse) autoriteiten).

 

Voorbeelden van taken
  • De doelstellingen van het (N-2) management analyseren.De resultaten van de teams analyseren .Op basis van beide analysis realistische doelstellingen op het niveau van de directie formuleren.
  • Informatie uitbehandelde zaken evalueren op herbruikbaarheid
  • Testacties lanceren en contrôle modellen uitwerken
  • Nieuwe fraude mechanismen omschriven.Opvolgen van de ontwikkelingen binnen de fiscale sector en de externe factoren die deze kunnen beïnvloeden .
  • Aanpassen en bijsturen van werkmethoden.

 

Als
wettelijke vertegenwoordiger (orgaan) van de Staat
    Nemen van definitieve beslissingen met betrekking tot de bezwaarschriften van de belastingplichtigen in het kader van administratieve geschillen, alsook met betrekking tot het verlenen van toelatingen voor een bankonderzoek in hoofde van de belastingplichtige, het mededelen van fiscale inbreuken aan de Procureur des Konings en/of de aanvragen om inzage van een gerechtelijke dossier

teneinde

    een juiste opgelegde heffing te
    verzekeren en eventueel een strafrechterlijke sanctie mogelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • Onderzoeken en analyseren van het door de belastingplichtige ingediende bezwaarschrift
  • Nemen van een definitieve beslissing terzake
  • De zaak verder verdedigen indien de belastingplichtige de genomen beslissing voor de rechtbank betwist
  • Analyseren van de door de verschillende teams voorgelegde dossiers
  • Toelating verlenen om informatie over te maken naar de Procureur des Konings.Toelating vragen aan de Procureur generaal tot inzage van een strafrechterlijk dossier.

 

Als
organisator
    In overleg met de diensthoofden en in functie van de beschikbare middelen, bepalen de soort acties die uitgevoerd moeten worden binnen een periode vastgelegd door de teams van de directie, alsook garanderen dat die acties niet vroegtijdig openbaar gemaakt worden

teneinde

    de vastgelegde doelstellingen te bereiken dank zij de duidelijke gegeven richtlijnen aan de medewerkers .

 

Voorbeelden van taken
  • Een plan opstellen
  • Vergaderingen met diensthoofden organiseren
  • Duidelijke en precieze opdrachten geven aan de diensthoofden en zorgen voor een permanent contact met hen.
  • Contacten met justitie en buitenlandse autoriteiten ontwikkelen en versterkken .
  • Uitwerken van flexibele werkmethodes om de resultaten te behalen en te evalueren .

 

Als
controleur
    in samenspraak met de diensthoofden kwalitatief en kwantitatief opvolgen van het werk dat uitgevoerd is door de teamchefs en hun medewerkers.Nagaan of de werkmethodes gevolgd worden.

teneinde

    De goede werking en de aanhoudende vernieuwing binnen de directie te waarborgen, op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen in het eigen vakgebied en de goede contacten tussen de directie en de interne en externe relaties te onderhouden of te verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • Regelmatig de boordtabel van zijn directie bestuderen
  • Conclusies trekken en de diensthoofden interpelleren
  • Aanzetten tot het vinden van oplossingen die voor verbetering zorgen
  • De inspanningen en positieve resultaten erkennen en waarderen
  • Erop toezien dat de regelgeving inzake ethiek en beroepsgeheim wordt nageleefd.Opvolging, en waar nodig bijsturing van de toegepaste werkmethodes.

 

Als
contactpersoon
    aanknopen van de nodige interne en externe formele en informele contacten met de andere centra , diverse diensten van Financiën , de juridische instellingen, de buitenlandse , nationale en supranationale autoriteiten inzake risicoprofielen ,wetgevingsprofielen , beleidsprofielen van de fraudebestrijding,...

teneinde

    de goede werking en de aanhoudende vernieuwing binnen de directie te waarborgen, op de hoogte te blijven van de meest recente ontwikkelingen in het eigen vakgebied en de goede contacten tussen de directie en de interne en externe relaties te onderhouden of te verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • Regelmatig overleg met collega's
  • Spontaan deskundigen aanspreken om op de hoogte te blijven
  • De directie vertegenwoordigen tijdens interne en externe vergaderingen
  • Conferenties bijwonen
  • De ontvangen informatie onder de medewerkers verspreiden.

 

Als
rapporteur
    een regelmatige en gerichte feedback geven over de activiteiten en resultaten van de directie aan de Administrateur Fraudebestrijding (N-2), aan de collega's gewestelijk directeur evenals aan de diensthoofden.

teneinde

    de Administrateur de mogelijkheid te geven deze te evalueren en te integreren in zijn managementbeleid en de medewerkers actief te betrekken bij de uitvoering van het beleid.

 

Voorbeelden van taken
  • Rapport opstellen
  • Vergaderingen bijwonen
  • Initiatieven nemen tot informele ontmoetingen met de Administrateur Fraudebestrijding.
  • Feedback geven naar de diensthoofden.

 

Als
coach
    Geeft feedback, bevordert de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    een hogere inzet voor het werk te verkrijgen, hun prestaties en aanpassingsvermogen bij verandering te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • constructieve feedback over hun werk geven
  • de medewerkers in hun ontwikkeling begeleiden door hen geschikte opleidingen voor te stellen
  • de medewerkers begeleiden wanneer nieuwe processen op gang worden gebracht
  • de medewerkers helpen om de noodzaak van veranderingen beter te aanvaarden.

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Administrateur Fraudebestrijding (N-2)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.