Afdrukken

Attaché A2 personeel en organisatie - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO102

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Meewerken aan en het verzekeren van de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van P&O-processen en -instrumenten (personeelsplanning, aanwerving, onthaal en opvolging van stagiaires, personeelsontwikkeling, loopbanen, opvolgings- en rapporteringssystemen, veranderingsbeheer, kennismanagement, oplossing van conflicten, functiebeschrijvingen) en het beheer van HR-processen en –instrumenten, rekening houdend met de impact op andere HR-domeinen

teneinde

bij te dragen tot de realisatie van een geïntegreerd en performant P&O- en HR-beleid in de organisatie

 

Resultaatgebieden
Als
coordinator
    het organiseren en coördineren van het werk van de medewerkers

teneinde

    de activiteiten van de dienst op een efficiënte en effectieve manier te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het organiseren van de activiteiten van de dienst
  • het geven van praktische richtlijnen aan de medewerkers en het overdragen van relevante informatie om de taken uit te voeren
  • het stimuleren van de uitwisseling van kennis en informatie om de operationele doelstellingen toe te lichten

 

Als
intern raadgever/adviseur
    advies verlenen over en voorstellen van verbeteringen aan de bestaande procedures, modellen, methodes en instrumenten voor de verschillende P&O- en HR-domeinen

teneinde

    de P&O- en HR-processen te optimaliseren of te implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van werkinstrumenten (bv. informatiefiches, richtlijnen, procesbeschrijvingen, specifieke regelgeving, enz.)
  • voorstellen en ontwikkelen van de procedures of instrumenten (nieuwe of bestaande) die centraal beheerd worden binnen de personeelsdienst teneinde de goede werking van de organisatie toe te laten alsook de besluitvorming op het gebied van het beheer van de HR (bv. een opvolgingssysteem voor opleidingen, wervingen, ontwikkelcirkels, personeelsbehoeften, enz.)
  • deelnemen aan externe vergaderingen met andere publieke instellingen met betrekking tot het geheel van P&O- en HR-activiteiten
  • formuleren van verschillende opties, belangrijke strategische keuzen met betrekking tot de aanwerving en selectie, het competentiebeheer, vergoedingen, de organisatiecultuur, enz. en het bestuderen van de impact op lange termijn van deze opties op de organisatie
  • samenwerken bij de voorstelling, de implementatie en de opvolging van een "Business Project Reengineering" (verbeteringsproject of deel van een BPR)

 

Als
analist
    verzamelen, analyseren en integreren van informatie met betrekking tot de verschillende P&O en HR domeinen

teneinde

    een duidelijk beeld te krijgen van de behoeften van de interne klanten

 

Voorbeelden van taken
  • verzamelen van gegevens in de verschillende entiteiten van de organisatie
  • uitvoeren van (statistische) analyses of procesanalyses
  • analyseren van de reeds aanwezige methodes/processen en de toepassing ervan en eventuele verbeteringen voorstellen
  • verwerken van de gegevens in nota's
  • analyseren van specifieke complexe vragen

 

Als
verantwoordelijke van HR-processen
    verzekeren en coördonneren van de planificatie en de uitvoering van de activiteiten verbonden met HR-processen (aanwerving, selectie, standaardopleidingen, gecertifëerde opleidingen of competentiemetingen, ...) in samenwerking met de medewerkers, de leidinggevenden en de HR-coördinatoren.

teneinde

    de administratie en de opvolging van de procedure binnen de bepaalde termijnen en overeenkomstig de reglementatie te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • onderzoeken en aanpassen van een procedure
  • de planificatie programeren
  • toepassen van de verschillende wetgevingen en HRprincipes in verschillende dossiers
  • de hiërarchische oversten inlichten over het verloop van het proces, van de bestaande of mogelijke problemen en hen gepaste oplossingen voorstellen
  • op een proactieve wijze handelen wat betreft de te nemen maatregelen en voorspellingen opmaken om de beslissingen van de hiërarchie te ondersteunen

 

Als
contactpersoon
    adviseren en informeren van de interne klanten met betrekking tot het geheel aan P&O- en HR-activiteiten

teneinde

    de interne klanten maximaal te ondersteunen bij de uitvoering van het beleid ter zake

 

Voorbeelden van taken
  • beantwoorden van complexe vragen
  • verlenen van advies bij operationele problemen
  • verspreiden van informatie aan de interne klanten (presentaties, brochures, richtlijnen, infosessies, enz.)
  • anticiperen op mogelijke problemen binnen het betrokken domein en preventief adviezen en oplossingen uitwerken

 

Als
projectmedewerker / projectleider
    uitvoeren van deeltaken binnen een globaal P&O-project of zelf leiden van een project met betrekking tot P&O-activiteiten

teneinde

    de projectdoelstellingen binnen de vooropgestelde termijnen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • plannen en uitvoeren van de acties binnen het eigen deelproject/domein
  • opvolgen van de resultaten van het eigen deelproject/domein
  • rapporteren over de resultaten aan de projectleider en het projectteam
  • deelnemen aan vergaderingen (met andere openbare instelling) die betrekking hebben op het betrokken project/domein
  • eventueel instructies geven aan en inhoudelijk ondersteunen van projectmedewerkers i.v.m. de hen toegewezen onderdelen

 

Als
coach
    het opleiden, begeleiden en het voortdurend volgen van de ontwikkeling (kennis, vaardigheden) van de personeelsleden via gesprekken in het kader van de ontwikkelcirkels, gepaste stijl van leiding geven, informatieoverdracht, enz.

teneinde

    de medewerkers te motiveren, te responsabiliseren en de ontwikkeling van de personeelsleden (competenties, kennis,..) te optimaliseren


 

Voorbeelden van taken
  • het stimuleren van de personeelsleden tot het nemen van initiatieven in het kader van hun persoonlijke ontwikkeling
  • de hierarchische oversten helpen bij het voeren van gesprekken in het kader van de ontwikkelcirkels
  • luisteren naar de personeelsleden en helpen zoeken naar oplossingen of het beheren van interpersoonlijke problemen binnen de diensten


 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van het eigen P&O en HR-domein en verspreiden van de relevante informatie onder de collega's en de medewerkers

teneinde

    de expertise van de dienst te vergroten

 

Voorbeelden van taken
  • raadplegen van vakliteratuur
  • vergelijken met andere organisaties binnen en buiten de overheid, identificeren van de goede praktijken en deze vertalen naar de eigen lopende projecten
  • volgen van opleidingen
  • schrijven van nota's met bevindingen en presenteren van de resultaten aan de collega's en aan de medewerkers

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

personeelsdirecteur of stafdirecteur P&O

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.