Attaché A2 personeel en organisatie - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DPO102
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Meewerken aan en het verzekeren van de ontwikkeling, de implementatie en het beheer van P&O-processen en -instrumenten (personeelsplanning, aanwerving, onthaal en opvolging van stagiaires, personeelsontwikkeling, loopbanen, opvolgings- en rapporteringssystemen, veranderingsbeheer, kennismanagement, oplossing van conflicten, functiebeschrijvingen) en het beheer van HR-processen en –instrumenten, rekening houdend met de impact op andere HR-domeinen
teneinde
bij te dragen tot de realisatie van een geïntegreerd en performant P&O- en HR-beleid in de organisatie
Resultaatgebieden
Alscoordinatorhet organiseren en coördineren van het werk van de medewerkers
teneinde
de activiteiten van de dienst op een efficiënte en effectieve manier te realiseren
Voorbeelden van taken
- het organiseren van de activiteiten van de dienst
- het geven van praktische richtlijnen aan de medewerkers en het overdragen van relevante informatie om de taken uit te voeren
- het stimuleren van de uitwisseling van kennis en informatie om de operationele doelstellingen toe te lichten
Alsintern raadgever/adviseuradvies verlenen over en voorstellen van verbeteringen aan de bestaande procedures, modellen, methodes en instrumenten voor de verschillende P&O- en HR-domeinen
teneinde
de P&O- en HR-processen te optimaliseren of te implementeren
Voorbeelden van taken
- opstellen van werkinstrumenten (bv. informatiefiches, richtlijnen, procesbeschrijvingen, specifieke regelgeving, enz.)
- voorstellen en ontwikkelen van de procedures of instrumenten (nieuwe of bestaande) die centraal beheerd worden binnen de personeelsdienst teneinde de goede werking van de organisatie toe te laten alsook de besluitvorming op het gebied van het beheer van de HR (bv. een opvolgingssysteem voor opleidingen, wervingen, ontwikkelcirkels, personeelsbehoeften, enz.)
- deelnemen aan externe vergaderingen met andere publieke instellingen met betrekking tot het geheel van P&O- en HR-activiteiten
- formuleren van verschillende opties, belangrijke strategische keuzen met betrekking tot de aanwerving en selectie, het competentiebeheer, vergoedingen, de organisatiecultuur, enz. en het bestuderen van de impact op lange termijn van deze opties op de organisatie
- samenwerken bij de voorstelling, de implementatie en de opvolging van een "Business Project Reengineering" (verbeteringsproject of deel van een BPR)
Alsanalistverzamelen, analyseren en integreren van informatie met betrekking tot de verschillende P&O en HR domeinen
teneinde
een duidelijk beeld te krijgen van de behoeften van de interne klanten
Voorbeelden van taken
- verzamelen van gegevens in de verschillende entiteiten van de organisatie
- uitvoeren van (statistische) analyses of procesanalyses
- analyseren van de reeds aanwezige methodes/processen en de toepassing ervan en eventuele verbeteringen voorstellen
- verwerken van de gegevens in nota's
- analyseren van specifieke complexe vragen
Alsverantwoordelijke van HR-processenverzekeren en coördonneren van de planificatie en de uitvoering van de activiteiten verbonden met HR-processen (aanwerving, selectie, standaardopleidingen, gecertifëerde opleidingen of competentiemetingen, ...) in samenwerking met de medewerkers, de leidinggevenden en de HR-coördinatoren.
teneinde
de administratie en de opvolging van de procedure binnen de bepaalde termijnen en overeenkomstig de reglementatie te verzekeren
Voorbeelden van taken
- onderzoeken en aanpassen van een procedure
- de planificatie programeren
- toepassen van de verschillende wetgevingen en HRprincipes in verschillende dossiers
- de hiërarchische oversten inlichten over het verloop van het proces, van de bestaande of mogelijke problemen en hen gepaste oplossingen voorstellen
- op een proactieve wijze handelen wat betreft de te nemen maatregelen en voorspellingen opmaken om de beslissingen van de hiërarchie te ondersteunen
Alscontactpersoonadviseren en informeren van de interne klanten met betrekking tot het geheel aan P&O- en HR-activiteiten
teneinde
de interne klanten maximaal te ondersteunen bij de uitvoering van het beleid ter zake
Voorbeelden van taken
- beantwoorden van complexe vragen
- verlenen van advies bij operationele problemen
- verspreiden van informatie aan de interne klanten (presentaties, brochures, richtlijnen, infosessies, enz.)
- anticiperen op mogelijke problemen binnen het betrokken domein en preventief adviezen en oplossingen uitwerken
Alsprojectmedewerker / projectleideruitvoeren van deeltaken binnen een globaal P&O-project of zelf leiden van een project met betrekking tot P&O-activiteiten
teneinde
de projectdoelstellingen binnen de vooropgestelde termijnen te bereiken
Voorbeelden van taken
- plannen en uitvoeren van de acties binnen het eigen deelproject/domein
- opvolgen van de resultaten van het eigen deelproject/domein
- rapporteren over de resultaten aan de projectleider en het projectteam
- deelnemen aan vergaderingen (met andere openbare instelling) die betrekking hebben op het betrokken project/domein
- eventueel instructies geven aan en inhoudelijk ondersteunen van projectmedewerkers i.v.m. de hen toegewezen onderdelen
Alscoachhet opleiden, begeleiden en het voortdurend volgen van de ontwikkeling (kennis, vaardigheden) van de personeelsleden via gesprekken in het kader van de ontwikkelcirkels, gepaste stijl van leiding geven, informatieoverdracht, enz.
teneinde
de medewerkers te motiveren, te responsabiliseren en de ontwikkeling van de personeelsleden (competenties, kennis,..) te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- het stimuleren van de personeelsleden tot het nemen van initiatieven in het kader van hun persoonlijke ontwikkeling
- de hierarchische oversten helpen bij het voeren van gesprekken in het kader van de ontwikkelcirkels
- luisteren naar de personeelsleden en helpen zoeken naar oplossingen of het beheren van interpersoonlijke problemen binnen de diensten
Alskennisbeheerderopvolgen van het eigen P&O en HR-domein en verspreiden van de relevante informatie onder de collega's en de medewerkers
teneinde
de expertise van de dienst te vergroten
Voorbeelden van taken
- raadplegen van vakliteratuur
- vergelijken met andere organisaties binnen en buiten de overheid, identificeren van de goede praktijken en deze vertalen naar de eigen lopende projecten
- schrijven van nota's met bevindingen en presenteren van de resultaten aan de collega's en aan de medewerkers
Positionering
De functie krijgt leiding van
personeelsdirecteur of stafdirecteur P&O
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|