Afdrukken

Adviseur Europese strategie en coördinatie - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DIS630

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Bemiddelaars

Beroepscategorie : 12. Internationale Relaties (IS)




Doel van de functie

Het coördineren van de activiteiten van de Administratie Internationale en Europese Financiële Aangelegenheden van de Thesaurie (IEFA) met betrekking tot de Europese aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de Thesaurie behoren, optreden als aanspreekpunt voor welbepaalde materies (Ecofin, EFC, financiële verplichtingen t.o.v. de EU, EIB, enz…) zowel voor de Belgische gesprekspartners als voor derden, het identificeren van een coherente strategie in een bepaalde materie, het coördineren van de interne en externe informatie-uitwisseling en het verdedigen van het Belgische standpunt bij nationale en internationale instanties en alsook het coördineren van de activiteiten van de medewerkers

teneinde

bij te dragen tot de uitvoering van het beleid van de Minister van Financiën en de doelstellingen beschreven in het managementplan van IEFA en het algemene beleid van de Minister van Financiën te vertalen naar concrete acties en standpunten

 

Resultaatgebieden
Als
coördinator
    overleggen (met alle relevante nationale en internationale actoren), het coördineren van standpunten en zienswijzen, dossiers, agenda's en tijdsplanningen van eender welk aspect van de Europese aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de Thesaurie behoren en het eventueel plannen en organiseren van vergaderingen

teneinde

    binnen de beoogde materies over volledige, geïntegreerde en voor de ganse FOD en desgevallend voor België representatieve standpunten en dossiers te beschikken

 

Voorbeelden van taken
  • het instuderen van dossiers en van de standpunten van diensten, internationale contacten en partners
  • het opstellen en toelichten van standpunten
  • overleggen met de leden uit het nationaal en internationaal netwerk
  • het organiseren en voorbereiden van, deelnemen aan, alsook het voorzitten van vergaderingen

 

Als
vertegenwoordiger
    deelnemen aan en interveniëren tijdens vergaderingen op nationaal, Europees en internationaal vlak (o.a. in nationale en Europese coördinatievergaderingen, Europese werkgroepen, …)

teneinde

    het Belgisch standpunt inzake de Europese aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de Thesaurie behoren te vertegenwoordigen en te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • het voorbereiden van dossiers
  • het onderhouden en versterken van een internationaal netwerk
  • het voorbereiden van de ministeriële tussenkomsten, redevoeringen, argumentaties
  • onderhandelen over standpunten en posities
  • nauwgezet rapporteren

 

Als
leidinggevende
    het leiden en coördineren van de interne medewerkers en het aansturen van de medewerkers

teneinde

    te waken over het tijdig opstellen en overmaken van standpunten, te waken over de coherentie van de ingenomen standpunten en over de volledigheid en correctheid van de informatie die ter beschikking wordt gesteld van de hiërarchie, de Minister en de vertegenwoordigers in de Europese instanties en te waken over de correcte uitoefening van de rol van de Administratie in het kader van de financiële sancties.

 

Voorbeelden van taken
  • netwerken en zoeken naar partnerschappen en synergieën
  • het leggen van contacten met gelijkaardige diensten in andere landen
  • zich informeren over de activiteiten van andere diensten of instellingen
  • het doorgeven van informatie over de eigen functionering

 

Als
strategisch beheerder
    het ontwikkelen van strategische en structurele partnerschappen

teneinde

    op hoog ambtelijk niveau een nationaal en internationaal netwerk uit te bouwen, zodat de dienst en het departement een permanente kijk hebben op de stand van zaken van de verschillende standpunten, de mogelijkheid hebben om de Belgische standpunten te evalueren binnen de internationale context en om de nodige tactische en strategische allianties te aan kunnen gaan

 

Voorbeelden van taken
  • netwerken en zoeken naar partnerschappen en synergieën
  • het leggen van contacten met gelijkaardige diensten in andere landen
  • zich informeren over de activiteiten van andere diensten of instellingen
  • het doorgeven van informatie over de eigen functionering

 

Als
expert
    Het verwerven en aanbieden van expertise inzake de Europese aangelegenheden die tot de bevoegdheid van de Thesaurie behoren (Ecofin, EFC, financiële verplichtingen van België t.o.v. de EU, EIB, enz… )

teneinde

    de Minister, de hiërarchie, de Belgische vertegenwoordigers in de Europese instanties te adviseren over mogelijke standpunten, evoluties, tendensen en de wijze waarop de doelstellingen van het departement met de meeste kans op succes kunnen verdedigd worden binnen het Europese en internationale werkveld.

 

Voorbeelden van taken
  • adviseren
  • informeren
  • lezen, leren en instuderen

 

Als
contactpersoon
    Fungeren als aanspreekpunt voor de aan de directie toegewezen materie voor interne en externe diensten (andere diensten FOD Financiën, beleidscel, andere FOD, buitenlandse collega’s, Europese instellingen en de Belgische vertegenwoordigers in die instellingen)

teneinde

    te waarborgen dat deze voldoende en correct geïnformeerd zijn

 

Voorbeelden van taken
  • het ontvangen van vragen en de doorgeven ervan binnen de dienst
  • het (laten) beantwoorden van de gestelde vragen
  • het opzoeken en laten opzoeken van de nodige informatie

 

Als
coach
    Het begeleiden en adviseren van de medewerkers

teneinde

    bij te dragen aan hun vorming

 

Voorbeelden van taken
  • het begeleiden van nieuwkomers en het toelichten van de procedures
  • het begeleiden van de medewerkers en hen constructieve feedback geven over hun functioneren
  • het formuleren van voorstellen voor permanente opleiding voor de medewerkers
  • erop toezien dat binnen de dienst een teamgeest groeit

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere federale overheids[...]

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

management

beslissingen

als dossier

ad hoc

management

beslissingen

als dossier

ad hoc

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/ondernemingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere federale overheids[...]

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

management

beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

beslissingen

vergadering, stuurgroep

wekelijks

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke adviezen

vergadering, stuurgroep

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

De Administrateur van IEFA N-2

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • In te nemen standpunten voor zover er geen politieke impact is en het gaat om technische aspecten of de toepassing van gemaakte en door de hiërarchie goedgekeurde afspraken.
  • Als vertegenwoordiger van IEFA op vergaderingen (nationaal/internationaal) volgens het mandaat
  • Werkverdeling binnen entiteit.

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Standpunten die politieke impact hebben.
  • Standpunten die financiële impact hebben buiten de grenzen van het afgesproken mandaat

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

/

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. Recurrente meetings (nationaal + internationaal ) + rol daarin :
• Replenishments ontwikkelingsbanken : 5 meetings gespreid over ± 1 jaar, delegatiehoofd (in afwezigheid van auditeur-generaal), verdedigen Belgische visie op werking instelling + financiële belangen België (afhankelijk van de instelling en de materie gaat het om bedragen van enkele miljoenen tot ± 100 M euro per jaar).
• Spring en annual meetings IMF en Wereldbank : lid van Belgische delegatie o.l.v. de Minister
• EFC SCIMF – Euro Coin Sub Comite – Alternates (±2x per maand) (subcomité EFC): vertolken Belgisch standpunt. Voorbereiding Ecofin (2 x/maand).
• Nationaal : talrijke coördinatievergaderingen op nationaal niveau (met andere FOD, beleidscel, andere instellingen, meerdere per maand): vertolken standpunt IEFA, beïnvloeden Belgische standpunt.

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • interne werkprocedures, instructies gebruik internet, e-mail, telefoon, instructies beleidscel en interne hiërarchie, wetgeving met betrekking tot de materies die het personeelslid zijn toegewezen

 

Welke vernieuwingen
  • vertalen van overheidsbeleid en managementplannen in concrete acties, coördinatie, werkmethodes, opleiding, opvolging (scorecards), organisatie activiteiten, initiatieven inzake vernieuwende activiteiten, wetgevingsaanpassing, netwerken (contacten beleidscel, buitenlandse collega’s, internationale instellingen, FOD economie en buitenlandse zaken, buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking, Nationale Bank van België, CBFA)

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • beleidscel (beleid Minister en regering), organisatie en functionering van de instellingen die betrekking hebben met de functie, gespecialiseerde literatuur, kennis van de internationale en Belgische institutionele structuur inzake Europese en financiële aangelegenheden

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.