Attaché beheer consulaire dossiers (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DBV102
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 11. Bevolking en Veiligheid (BV)
Doel van de functie
Opbouwen, vergroten en doorgeven van kennis betreffende een of meerdere consulaire thema's (bijstand,reis- en identiteitsdocumenten, legalisaties, personenrecht, immigratie en visumaangelegenheden, enz.)
teneinde
de verantwoordelijken in de mogelijkheid te stellen om standpunten te formuleren en/of beslissingen te nemen op basis van grondige, concrete en precieze argumenten.
Fungeren als contactpersoon voor de burger, de bedrijven, de Belgische en/of buitenlandse autoriteiten en ambassades of consulaten in België of in het buitenland en/of als dossierbeheerder
teneinde
de vragen te beantwoorden en de problemen op te lossen die zich voordoen met betrekking tot consulaire dossiers.
Resultaatgebieden
Alsdeskundigeanalyseren en interpreteren van informatie m.b.t. een of meerdere consulaire thema's
teneinde
advies te kunnen verstrekken aan de verantwoordelijken
Voorbeelden van taken
- opzoeken en verzamelen van documentatie m.b.t. bepaalde consulaire thema's
- analyseren en interpreteren van documenten
- verlenen van medewerking aan de voorbereiding van strategische nota's, beleidsdocumenten en ministeriële toespraken
- permanent opvolgen van de evolutie in een welbepaald domein en hierover rapporteren
Alsdossierbeheerderverzekeren van de opvolging van consulaire dossiers
teneinde
een correcte dienstverlening te garanderen aan de burger, de bedrijven, de Belgische en/of buitenlandse autoriteiten en ambassades of consulaten in België of in het buitenland
Voorbeelden van taken
- instaan voor de noodzakelijke coördinatie met de andere diensten van de FOD Buitenlandse Zaken, en met andere federale instellingen
- voorbereiden en behandelen van de dossiers
- instaan voor de administratieve opvolging van het dossier en het opzoeken van daarmee verband houdende informatie
- opstellen van synthesenota's
Alscontactpersooncontacteren van burgers, bedrijven, Belgische en/of buitenlandse autoriteiten en ambassades of consulaten in België of in het buitenland
teneinde
maximaal informatie in te winnen en/of te verspreiden
Voorbeelden van taken
- onderhouden van interne contacten met het oog op wederzijdse informatiedoorstroming
- onderhouden van externe contacten
- deelnemen aan nationale of internationale symposia, seminaries, enz
- deelnemen aan interne en externe vergaderingen
Alsorganisatororganiseren van allerlei beleidsvoorbereidende activiteiten in verband met consulaire materies
teneinde
de verantwoordelijken in de mogelijkheid te stellen om acties (vergaderingen) te ondernemen, beslissingen te nemen en standpunten te formuleren
Voorbeelden van taken
- organiseren van interne en externe vergaderingen (het contacteren van personen, opmaken en verspreiden van de agenda, verzorgen van de verslaggeving)
- verspreiden van informatie (intern, naar externe organisaties, posten, internationale organisaties, enz.)
- instaan voor het administratief dossierbeheer
Alsvertegenwoordigerdeelnemen aan nationale en internationale vergaderingen
teneinde
de Belgische standpunten met betrekking tot de consulaire materies te verdedigen
Voorbeelden van taken
- versterken en uitbreiden van nationale en internationale contacten
- uiteenzetten en verdedigen van het Belgische standpunt
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
permanente vertegenwoordiging bij de EU , endiplomtieke posten
|
schriftelijke vragen, verslagen en analyses
|
e-mail
|
dagelijks
|
andere federale overheidsinstellingen
|
versalgen en analyses
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
permanente vertegenwoordiging bij de EU + diplomtieke posten
|
coordinatie vergaderingen
|
schriftelijke en mondeling
|
dagelijks
|
andere federale overheidsinstellingen
|
coordinatie vergaderingen
|
schriftelijke en mondeling
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
mondeling
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de voorzitter (N); de directeur-generaal Consulaire Zaken (N-1); het directiehoofd, de diensthoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- bijwonen van vergaderingen die nuttig geacht worden voor de functie
- interne of externe contacten
- verzekeren van het dagelijks beheer van de dossiers
- vestigen aandacht op de gevoelige punten in een dossier
De functie moet autorisatie vragen voor
- de verspreiding van nota's en instructies
Impact
Totaal werkbudget entiteit
1.223.389.000
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wetten en regelgeving die de consulaire materie regelen
Welke vernieuwingen
- voorstellen van nieuwe procedures om informatie te verzamelen en/of ze te analyseren
- interne verbeteringen in zijn/haar persoonlijke werkmethode
Gebaseerd op welk referentiekader
|