Afdrukken

Adviseur-generaal HR - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO053

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Leiding geven aan een afdeling die alle aspecten van het beheer van human resources omvat, namelijk het administratief beheer (loopbaanbeheer, prestaties en lonen) en het strategisch beheer (ontwikkelcirkels, competentiebeheer, planning van het personeel, selectie en aanwerving)

teneinde

HRM-processen en –instrumenten te implementeren voor de betrokken domein(en), conform het globale P&O-beleid (Personeel en Organisatie) van de organisatie.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    een dienst organiseren die zich wijdt aan alle HRM-aspecten (het administratief beheer, de ontwikkelcirkels, de opleiding en ontwikkeling, het competentiebeheer, de planning van het personeel, alsook de aanwerving en selectie).

teneinde

    de HRM-doelstellingen van het P&O-beleid te behalen.

 

Voorbeelden van taken
  • De strategische doelstellingen inzake HRM in operationele doelstellingen voor de dienst omzetten
  • De opdrachten en projecten onder de medewerkers verdelen en de planning en prioriteiten bepalen.
  • De resultaten van de medewerkers opvolgen en bijsturen.
  • De onderrichtingen, adviezen en richtlijnen die door de FOD P&O gegeven worden, in opdrachten of projecten voor de dienst omzetten.
  • Toezien op de correcte uitvoering van de administratieve taken van de dienst (beheer van afwezigheden, betaling van lonen, toelagen,...)

 

Als
coach
    de medewerkers van de dienst ondersteuning bieden

teneinde

    hen de mogelijkheid te bieden om hun competenties te ontwikkelen en zo de prestaties van de dienst inzake HRM-beleid te optimaliseren voor de interne cliënten.

 

Voorbeelden van taken
  • Ondersteuning (adviezen, uitleg) verschaffen wat de aanpak en de behandeling van complexe dossiers betreft.
  • Ondersteuning bieden inzake procedures, methodes en instrumenten en deze situeren in verhouding tot de andere P&O-domeinen en projecten die van toepassing zijn binnen de omkaderingsdienst of de directie.
  • Ondersteuning bieden m.b.t. de interpretatie en toepassing van de nieuwe reglementering.
  • Aan horizontale vergaderingen van de FOD P&O deelnemen en informatie, richtlijnen en adviezen overdragen.

 

Als
contactpersoon
    de dienst vertegenwoordigen ten opzichte van de interne cliënten en de hiërarchie.

teneinde

    de duidelijkheid van de dienst en van de HRM-doelstellingen te verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • Gegronde adviezen over de strategische opties aan de hiërarchie. geven.
  • Verslag uitbrengen van de evolutie en de resultaten van de opdrachten of projecten.
  • Overeenkomen met de collega’s van andere P&O-domeinen.
  • Informatiesessies, thematische vergaderingen en werkvergaderingen organiseren en leiden voor de interne cliënten (lijnmanagement).

 

Als
coördinator
    een goede coördinatie tussen de administratieve cel en de strategische cel verzekeren

teneinde

    de doelstellingen van deze twee HR-cellen te behalen.

 

Voorbeelden van taken
  • Gemeenschappelijke informatie geven aan de 2 cellen.
  • Vergaderingen organiseren voor wederzijdse feedback.
  • Verslagen opvragen van de verschillende cellen om de gegevens betreffende bepaalde gemeenschappelijke HR-projecten te verzamelen.
  • Gemeenschappelijke instructies geven aan de verantwoordelijken van de cellen en hierbij de taken respecteren.

 

Als
deskundige
    complexe dossiers behandelen en specifieke adviezen formuleren

teneinde

    het lijnmanagement optimaal te ondersteunen bij de toepassing van het HRM-beleid.

 

Voorbeelden van taken
  • Antwoorden op complexe en specifieke vragen formuleren.
  • Transversale acties m.b.t. de gestelde problematiek bepalen.
  • Op vragen van de hiërarchie antwoorden.

 

Als
beheerder
    de implementering van de operationele plannen en projecten voorbereiden, beheren en opvolgen

teneinde

    het management en de verschillende diensten van de organisatie te ondersteunen.

 

Voorbeelden van taken
  • De personeelsbehoeften en –budgetten van de organisatie opvolgen en het personeelsplan opstellen (op korte en lange termijn).
  • De aanwervings-, bevorderings- en mobiliteitsprocedures en de ontwikkelcirkels lanceren en opvolgen.
  • Eventuele BPR-projecten (Business Process Reengineering, verbeteringsprojecten) of herstructureringsprojecten opvolgen.

 

Als
kennisbeheerder
    het HR-domein en de bijbehorende specialiteiten opvolgen en relevantie informatie onder de medewerkers en collega’s verspreiden.

teneinde

    de expertise van de dienst te verhogen.

 

Voorbeelden van taken
  • Op de hoogte blijven van de regels die van toepassing zijn inzake administratief beheer.
  • Vakliteratuur raadplegen en opleidingen volgen.
  • Met andere organisaties binnen buiten de administratie vergelijken, de best practices identificeren en deze in dienstprojecten of –opdrachten omzetten.
  • Nota’s met vaststellingen opstellen en de resultaten aan de medewerkers en collega’s voorstellen .
  • De juridische opvolging van de procedures en geschillen m.b.t. HRM (Raad van State, Raad van Beroep,...)

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Administrateur-generaal

Adjunct-administrateur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.