Afdrukken

Adviseur-generaal HR - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO053

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Leiding geven aan een afdeling die alle aspecten van het beheer van human resources omvat, namelijk het administratief beheer (loopbaanbeheer, prestaties en lonen) en het strategisch beheer (ontwikkelcirkels, competentiebeheer, planning van het personeel, selectie en aanwerving)

teneinde

HRM-processen en –instrumenten te implementeren voor de betrokken domein(en), conform het globale P&O-beleid (Personeel en Organisatie) van de organisatie.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    een dienst organiseren die zich wijdt aan alle HRM-aspecten (het administratief beheer, de ontwikkelcirkels, de opleiding en ontwikkeling, het competentiebeheer, de planning van het personeel, alsook de aanwerving en selectie).

teneinde

    de HRM-doelstellingen van het P&O-beleid te behalen.

 

Voorbeelden van taken
  • De strategische doelstellingen inzake HRM in operationele doelstellingen voor de dienst omzetten
  • De opdrachten en projecten onder de medewerkers verdelen en de planning en prioriteiten bepalen.
  • De resultaten van de medewerkers opvolgen en bijsturen.
  • De onderrichtingen, adviezen en richtlijnen die door de FOD P&O gegeven worden, in opdrachten of projecten voor de dienst omzetten.
  • Toezien op de correcte uitvoering van de administratieve taken van de dienst (beheer van afwezigheden, betaling van lonen, toelagen,...)

 

Als
coach
    de medewerkers van de dienst ondersteuning bieden

teneinde

    hen de mogelijkheid te bieden om hun competenties te ontwikkelen en zo de prestaties van de dienst inzake HRM-beleid te optimaliseren voor de interne cliënten.

 

Voorbeelden van taken
  • Ondersteuning (adviezen, uitleg) verschaffen wat de aanpak en de behandeling van complexe dossiers betreft.
  • Ondersteuning bieden inzake procedures, methodes en instrumenten en deze situeren in verhouding tot de andere P&O-domeinen en projecten die van toepassing zijn binnen de omkaderingsdienst of de directie.
  • Ondersteuning bieden m.b.t. de interpretatie en toepassing van de nieuwe reglementering.
  • Aan horizontale vergaderingen van de FOD P&O deelnemen en informatie, richtlijnen en adviezen overdragen.

 

Als
contactpersoon
    de dienst vertegenwoordigen ten opzichte van de interne cliënten en de hiërarchie.

teneinde

    de duidelijkheid van de dienst en van de HRM-doelstellingen te verbeteren.

 

Voorbeelden van taken
  • Gegronde adviezen over de strategische opties aan de hiërarchie. geven.
  • Verslag uitbrengen van de evolutie en de resultaten van de opdrachten of projecten.
  • Overeenkomen met de collega’s van andere P&O-domeinen.
  • Informatiesessies, thematische vergaderingen en werkvergaderingen organiseren en leiden voor de interne cliënten (lijnmanagement).

 

Als
coördinator
    een goede coördinatie tussen de administratieve cel en de strategische cel verzekeren

teneinde

    de doelstellingen van deze twee HR-cellen te behalen.

 

Voorbeelden van taken
  • Gemeenschappelijke informatie geven aan de 2 cellen.
  • Vergaderingen organiseren voor wederzijdse feedback.
  • Verslagen opvragen van de verschillende cellen om de gegevens betreffende bepaalde gemeenschappelijke HR-projecten te verzamelen.
  • Gemeenschappelijke instructies geven aan de verantwoordelijken van de cellen en hierbij de taken respecteren.

 

Als
deskundige
    complexe dossiers behandelen en specifieke adviezen formuleren

teneinde

    het lijnmanagement optimaal te ondersteunen bij de toepassing van het HRM-beleid.

 

Voorbeelden van taken
  • Antwoorden op complexe en specifieke vragen formuleren.
  • Transversale acties m.b.t. de gestelde problematiek bepalen.
  • Op vragen van de hiërarchie antwoorden.

 

Als
beheerder
    de implementering van de operationele plannen en projecten voorbereiden, beheren en opvolgen

teneinde

    het management en de verschillende diensten van de organisatie te ondersteunen.

 

Voorbeelden van taken
  • De personeelsbehoeften en –budgetten van de organisatie opvolgen en het personeelsplan opstellen (op korte en lange termijn).
  • De aanwervings-, bevorderings- en mobiliteitsprocedures en de ontwikkelcirkels lanceren en opvolgen.
  • Eventuele BPR-projecten (Business Process Reengineering, verbeteringsprojecten) of herstructureringsprojecten opvolgen.

 

Als
kennisbeheerder
    het HR-domein en de bijbehorende specialiteiten opvolgen en relevantie informatie onder de medewerkers en collega’s verspreiden.

teneinde

    de expertise van de dienst te verhogen.

 

Voorbeelden van taken
  • Op de hoogte blijven van de regels die van toepassing zijn inzake administratief beheer.
  • Vakliteratuur raadplegen en opleidingen volgen.
  • Met andere organisaties binnen buiten de administratie vergelijken, de best practices identificeren en deze in dienstprojecten of –opdrachten omzetten.
  • Nota’s met vaststellingen opstellen en de resultaten aan de medewerkers en collega’s voorstellen .
  • De juridische opvolging van de procedures en geschillen m.b.t. HRM (Raad van State, Raad van Beroep,...)

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Van de FOD Budget & Beheerscontrole

Onderrichtingen persoonlijk budget

Circulaires, documenten, handleidingen en informele contacten

ad hoc

Van de Regeringscommissaris

Negatieve en/of positieve adviezen

Verslagen, schriftelijke en mondelinge aanvragen

ad hoc

Van de FOD P&O + het OFO

Richtlijnen, interpretaties, werkondersteuning

Circulaires, e-communities, informale en formele vergaderingen

ad hoc

Van de FOD Werk

Richtlijnen, interpretaties, werkondersteuning

Circulaires,formele of informele vergaderingen

ad hoc

Van het Basisoverlegcomité

Aanvragen tot informatie, studies

In zitting met notulen

ad hoc

Van de FOD Sociale Zekerheid

Handleidingen, richtlijnen

Brieven, documenten, handleidingen

ad hoc

Van het Beheerscomité

Orders, opmerkingen, wensen

Mondelinge of schriftelijke richtlijnen

ad hoc

Van het Directiecomité

Orders, opmerkingen, wensen

Mondelinge of schriftelijke richtlijnen

ad hoc

Van de Stuurgroep

Onderrichtingen, informatie-aanvragen

Mondelinge vragen

ad hoc

Van het management

Orders, opmerkingen, wensen

Mondelinge of schriftelijke onderrichtingen

ad hoc

Van het Rekenhof

Informatie-aanvragen

schriftelijke en mondelinge aanvragen

ad hoc

Andere afdelingen van de instelling

informatie-aanvragen

Verslagen, schriftelijke en mondelinge aanvragen

ad hoc

Andere FOD's/ OISZ

Benckmarking - uitwisseling van best practices

Vergaderingen, notulen, verslagen...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

management

studies, adviezen

schriftelijk of mondeling

ad hoc

andere overheidsdiensten

antwoorden

per brief, e-mail

ad hoc

Beheerscomité

alles in verband met HRM + beslissingen vragen

nota's

ad hoc

Directieraad

algemene info + beslissingen vragen

nota's

ad hoc

Vakbondsorganisaties

Alles in verband met HRM

nota's

ad hoc

Stuurcomité

M.b.t. de projecten

verslagen

ad hoc

Rekenhof

antwoorden op vragen

brieven

ad hoc

parlement, bemiddelaar enz.

antwoorden op vragen

brieven

ad hoc

andere afdelingen van de instelling

alles in verband met HRM

brief, e-mail, mondeling...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Administrateur-generaal

Adjunct-administrateur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie, de planning en de prioriteiten van de dienst
  • de beslissingen m.b.t. de aanpak en de behandeling van complexe dossiers
  • de operationele adviezen die bedoeld zijn voor de klanten
  • de modernisering of de aanpassing van de processen, methodes en instrumenten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de beslissingen die een impact hebben op de ander P&O-domeinen
  • de modernisering, de aanpassing van de processen, de methodes en de instrumenten die betrekking hebben op de andere P&O-domeinen
  • de wijzigingen van de opgestelde prioriteiten vanuit de P&O-politiek
  • de belangrijke wijzigingen inzake projecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

/

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de HR-wetgeving binnen de federale overheid
  • het administratief en geldelijk statuut
  • de richtlijnen van het management en van de FOD P&O

 

Welke vernieuwingen
  • Innovaties en verbeteringen aan de procedures, instrumenten en bestaande modellen aanbrengen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • De HR-tendensen
  • de richtlijnen en onderrichtingen van de FOD P&O

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.