| 
 
 
Attaché uitvoeringsdienst - Teamchef (M/V/X)
  
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker »,  hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen. 
  
    Identificatie van de functie 
    
       Functiecode : DFI991  
      Niveau: A  
      Klasse : A1  Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden        Beroepscategorie :  05. Fiscaliteit (FI)  
    
 
 
Doel van de functie
Een dienst van de FOD Financiën leiden en coördineren in overeenstemming met de strategische doelstellingen van de hiërarchie waarbij  haar richtlijnen worden nageleefd, een goed beheer van de medewerkers en van het ter beschikking gestelde materieel waarborgen, de processen organiseren en ondersteunen  
teneinde
op efficiënte wijze de operationele resultaten van de dienst te behalen. 
  
 
Resultaatgebieden 
Alsleidinggevend diensthoofdde medewerkers leiden, organiseren en ondersteunen 
teneinde
binnen de toegekende termijn, op een structurele en overlegde wijze met gemotiveerde medewerkers de doelstellingen te verwezenlijken. 
  Voorbeelden van taken
- in samenwerking met de directie de operationele doelstellingen van de organisatie omzetten in een actieplan voor de dienst
 
 - aan de medewerkers de operationele doelstellingen uitleggen en met hen een planning opstellen om ze te verwezenlijken
 
 - de dienst organiseren, het werk verdelen en de werking van de dienst steeds optimaliseren
 
 - met elke medewerker duidelijke richtlijnen en doelstellingen afspreken en inspelen op de persoonlijke bekwaamheden
 
 - teamvergaderingen beleggen, de resultaten opvolgen en aanpassen
 
   Alscoachadviezen geven, de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers stimuleren 
teneinde
hun werkinzet te verhogen, hun prestaties te verbeteren en te blijven openstaan voor veranderingen 
  Voorbeelden van taken
- constructieve feedback geven over hun werkwijze, zowel positief als negatief
 
 - de medewerkers in hun ontwikkeling begeleiden door hen gepaste opleidingen voor te stellen
 
 - de medewerkers begeleiden wanneer er nieuwe processen worden ingevoerd
 
 - de noodzaak van de veranderingen doen inzien, de weerstand tegen verandering op een gepaste wijze verminderen en wegnemen
 
   Alskwaliteitsbewakerde verantwoordelijkheid dragen voor de uitvoering van de doelstellingen van het actieplan 
teneinde
de kwaliteit van de prestaties van de medewerkers te optimaliseren en om een maximale tevredenheid van de klanten en van de interne diensten te bereiken. 
  Voorbeelden van taken
- •	een dagelijkse controle van de activiteiten en resultaten van de medewerkers uitvoeren
 
 - waar het nodig is aanpassingen doorvoeren, met behulp van het actieplan en van controle-instrumenten
 
 - voor structurele problemen samen met de hiërarchie de meest efficiënte oplossing of tussenkomst zoeken
 
 - de processen analyseren en de hiërarchie advies geven om de kwaliteit en de efficiëntie van de werking te verbeteren
 
 - de klant tevreden stellen door middel van snelle, juiste en kwaliteitsvolle beslissingen
 
   Alscontactpersoonblijvend de communicatie met de hiërarchie en met de medewerkers in stand houden, goede relaties onderhouden met interne en externe contactpersonen en partners 
teneinde
als tussenpersoon tussen de hiërarchie en de medewerkers een optimale verstandhouding en een goede werksfeer te scheppen en van de medewerkers een imago van soepelheid, begrip, vriendelijkheid en bekwaamheid te geven 
  Voorbeelden van taken
- de medewerkers op heldere wijze informeren over de wijzigingen in de wetgeving, in de processen en over wat er van hen wordt verwacht (vergaderingen, interne nota’s, enz.)
 
 - zich informeren over en op de hoogte blijven van de ideeën en de problemen in de dienst en er op gepaste wijze op reageren
 
 - de klantgerichtheid van de medewerkers aanmoedigen, hen ertoe aanzetten vriendelijk te zijn en kennis te verwerven
 
 - maandelijks de hiërarchie op de hoogte brengen van de toestand, van de voortgang van het werk en van de hete hangijzers
 
 - een samenwerkingsnetwerk in en rond de dienst ontwikkelen en aan vergaderingen deelnemen
 
   Alsdeskundige/specialistzijn/haar kennis ontwikkelen van de fiscaliteit in het algemeen en van het specifieke actiedomein dat hem/haar werd toegewezen en de algemene werking van de FOD Financiën begrijpen 
teneinde
binnen de toegekende termijn de gegeven taken en de opgelegde doelstellingen te verwezenlijken 
  Voorbeelden van taken
- kennis verwerven over fiscale wetgeving en er de evolutie van opvolgen
 
 - op efficiënte wijze de wijzigingen of aanpassingen van de processen implementeren die voortvloeien uit wetswijzigingen of het gevolg zijn van richtlijnen van de hiërarchie
 
 - de nieuwe processen op het terrein begeleiden, steeds de efficiëntie ervan evalueren, aan de hiërarchie de zwakke punten ervan meedelen
 
 - studiedagen, seminaries, externe opleidingen, enz. volgen om zijn/haar kennis uit te breiden
 
 - de verworven kennis aan de medewerkers en, op aanvraag, aan de betrokken externe personen overdragen
 
   
  
 
Positionering
De functie krijgt leiding van
de hiërarchische chef A2/A3 - teamchef  
de groep kan eventueel samengesteld zijn uit meer dan 10 personen van niveau B, C, D, maar altijd in het kader van een operationele dienst  
     
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D   
  
 
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking. 
  
 
  
 |