Attaché A2 énergie (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DEC111
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 03. Economie (EC)
Doel van de functie
Als expert ter zake de grondige economische kennis van de Belgische energiesector (gas, elektriciteit, aardolie) verder ontwikkelen en de impact - gevolgen - ervan op de Belgische economie evalueren
teneinde
het management te adviseren bij de uitwerking van het strategisch energiebeleid inzake energie bij het volbrengen van de opdracht van de algemene directie en van de FOD, de federale overheid de mogelijkheid te bieden op de problemen te anticiperen en passende beslissingen te nemen, en aan de economische actoren, de media en de burgers een duidelijk en objectief beeld te geven van de toestand.
Het opzetten van projecten
teneinde
de nieuwe uitdagingen te verkennen die gepaard gaan met de evolutie op het vlak van energie en de maatschappij daarvan bewust te maken.
Het verrichten van grondige en complexe statistische analyses
teneinde
informatie aan te leveren die nuttig is voor het inzicht of de besluitvorming.
Resultaatgebieden
Alsstrategisch adviseuropvolgen van het energiebeleid en formuleren van strategische voorstellen
teneinde
de operationele doelstellingen van de AD en de FOD op het vlak van energie te realiseren
Voorbeelden van taken
- ontwikkelen van een langetermijnvisie op het energiebeleid
- uitschrijven van energiegerelateerde nota’s
- voorstellen van reglementeringen of wijzigingen van bestaande reglementeringen
- beantwoorden van verzoeken tot studies vanwege de algemene directie, het directiecomité, het kabinet, …
- beantwoorden van parlementaire vragen
deelnemen aan vergaderingen van nationale instellingen die werkzaam zijn op het vlak van energie (vb. : Interdepartementale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling (ICDO), Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB), …)
Alsexpertzijn/haar ervaring ter beschikking stellen van anderen (interne of externe medewerkers) en fungeren als referentiepunt in een van de energiedomeinen (koolwaterstoffen, kernenergie, distributienetten, elektriciteit, …)
teneinde
passende informatie te verstrekken op het vlak van expertise
Voorbeelden van taken
- selecteren van relevante opdrachten in samenspraak met de hiërarchie
- deelnemen aan diverse comités (van gebruikers, voor opvolging, voor begeleiding)
- uitbrengen van adviezen over specifieke aangelegenheden (technische, juridische, economische, …)
- geven van raad en verstrekken van inlichtingen aan de interne diensten
- uitschrijven van ontwerpen van antwoord op parlementaire vragen
Alsadministratief- en budgetbeheerder van projectenuitwerken, coördineren en begeleiden van projecten (vb. prospectieve studies) en de budgettaire opvolging verzekeren van de beslissingen die eruit voortvloeien.
teneinde
de projecten tot een goed einde te brengen, met naleving van de gestelde termijnen en de vastgelegde budgetten, overeenkomstig de geldende richtlijnen en de verwezenlijking van de beslissingen te verzekeren die financiële luiken inhouden
Voorbeelden van taken
- bepalen van de procedure voor de projecten (of delen ervan), hun planning, hun toepassingsgebeid, de middelen die worden aangewend en het verwachte resultaat
- deelnemen aan de opstelling van het jaarbudget van de projecten en er de opvolging van verzekeren
- plannen van de uitvoering, de begeleiding en de realisatie van de projecten op middellange en lange termijn teneinde de directie de mogelijkheid te bieden het ontwikkelingsplan van de projecten te bepalen (limieten, implementatietermijnen, aangewende middelen, te verwachten resultaat, enz…),
- documenten opstellen die worden vereist door de wetgeving op openbare aanbestedingen, betreffende de projecten, de aannemingsvoorwaarden uitschrijven en een oproeping tot de offerten of een oproeping tot de projecten bekendmaken,
- leggen van contacten met de partners en de relevante actoren (beroepsfederaties, Planbureau, regulatoren, Nationale bank, netbeheerders, universiteiten, …)
de uitwerking van het project beheren en controleren, de directie toestemming vragen binnen de grenzen van het toegekende mandaat (projectplan) en ervoor zorgen dat de projecten tot een goed einde worden gebracht op administratief, juridisch en financieel niveau
opstellen van ontwerpen van contracten, ontwerpen van samenwerkingsakkoorden,...
beheren van het evaluatieproces en de werking van de projectcomités
bij de hiërarchie regelmatig verslag uitbrengen over de vorderingen van de activiteiten
de taken van de medewerkers aan het project coördineren
de resultaten meedelen via de meest geschikte middelen
superviseren en controleren van de fondsen die aan de genomen maatregelen zijn toebedeeld (het Fonds voor de analyse van de aardolieproducten (Fapetro) het Bodemsaneringsfonds voor tankstations in België (Bofas), Sociaal Fonds, Agence de pétrole- Petroleum Agentschap (Apetra)
Alscomitécoördinatororganiseren en/of verzekeren van het secretariaat van comités, werkgroepen (vb. Energieoverleg Staat-Gewesten (Enover) ,Nationale Klimaat Conferentie (NKC), ….)
teneinde
deze goed te laten functioneren
Voorbeelden van taken
- organiseren en voorbereiden van vergaderingen
- analyseren van studies en documenten (PV’s, verslagen, …)
- deelnemen aan verschillende groepen en /of het verzorgen van het secretariaat
- de besluitvorming vergemakkelijken en in overleg zorgen voor de opvolging ervan
- opstellen van werk- en synthesedocumenten, adviezen, processen-verbaal
voorbereiden van wetgeving of reglementen (KB, samenwerkingsakkoorden, overeenkomsten, …) waarin de tijdens de vergaderingen genomen beslissingen worden omgezet
het voorstellen van een efficiënt systeem voor informatie-uitwisseling
Alsdossierbeheerderconcipiëren, coördineren en begeleiden van dossiers
teneinde
bij te dragen tot het Belgisch energiebeleid
Voorbeelden van taken
- in overleg met het diensthoofd, het evalueren en prioritiseren van dossiers
- concipiëren van een werkmethodologie (behoefte aan overleg, planning, werkregels, …)
- analyseren en evalueren van documenten (technische en financiële verslagen van de Nationale instelling voor radioactief afval en verrijkte splijtstoffen (NIRAS), Belgoprocess (PB, …)
- deelnemen aan vergaderingen, opvolgingscomité, ...
- verlenen en verdedigen van adviezen
opvolgen van en toepassen van de wetgeving
eventueel de betrokken spelers en organisaties van de burgermaatschappij raadplegen (de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO), Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB), de beroepsfederaties, NGO’s, …)
behandelen van het dossier en, indien nodig, het organiseren en begeleiden van overleg (vb. Enover, …)
Alskennisbeheerderopvolgen van de evolutie en van de verschillende ontwikkelingen (technologische, sociaal-economische, economische, …) op het vlak van energie
teneinde
te beschikken over de kennis die nodig is om alle opdrachten te vervullen en die kennis bij te werken en advies uit te brengen over specifieke aangelegenheden (technische, juridische, economische, …)
Voorbeelden van taken
- de technologische evolutie op de voet te volgen door zich via de media te informeren (artikels, kranten, tijdschriften (o.a. wetenschappelijke), internetsites, …
- opleidingen volgen, deelnemen aan studiedagen
- deelnemen aan conferenties, seminaries, nationale begeleidingscomités die rechtstreeks verband houden met energie
- deelnemen aan vergaderingen van internationale instellingen (United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC, IEA, …) , Internationaal Energie Agentschap en nationale instellingen ( CEB, FRDO, …)
- voor zichzelf een nationaal en internationaal netwerk van contactpersonen uitbouwen (universiteiten, internationale instellingen, federale overheden, andere overheden en de maatschappij, …)
de verworven energiegerelateerde kennis delen (nota’s, verslagen, organiseren van workshops, …)
bijdragen leveren tot de informatiekanalen van de FOD (internetsite, brochures, opstellen van FAQ’s, artikels…)
Alsvertegenwoordigerde FOD, de Algemene Directie Energie en de dienst vertegenwoordigen bij nationale en internationale organisaties
teneinde
er het standpunt van België toe te lichten en te verdedigen
Voorbeelden van taken
- organiseren en bijwonen van vergaderingen die tot doel hebben het Belgisch standpunt met betrekking tot nationale en/of internationale energiedossiers voor te bereiden en te verdedigen
- opstellen van documenten voor de Minister, zijn kabinet, de ambassade, …
- actief deelnemen aan nationale en internationale vergaderingen (IEA, Europese Commissie, Europese Raad, UNO, …)
- zorgen voor de opvolging van de vergaderingen en werkgroepen (een zendings- en syntheseverslag maken, informatie verspreiden aan de betrokkenen)
Alsexpert/statisticuscontroleren, analyseren en interpreteren van de ingezamelde energiegegevens en het formuleren van conclusies terzake
teneinde
kwaliteitsvolle analyses en verslagen m.b.t. energiegegevens aan te leveren
Voorbeelden van taken
- de basisgegevens valideren
- de verzoeken van de klanten analyseren
- controleren of de gevraagde informatie wordt aangeleverd
- de aangeleverde informatie of statistische verslagen controleren
- de bekomen statistische informatie interpreteren en conclusies formuleren
de teksten of tabellen die moeten gepubliceerd worden opstellen en doorsturen (jaarverslagen richtlijnen, brochures, …) en de proeven valideren
de internationale vragenlijsten in Belgisch recht omzetten
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheidsinstellingen
|
beslissingen,...
|
als dossier,...
|
wekelijks
|
management
|
beslissingen,...
|
als dossier,...
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge vragen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheidsinstellingen
|
beslissingen,...
|
als dossier,...
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke vragen,...
|
als dossier,...
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen,...
|
als dossier,...
|
wekelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen,...
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
diensthoofd of afdelingshoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de correspondentie die geen principeskwesties betreft
- uitschrijven van ontwerpen van nota’s, van ontwerpen van dossiers i.v.m. de betrokken materie
- mondelinge adviezen via de telefoon
- de praktische organisatie van de projecten
De functie moet autorisatie vragen voor
- dossiers die worden doorgestuurd naar gewestelijke, nationale en internationale overheden
- beslissingen die op internationaal niveau genomen worden
- alle informatie die op het internet en het intranet wordt geplaatst
Impact
Totaal werkbudget entiteit
niet van toepassing
Eigen werkbudget
niet van toepassing
Andere kwantitatieve gegevens
1. niet van toepassing
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Europese richtlijnen (opvolging en omzetting)
- verschillende nationale wetgevingen
- samenwerkingsakkoorden federale Staat/Gewesten
Welke vernieuwingen
- teamwork en multidisciplinaire aanpak van de problematiek stimuleren
- voorstellen formuleren om de huidige wetgeving aan te passen
Gebaseerd op welk referentiekader
- voorstellen en adviezen van de overheden (federale, gewestelijke, van de commissies, beroepsverenigingen, …)
- verbeteringen op basis van de eigen ervaring
|