Afdrukken

Attaché A2 énergie (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DEC111

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 03. Economie (EC)




Doel van de functie

Als expert ter zake de grondige economische kennis van de Belgische energiesector (gas, elektriciteit, aardolie) verder ontwikkelen en de impact - gevolgen - ervan op de Belgische economie evalueren

teneinde

het management te adviseren bij de uitwerking van het strategisch energiebeleid inzake energie bij het volbrengen van de opdracht van de algemene directie en van de FOD, de federale overheid de mogelijkheid te bieden op de problemen te anticiperen en passende beslissingen te nemen, en aan de economische actoren, de media en de burgers een duidelijk en objectief beeld te geven van de toestand.

 

Het opzetten van projecten

teneinde

de nieuwe uitdagingen te verkennen die gepaard gaan met de evolutie op het vlak van energie en de maatschappij daarvan bewust te maken.

 

Het verrichten van grondige en complexe statistische analyses

teneinde

informatie aan te leveren die nuttig is voor het inzicht of de besluitvorming.

 

Resultaatgebieden
Als
strategisch adviseur
    opvolgen van het energiebeleid en formuleren van strategische voorstellen

teneinde

    de operationele doelstellingen van de AD en de FOD op het vlak van energie te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • ontwikkelen van een langetermijnvisie op het energiebeleid
  • uitschrijven van energiegerelateerde nota’s
  • voorstellen van reglementeringen of wijzigingen van bestaande reglementeringen
  • beantwoorden van verzoeken tot studies vanwege de algemene directie, het directiecomité, het kabinet, …
  • beantwoorden van parlementaire vragen
    deelnemen aan vergaderingen van nationale instellingen die werkzaam zijn op het vlak van energie (vb. : Interdepartementale Commissie voor Duurzame Ontwikkeling (ICDO), Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB), …)

 

Als
expert
    zijn/haar ervaring ter beschikking stellen van anderen (interne of externe medewerkers) en fungeren als referentiepunt in een van de energiedomeinen (koolwaterstoffen, kernenergie, distributienetten, elektriciteit, …)

teneinde

    passende informatie te verstrekken op het vlak van expertise

 

Voorbeelden van taken
  • selecteren van relevante opdrachten in samenspraak met de hiërarchie
  • deelnemen aan diverse comités (van gebruikers, voor opvolging, voor begeleiding)
  • uitbrengen van adviezen over specifieke aangelegenheden (technische, juridische, economische, …)
  • geven van raad en verstrekken van inlichtingen aan de interne diensten
  • uitschrijven van ontwerpen van antwoord op parlementaire vragen

 

Als
administratief- en budgetbeheerder van projecten
    uitwerken, coördineren en begeleiden van projecten (vb. prospectieve studies) en de budgettaire opvolging verzekeren van de beslissingen die eruit voortvloeien.

teneinde

    de projecten tot een goed einde te brengen, met naleving van de gestelde termijnen en de vastgelegde budgetten, overeenkomstig de geldende richtlijnen en de verwezenlijking van de beslissingen te verzekeren die financiële luiken inhouden

 

Voorbeelden van taken
  • bepalen van de procedure voor de projecten (of delen ervan), hun planning, hun toepassingsgebeid, de middelen die worden aangewend en het verwachte resultaat
  • deelnemen aan de opstelling van het jaarbudget van de projecten en er de opvolging van verzekeren
  • plannen van de uitvoering, de begeleiding en de realisatie van de projecten op middellange en lange termijn teneinde de directie de mogelijkheid te bieden het ontwikkelingsplan van de projecten te bepalen (limieten, implementatietermijnen, aangewende middelen, te verwachten resultaat, enz…),
  • documenten opstellen die worden vereist door de wetgeving op openbare aanbestedingen, betreffende de projecten, de aannemingsvoorwaarden uitschrijven en een oproeping tot de offerten of een oproeping tot de projecten bekendmaken,
  • leggen van contacten met de partners en de relevante actoren (beroepsfederaties, Planbureau, regulatoren, Nationale bank, netbeheerders, universiteiten, …)
    de uitwerking van het project beheren en controleren, de directie toestemming vragen binnen de grenzen van het toegekende mandaat (projectplan) en ervoor zorgen dat de projecten tot een goed einde worden gebracht op administratief, juridisch en financieel niveau
    opstellen van ontwerpen van contracten, ontwerpen van samenwerkingsakkoorden,...
    beheren van het evaluatieproces en de werking van de projectcomités
    bij de hiërarchie regelmatig verslag uitbrengen over de vorderingen van de activiteiten
    de taken van de medewerkers aan het project coördineren
    de resultaten meedelen via de meest geschikte middelen
    superviseren en controleren van de fondsen die aan de genomen maatregelen zijn toebedeeld (het Fonds voor de analyse van de aardolieproducten (Fapetro) het Bodemsaneringsfonds voor tankstations in België (Bofas), Sociaal Fonds, Agence de pétrole- Petroleum Agentschap (Apetra)

 

Als
comitécoördinator
    organiseren en/of verzekeren van het secretariaat van comités, werkgroepen (vb. Energieoverleg Staat-Gewesten (Enover) ,Nationale Klimaat Conferentie (NKC), ….)

teneinde

    deze goed te laten functioneren

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren en voorbereiden van vergaderingen
  • analyseren van studies en documenten (PV’s, verslagen, …)
  • deelnemen aan verschillende groepen en /of het verzorgen van het secretariaat
  • de besluitvorming vergemakkelijken en in overleg zorgen voor de opvolging ervan
  • opstellen van werk- en synthesedocumenten, adviezen, processen-verbaal
    voorbereiden van wetgeving of reglementen (KB, samenwerkingsakkoorden, overeenkomsten, …) waarin de tijdens de vergaderingen genomen beslissingen worden omgezet
    het voorstellen van een efficiënt systeem voor informatie-uitwisseling

 

Als
dossierbeheerder
    concipiëren, coördineren en begeleiden van dossiers

teneinde

    bij te dragen tot het Belgisch energiebeleid

 

Voorbeelden van taken
  • in overleg met het diensthoofd, het evalueren en prioritiseren van dossiers
  • concipiëren van een werkmethodologie (behoefte aan overleg, planning, werkregels, …)
  • analyseren en evalueren van documenten (technische en financiële verslagen van de Nationale instelling voor radioactief afval en verrijkte splijtstoffen (NIRAS), Belgoprocess (PB, …)
  • deelnemen aan vergaderingen, opvolgingscomité, ...
  • verlenen en verdedigen van adviezen
    opvolgen van en toepassen van de wetgeving
    eventueel de betrokken spelers en organisaties van de burgermaatschappij raadplegen (de Federale Raad voor Duurzame Ontwikkeling (FRDO), Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB), de beroepsfederaties, NGO’s, …)
    behandelen van het dossier en, indien nodig, het organiseren en begeleiden van overleg (vb. Enover, …)

 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van de evolutie en van de verschillende ontwikkelingen (technologische, sociaal-economische, economische, …) op het vlak van energie

teneinde

    te beschikken over de kennis die nodig is om alle opdrachten te vervullen en die kennis bij te werken en advies uit te brengen over specifieke aangelegenheden (technische, juridische, economische, …)

 

Voorbeelden van taken
  • de technologische evolutie op de voet te volgen door zich via de media te informeren (artikels, kranten, tijdschriften (o.a. wetenschappelijke), internetsites, …
  • opleidingen volgen, deelnemen aan studiedagen
  • deelnemen aan conferenties, seminaries, nationale begeleidingscomités die rechtstreeks verband houden met energie
  • deelnemen aan vergaderingen van internationale instellingen (United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC, IEA, …) , Internationaal Energie Agentschap en nationale instellingen ( CEB, FRDO, …)
  • voor zichzelf een nationaal en internationaal netwerk van contactpersonen uitbouwen (universiteiten, internationale instellingen, federale overheden, andere overheden en de maatschappij, …)
    de verworven energiegerelateerde kennis delen (nota’s, verslagen, organiseren van workshops, …)
    bijdragen leveren tot de informatiekanalen van de FOD (internetsite, brochures, opstellen van FAQ’s, artikels…)

 

Als
vertegenwoordiger
    de FOD, de Algemene Directie Energie en de dienst vertegenwoordigen bij nationale en internationale organisaties

teneinde

    er het standpunt van België toe te lichten en te verdedigen

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren en bijwonen van vergaderingen die tot doel hebben het Belgisch standpunt met betrekking tot nationale en/of internationale energiedossiers voor te bereiden en te verdedigen
  • opstellen van documenten voor de Minister, zijn kabinet, de ambassade, …
  • actief deelnemen aan nationale en internationale vergaderingen (IEA, Europese Commissie, Europese Raad, UNO, …)
  • zorgen voor de opvolging van de vergaderingen en werkgroepen (een zendings- en syntheseverslag maken, informatie verspreiden aan de betrokkenen)

 

Als
expert/statisticus
    controleren, analyseren en interpreteren van de ingezamelde energiegegevens en het formuleren van conclusies terzake

teneinde

    kwaliteitsvolle analyses en verslagen m.b.t. energiegegevens aan te leveren

 

Voorbeelden van taken
  • de basisgegevens valideren
  • de verzoeken van de klanten analyseren
  • controleren of de gevraagde informatie wordt aangeleverd
  • de aangeleverde informatie of statistische verslagen controleren
  • de bekomen statistische informatie interpreteren en conclusies formuleren
    de teksten of tabellen die moeten gepubliceerd worden opstellen en doorsturen (jaarverslagen richtlijnen, brochures, …) en de proeven valideren
    de internationale vragenlijsten in Belgisch recht omzetten

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheidsinstellingen

beslissingen,...

als dossier,...

wekelijks

management

beslissingen,...

als dossier,...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

mondelinge vragen,...

per brief, e-mail ...

wekelijks

particulieren/burgers

mondelinge vragen,...

per brief, e-mail ...

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

andere federale overheidsinstellingen

beslissingen,...

als dossier,...

wekelijks

management

schriftelijke vragen,...

als dossier,...

wekelijks

organisaties/ondernemingen

beslissingen,...

als dossier,...

wekelijks

particulieren/burgers

mondelinge adviezen,...

per brief, e-mail ...

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

diensthoofd of afdelingshoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de correspondentie die geen principeskwesties betreft
  • uitschrijven van ontwerpen van nota’s, van ontwerpen van dossiers i.v.m. de betrokken materie
  • mondelinge adviezen via de telefoon
  • de praktische organisatie van de projecten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • principekwesties
  • dossiers die worden doorgestuurd naar gewestelijke, nationale en internationale overheden
  • beslissingen die op internationaal niveau genomen worden
  • onderzoeksprogramma’s
  • alle informatie die op het internet en het intranet wordt geplaatst

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

niet van toepassing

 

Eigen werkbudget

niet van toepassing

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. niet van toepassing

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Europese richtlijnen (opvolging en omzetting)
  • verschillende nationale wetgevingen
  • samenwerkingsakkoorden federale Staat/Gewesten
  • internationale normen

 

Welke vernieuwingen
  • teamwork en multidisciplinaire aanpak van de problematiek stimuleren
  • voorstellen formuleren om de huidige wetgeving aan te passen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • voorstellen en adviezen van de overheden (federale, gewestelijke, van de commissies, beroepsverenigingen, …)
  • verbeteringen op basis van de eigen ervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.