Afdrukken

Adviseur-generaal kadaster - Gewestelijk Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DFI304

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)




Doel van de functie

Multidisciplinaire doestellingen bepalen van de diverse teams van de directie in overeenstemming met het beleid en de prioriteiten van de Administrateur-generaal, uitgevoerd door de Administrateur van de betrokken pijler(s) (zowel op vlak van organisatie, van technische ondersteuning als van interne controle procedures) en instaan voor de eindverantwoordelijkheid van de realisatie van deze doestellingen en de directie dienovereenkomstig leiden.

teneinde

de doelstellingen van de directie op een doeltreffende en strategische manier te bereiken.

 

Organiseren van de mutatiewerken in de kadastrale documenten alsook het verzekeren van de coördinatie en het behoud van de harmonie van de kadastrale inkomens. Vaststellen en controle van de venale waarden voor de verschillende onroerende goederen.

teneinde

te beschikken over geactualiseerde kadastrale informatie (identificatie van de eigenaars - bedrag van de kadastrale inkomens - afgifte van kadastrale uittreksels - vestiging van de onroerende voorheffing) en afleveren en controleren van venale waarden bepaald voor fiscale doeleinden of schattingen.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    Houdt in nauwe samenwerking met zijn medewerkers toezicht over de interne werking en de organisatie en controleert de diensten onder zijn gezag

teneinde

    te garanderen dat de vooropgestelde doelstellingen zullen worden bereikt en de dienstverlening aan de burgers en de andere administraties kwaliteitsvol blijft.

 

Voorbeelden van taken
  • voortdurend overleg plegen met de verantwoordelijken binnen de directie
  • de resultaten van de verschillende diensten analyseren
  • meetbare en haalbare doelstellingen opstellen, rekening houdend met de situatie van elke dienst
  • voor het logistiek beheer en het beheer van de human resources van de directie instaan

 

Als
vertegenwoordiger van de Staat
    nemen van definitieve beslissingen inzake bezwaren tegen de basis van de aanslag gevestigd ten laste van een belastingplichtige inzake onroerende voorheffing.

teneinde

    een juiste heffing te bekomen in één van de domeinen van de fiscaliteit van het onroerend goed.

 

Voorbeelden van taken
  • onderzoeken en analyseren van het verzoekschrift, ingediend door de belastingplichtige
  • de zaak blijven verdedigen indien de belastingplichtige zijn beslissing betwist bij de rechtbank.

 

Als
organisator
    Bepalen van de doelstellingen van de directie, deze evalueren en opvolgen van de implementatie

teneinde

    een optimale werking van de directie te verzekeren en indien noodzakelijk, het toepassen van maatregelen ter verbetering

 

Voorbeelden van taken
  • doelstellingen bepalen en mededelen
  • de uitvoering van de objectieven evalueren en tijdig aanpassingen uitvoeren
  • de voorstellen tot aanpassing (personeel, lokatie, …) onderwerpen aan de hoge directie
  • verzamelen en analyseren van alle informatie met betrekking tot de workflow

 

Als
controleur
    verzekeren van de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het geleverde werk door de dienstchefs en eventueel door hun medewerkers

teneinde

    de verwezenlijking van de doelstellingen te beoordelen bij vergelijking met de vooropgestelde doelstellingen en met de ter beschikking gestelde middelen om deze te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • regelmatig onderzoeken van de boordtabellen van de directie
  • conclusies trekken en de dienstchefs raadplegen
  • aanmoedigen om verbeterde oplossingen te vinden
  • inspanningen en positieve resultaten erkennen en appreciëren
  • toezien op de naleving van de regels inzake ethiek en beroepsgeheim

 

Als
contactpersoon
    de samenwerking ontwikkelen en onderhouden met de collega’s van het kadaster, de aankoopcomité’s en de andere fiscale administraties alsook met de bevoorrechte partners (notariaat, landmeters)

teneinde

    op een efficiënte en werkbare manier de dossiers te behandelen waarvoor de medewerking of de tussenkomst van interne en/of bevoorrechte partners noodzakelijk is.

 

Voorbeelden van taken
  • ontmoeten van bevoorrechte partners
  • overleg plegen met collega’s van andere fiscale administraties
  • de Administratie vertegenwoordigen op seminaries
  • steun verlenen aan de plaatselijke verslaggevers, leden van het communicatieteam

 

Als
coach
    geeft feedback, bevordert de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers

teneinde

    een hogere inzet voor het werk te verkrijgen, hun prestaties en aanpassingsvermogen bij verandering te verbeteren

 

Voorbeelden van taken
  • constructieve feedback over hun werk geven;
  • de medewerkers in hun ontwikkeling begeleiden door hen geschikte opleidingen voor te stellen;
  • de medewerkers begeleiden wanneer nieuwe processen op gang worden gebracht;
  • de medewerkers helpen om de noodzaak van veranderingen beter te aanvaarden

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Administrateur Opmetingen en Waarderingen (N-2)

Administrateur Rechtzekerheid (N-2)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.