Adviseur-generaal kadaster - Gewestelijk Directeur (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DFI304
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Strategisch leidinggevenden Beroepscategorie : 05. Fiscaliteit (FI)
Doel van de functie
Multidisciplinaire doestellingen bepalen van de diverse teams van de directie in overeenstemming met het beleid en de prioriteiten van de Administrateur-generaal, uitgevoerd door de Administrateur van de betrokken pijler(s) (zowel op vlak van organisatie, van technische ondersteuning als van interne controle procedures) en instaan voor de eindverantwoordelijkheid van de realisatie van deze doestellingen en de directie dienovereenkomstig leiden.
teneinde
de doelstellingen van de directie op een doeltreffende en strategische manier te bereiken.
Organiseren van de mutatiewerken in de kadastrale documenten alsook het verzekeren van de coördinatie en het behoud van de harmonie van de kadastrale inkomens. Vaststellen en controle van de venale waarden voor de verschillende onroerende goederen.
teneinde
te beschikken over geactualiseerde kadastrale informatie (identificatie van de eigenaars - bedrag van de kadastrale inkomens - afgifte van kadastrale uittreksels - vestiging van de onroerende voorheffing) en afleveren en controleren van venale waarden bepaald voor fiscale doeleinden of schattingen.
Resultaatgebieden
AlsleidinggevendeHoudt in nauwe samenwerking met zijn medewerkers toezicht over de interne werking en de organisatie en controleert de diensten onder zijn gezag
teneinde
te garanderen dat de vooropgestelde doelstellingen zullen worden bereikt en de dienstverlening aan de burgers en de andere administraties kwaliteitsvol blijft.
Voorbeelden van taken
- voortdurend overleg plegen met de verantwoordelijken binnen de directie
- de resultaten van de verschillende diensten analyseren
- meetbare en haalbare doelstellingen opstellen, rekening houdend met de situatie van elke dienst
- voor het logistiek beheer en het beheer van de human resources van de directie instaan
Alsvertegenwoordiger van de Staatnemen van definitieve beslissingen inzake bezwaren tegen de basis van de aanslag gevestigd ten laste van een belastingplichtige inzake onroerende voorheffing.
teneinde
een juiste heffing te bekomen in één van de domeinen van de fiscaliteit van het onroerend goed.
Voorbeelden van taken
- onderzoeken en analyseren van het verzoekschrift, ingediend door de belastingplichtige
- de zaak blijven verdedigen indien de belastingplichtige zijn beslissing betwist bij de rechtbank.
AlsorganisatorBepalen van de doelstellingen van de directie, deze evalueren en opvolgen van de implementatie
teneinde
een optimale werking van de directie te verzekeren en indien noodzakelijk, het toepassen van maatregelen ter verbetering
Voorbeelden van taken
- doelstellingen bepalen en mededelen
- de uitvoering van de objectieven evalueren en tijdig aanpassingen uitvoeren
- de voorstellen tot aanpassing (personeel, lokatie, …) onderwerpen aan de hoge directie
- verzamelen en analyseren van alle informatie met betrekking tot de workflow
Alscontroleurverzekeren van de kwalitatieve en kwantitatieve opvolging van het geleverde werk door de dienstchefs en eventueel door hun medewerkers
teneinde
de verwezenlijking van de doelstellingen te beoordelen bij vergelijking met de vooropgestelde doelstellingen en met de ter beschikking gestelde middelen om deze te bereiken
Voorbeelden van taken
- regelmatig onderzoeken van de boordtabellen van de directie
- conclusies trekken en de dienstchefs raadplegen
- aanmoedigen om verbeterde oplossingen te vinden
- inspanningen en positieve resultaten erkennen en appreciëren
- toezien op de naleving van de regels inzake ethiek en beroepsgeheim
Alscontactpersoonde samenwerking ontwikkelen en onderhouden met de collega’s van het kadaster, de aankoopcomité’s en de andere fiscale administraties alsook met de bevoorrechte partners (notariaat, landmeters)
teneinde
op een efficiënte en werkbare manier de dossiers te behandelen waarvoor de medewerking of de tussenkomst van interne en/of bevoorrechte partners noodzakelijk is.
Voorbeelden van taken
- ontmoeten van bevoorrechte partners
- overleg plegen met collega’s van andere fiscale administraties
- de Administratie vertegenwoordigen op seminaries
- steun verlenen aan de plaatselijke verslaggevers, leden van het communicatieteam
Alscoachgeeft feedback, bevordert de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de medewerkers
teneinde
een hogere inzet voor het werk te verkrijgen, hun prestaties en aanpassingsvermogen bij verandering te verbeteren
Voorbeelden van taken
- constructieve feedback over hun werk geven;
- de medewerkers in hun ontwikkeling begeleiden door hen geschikte opleidingen voor te stellen;
- de medewerkers begeleiden wanneer nieuwe processen op gang worden gebracht;
- de medewerkers helpen om de noodzaak van veranderingen beter te aanvaarden
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
dagelijks
|
andere federale overheids[...]
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
maandelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge vragen
|
persoonlijk contact
|
maandelijks
|
management
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
wekelijks
|
management
|
schriftelijke vragen
|
als dossier
|
ad hoc
|
management
|
mondelinge adviezen
|
vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
beslissingen
|
als dossier
|
wekelijks
|
andere federale overheids[...]
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
management
|
beslissingen
|
per brief, e-mail ...
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Administrateur Opmetingen en Waarderingen (N-2)
Administrateur Rechtzekerheid (N-2)
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de toekenning van de definitieve grootte van het toe te kennen kadastraal inkomen
- de verdeling van het personeel toegekend aan de directie
- de toepassing en uitvoering van de werkmethodes en opdrachten
- de interne en externe contacten nemen
De functie moet autorisatie vragen voor
- de verbetering van kadastrale inkomens behept met een schattingsfout
- uitgaven (personeel, materieel,….)
- de contacten met de media
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. Directe impact op het inkomen van de gewesten, provincies en gemeenten die genieten van de onroerende voorheffing via de opcentiemen
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Fiscale wetweging - administratieve onderrichtingen en instructies
- Publieke en private belgische wetgeving - Burgerlijk wetboek -
- Strategische doelstellingen van de administrateur
- Wetgeving op de rijkscomptabiliteit
Welke vernieuwingen
- Op niveau van de toepassing van de werkmethodes: diverse verbeteringen
Gebaseerd op welk referentiekader
- Publieke en private belgische wetgeving
- Bepaling en realisatie van de doelstellingen van de directie
|