Afdrukken

Attaché gezondheidszorgvoorzieningen (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DMP108

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Projectleiders

Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)




Doel van de functie

Het leiden en coördineren van projecten en proefprojecten die behoren tot de bevoegdheid van de sector van de gezondheidszorgvoorzieningen vanuit operationeel en organisatorisch oogpunt

teneinde

te kunnen antwoorden op vragen vanuit de sector van de gezondheidszorgvoorzieningen en beleidsaanbevelingen inzake te creëren

 

Resultaatgebieden
Als
projectcoördinator
    het coördineren van alle acties die bedoeld zijn om het goede verloop te verzekeren van de projecten met betrekking tot gezondheidszorgvoorzieningen vanuit operationeel en, organisatorisch oogpunt

teneinde

    de operationele doelstellingen op een efficiënte manier te halen, en met naleving van de kwaliteit, en dit in overeenstemming met de doelstellingen van het project

 

Voorbeelden van taken
  • het coördineren van de werkgroepen en begeleidende comités die alle betrokken partijen omvatten
  • op basis van de genomen beslissingen de administratieve opvolging ervan verzekeren, in samenwerking met de juridische dienst: aanpassing van de werkdocumenten, voorstelling maken, opmaak en/of wijziging van de ontwerpakkoorden, van omzendbrieven, wetten, besluiten...
  • het celhoofd ten gepaste tijde informeren over nieuwe initiatieven, tussentijdse resultaten en kritieke punten door middel van boordtabellen, statistieken en opvolgingsanalyses
  • de evaluatie van de projecten op basis van analyse van data verzameld in de gevraagde rapporten, de werkbezoeken en overlegmomenten, hierbij gebruik makend van de beschikbare tools evenals het omzetten van de resultaten van de analyse in beleidsaanbevelingen
  • medewerken aan de creatie van het juridische kader en het realiseren van een plan van aanpak (planning, risk management,…) om projecten in gezondheidszorg op te straten evenals het uitschrijven van de kandidatuurstelling en het selecteren van de deelnemers aan de projecten

 

Als
intern/extern adviseur
    het voorstellen en evalueren van proefprojecten, het opstellen van rapporten ter ondersteuning van de beleidsaanbevelingen

teneinde

    mee te werken aan de opmaak van een beleid op basis van projectresultaten en verworven informatie (ervaringen in het buitenland, statistische cijfergegevens, enz) met betrekking tot de gezondheidszorgvoorzieningen

 

Voorbeelden van taken
  • op de hoogte blijven van de initiatieven die in het buitenland genomen worden via tijdschriften, internet, deelname aan colloquia en conferenties
  • op de hoogte zijn van de statistische resultaten uit het datamanagement en deze analyseren om op basis hiervan nieuwe projecten op te starten met betrekking tot vastgestelde tekortkomingen of problemen
  • het opstellen van specifieke projectmethodes die beantwoorden aan de resultaten die men wil bereiken. Voorbeeld: herdefiniëring van de methode voor de bepaling van de schaal van de afhankelijkheidsprofielen in verhouding tot het financieringsbeleid van het RIZIV en ten opzichte van de bestaande standaardnormen
  • het celhoofd de nodige elementen bezorgen voor de omzetting in politieke nota's, ongeacht of het daarbij gaat om statistieken uit het datamanagement, om argumentaties uitgewerkt door de sector zelf,...

 

Als
projectvertegenwoordiger
    deelnemen aan lopende of nog op te richten interkabinettenwerkgroepen het onderhouden van contacten met het afdelingshoofd en het diensthoofd, met de DG en met de andere DG's, en met de interne en externe ontvangende partijen, in voorkomend geval inclusief de verschillende ziekenhuisadviseurs, kabinetten, wetenschappelijke verenigingen, enz.

teneinde

    op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de sector en standpunten formuleren van de federale autoriteiten betreffende de behandelde onderwerpen.

 

Voorbeelden van taken
  • het voorbereiden, organiseren, het bijwonen van colloquia en studiedagen en de inhoudelijke tekstredactie en, indien nodig, de verslaggeving in het kader van werkgroepen inzake.
  • het uitbouwen van een netwerk van specifieke contacten, maar tegelijkertijd toch neutraal, loyaal en beschikbaar blijven
  • het onderhouden van de contacten met de partners en de deskundigen
  • het voorbereiden, organiseren en verzorgen van de verslaggeving van het federaal overlegplatform gezondheidszorg als ook het voorstellen en verduidelijken van het overheidsbeleid
  • het beantwoorden van de parlementaire vragen, kabinetsnota’s,briefwisseling

 

Als
dossierbeheerder
    het plannen van alle nodige acties en instaan voor de administratieve opvolging, het intern overleg en de briefings en de link en de samenwerking met andere diensten

teneinde

    alle algemene en prioritaire beleidslijnen te documenteren, te illustreren en er verslag over uit te brengen en de missie en de strategische doelstellingen van de dienst effectief te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van synthesedocumenten, vragenlijsten voor enquêtes, activiteitenverslagen, verslagen van vergaderingen, werkdocumenten, enz.
  • voorbereiding en leiding van vergaderingen: agenda, documenten die verspreid moeten worden, enz.
  • opvolging van de beslissingen: aanpassing van werkdocumenten, opmaak en/of wijziging van ontwerpakkoorden, omzendbrieven, wetten, besluiten.
  • het plannen en organiseren van vergaderingen, het verzamelen van de nodige informatie en de betrokken personen bijeenbrengen, de contracten voor de projecten opstellen met naleving van de interne procedures en de werkingsregels. Voorbeeld: optreden als contactpersoon tussen het onderzoeksteam en de boekhouding & beheer voor de budgettaire opvolging van het project
  • de overheid of het ministeriële kabinet vertegenwoordigen in de contacten met de sector

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Celhoofd

questions écrites

par lettre, e-mail ...

quotidien

diensthoofd

mondelinge vragen

als dossier

wekelijks

DG

wetgeving (wet, KB, MB ...

vergadering, stuurgroep ...

maandelijks

andere DG (DG2)

mondelinge adviezen

maandelijks

Kabinet

ad hoc

Federale entiteiten (kabinet en administratie)

ad hoc

ontvangende partijen (universiteiten, federaties, particulieren,...)

ad hoc

RIZIV

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Celhoofd

Rapporten

contact personnel

ad hoc

diensthoofd

adviezen

als dossier

DG

schriftelijke antwoorden

par lettre, e-mail ...

andere DG's

studies

vergadering, stuurgroep ...

Kabinet

statistieken

Federale entiteiten

RIZIV

ontvangende partijen

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

celhoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het eigen werk en van de projectplanning
  • de opvolging van de projecten
  • telefonisch gegeven adviezen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de vertegenwoordiging van de afdeling op conferenties, colloquia, ...
  • de publicatie van brochures - het publiceren van informatie op de website
  • de werkingsuitgaven van de afdeling
  • de antwoorden op groene nota's en parlementaire vragen
  • de deelname aan studiedagen
  • de schriftelijke adviezen: de voorbereiding van de wetten wordt herlezen en gecontroleerd door de senior juridisch adviseur
  • de reizen naar het buitenland; de verlofdagen - de overuren - de vakantieperiodes
  • de budgetten (nieuwe missies die niet voorzien zijn in het budget)

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

/

 

Eigen werkbudget

globaal budget voor het DG

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving op de gezondheidszorg

 

Welke vernieuwingen
  • in het kader van de financieringsmodaliteiten voor bepaalde gezondheidszorg, meewerken aan de herziening van de financieringsnormen
  • in het specifieke kader van de hierboven vermelde wetgeving bijdragen tot de vernieuwing en verbetering van gezondheidszorg diensten met het oog op een grotere efficiëntie en door de creatie van samenwerkingsverbanden en complementariteiten tussen deze verzorgingsinstellingen onderling en tussen de gezondheidszorg diensten en het gezondheidssysteem te vergemakkelijke

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • rekening houdend met zowel de bestaande wetgeving als de evolutie in de sector van de gezondheidszorg op nationaal en internationaal niveau, aanbevelingen van de internationale organisaties en diensten (EU, WGO, OESO), internationale rapporten, proefprojecten en relevante studies van de literatuur

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.