Afdrukken

Attaché A2 werkloosheidsbureau - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSD005

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Aansturen en leiden van een of meer diensten

teneinde

de operationele resultaten te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen

 

mede-coördineren van de werkzaamheden van het werkloosheidsbureau

teneinde

de operationele resultaten te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het uitvoeren van de strategie door coördinatie en teamwerking

teneinde

    de beleidsdoelstellingen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • het verduidelijken van concrete acties voortvloeiend uit de beleidsprojecten aan teamchefs en medewerkers
  • het toelichten van de operationele doelstellingen aan teamchefs en medewerkers
  • jaaractieplannen ontwikkelen samen met de teamchef ter vernieuwing en verbetering van de dienst en de voortgang ervan opvolgen en rapporteren
  • het ondersteunen van de teamchefs bij de implementering van jaaractieplannen
  • het regelmatig opvolgen en rapporteren van de voortgang van de jaarlijkse actieplannen en strategische projecten

 

Als
coach
    het sturen van de werkzaamheden van één of meer diensten

teneinde

    de operationele resultaten te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • het afspreken, evalueren en bijsturen samen met de (adjunct van de) directeur en teamchefs de doelstellingen voor de dienst(en) onder andere via het groepsgesprek
  • het dagelijks ondersteunen en bijsturen van teamchefs
  • waken over de werkzaamheden van de verschillende teams van medewerkers en bijsturen
  • bereikbaar zijn voor teamchefs en/of medewerkers (in tweede lijn) voor problemen

 

Als
coördinator
    het meten van de performantie en actief bijdragen aan het operationeel management van het werkloosheidsbureau

teneinde

    de normen en doelstellingen op te volgen en aan te sturen

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van het werk (kwalitatief en kwantitatief) op geregelde tijdstippen
  • het informeren van de directeur op geregelde tijdstippen
  • De (adjunct van de) directeur tijdig verwittigen bij het niet halen van doelstellingen, normen
  • proactief omgaan met boordtabellen en andere beheersinstrumenten

 

Als
leidinggevende
    het beheren van de toegewezen middelen (personeel en informatica)

teneinde

    de operationele resultaten optimaal te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • het inzetten van middelen
  • het verantwoorden van middelen

 

Als
coach
    Optreden als people manager

teneinde

    de operationele doelstellingen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • het voorstellen van doelstellingen
  • ondersteunen
  • het voeren en evalueren van functioneringsgesprekken
  • het waarderen en ontwikkelen van medewerkers
  • detecteren van opleidings- en begeleidingsbehoeften

 

Als
intern raadgever/adviseur
    het organiseren van interne communicatie (top-down en bottom-up)

teneinde

    de operationele doelstellingen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • teamchefs op een correcte, coherente en objectieve manier informeren over opdrachten en doelstellingen (top-down)
  • het opzoeken en doorgeven van constructieve feedback over resultaten aan (de adjunct van de) directeur (bottom-up)
  • het opzoeken en doorgeven van feedback over reglementering, werkmethodes, human resources en management (bottom-up)

 

Als
contactpersoon
    het beheren van relaties met interne klanten, partners en externe klanten, partners (inbegrepen werklozen)

teneinde

    goede samenwerking met stakeholders te kunnen garanderen

 

Voorbeelden van taken
  • bereikbaar zijn als contactpersoon voor interne en externe klanten of partners in derde lijn voor bepaalde dossiers
  • het onderhouden en beheren van relaties met interne en externe klanten/partners

 

Als
intern raadgever/adviseur
    bijdragen aan beleidsadvisering en aan het operationeel beleid van het werkloosheidsbureau

teneinde

    de operationele doelstellingen te bereiken

 

Voorbeelden van taken
  • adviseren (zowel naar directeur als naar teamchefs) m.b.t. reglementering
  • adviseren (zowel naar directeur als naar teamchefs) m.b.t. werkmethodes
  • adviseren (zowel naar directeur als naar teamchefs) m.b.t. human resources en management
  • adviseren (zowel naar directeur als naar teamchefs) over de werking van de dienst

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur van het werkloosheidsbureau

Adjunct van de directeur werkloosheidsbureau

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.