Attaché A2 werkloosheidsbureau - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD005
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Aansturen en leiden van een of meer diensten
teneinde
de operationele resultaten te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen
mede-coördineren van de werkzaamheden van het werkloosheidsbureau
teneinde
de operationele resultaten te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet uitvoeren van de strategie door coördinatie en teamwerking
teneinde
de beleidsdoelstellingen te bereiken
Voorbeelden van taken
- het verduidelijken van concrete acties voortvloeiend uit de beleidsprojecten aan teamchefs en medewerkers
- het toelichten van de operationele doelstellingen aan teamchefs en medewerkers
- jaaractieplannen ontwikkelen samen met de teamchef ter vernieuwing en verbetering van de dienst en de voortgang ervan opvolgen en rapporteren
- het ondersteunen van de teamchefs bij de implementering van jaaractieplannen
- het regelmatig opvolgen en rapporteren van de voortgang van de jaarlijkse actieplannen en strategische projecten
Alscoachhet sturen van de werkzaamheden van één of meer diensten
teneinde
de operationele resultaten te bereiken
Voorbeelden van taken
- het afspreken, evalueren en bijsturen samen met de (adjunct van de) directeur en teamchefs de doelstellingen voor de dienst(en) onder andere via het groepsgesprek
- het dagelijks ondersteunen en bijsturen van teamchefs
- waken over de werkzaamheden van de verschillende teams van medewerkers en bijsturen
- bereikbaar zijn voor teamchefs en/of medewerkers (in tweede lijn) voor problemen
Alscoördinatorhet meten van de performantie en actief bijdragen aan het operationeel management van het werkloosheidsbureau
teneinde
de normen en doelstellingen op te volgen en aan te sturen
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van het werk (kwalitatief en kwantitatief) op geregelde tijdstippen
- het informeren van de directeur op geregelde tijdstippen
- De (adjunct van de) directeur tijdig verwittigen bij het niet halen van doelstellingen, normen
- proactief omgaan met boordtabellen en andere beheersinstrumenten
Alsleidinggevendehet beheren van de toegewezen middelen (personeel en informatica)
teneinde
de operationele resultaten optimaal te bereiken
Voorbeelden van taken
- het inzetten van middelen
- het verantwoorden van middelen
AlscoachOptreden als people manager
teneinde
de operationele doelstellingen te bereiken
Voorbeelden van taken
- het voorstellen van doelstellingen
- het voeren en evalueren van functioneringsgesprekken
- het waarderen en ontwikkelen van medewerkers
- detecteren van opleidings- en begeleidingsbehoeften
Alsintern raadgever/adviseurhet organiseren van interne communicatie (top-down en bottom-up)
teneinde
de operationele doelstellingen te bereiken
Voorbeelden van taken
- teamchefs op een correcte, coherente en objectieve manier informeren over opdrachten en doelstellingen (top-down)
- het opzoeken en doorgeven van constructieve feedback over resultaten aan (de adjunct van de) directeur (bottom-up)
- het opzoeken en doorgeven van feedback over reglementering, werkmethodes, human resources en management (bottom-up)
Alscontactpersoonhet beheren van relaties met interne klanten, partners en externe klanten, partners (inbegrepen werklozen)
teneinde
goede samenwerking met stakeholders te kunnen garanderen
Voorbeelden van taken
- bereikbaar zijn als contactpersoon voor interne en externe klanten of partners in derde lijn voor bepaalde dossiers
- het onderhouden en beheren van relaties met interne en externe klanten/partners
Alsintern raadgever/adviseur bijdragen aan beleidsadvisering en aan het operationeel beleid van het werkloosheidsbureau
teneinde
de operationele doelstellingen te bereiken
Voorbeelden van taken
- adviseren (zowel naar directeur als naar teamchefs) m.b.t. reglementering
- adviseren (zowel naar directeur als naar teamchefs) m.b.t. werkmethodes
- adviseren (zowel naar directeur als naar teamchefs) m.b.t. human resources en management
- adviseren (zowel naar directeur als naar teamchefs) over de werking van de dienst
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
schriftelijke vragen
|
informeel
|
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge vragen
|
per brief, e-mail ...
|
|
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
|
beslissingen
|
|
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
mondelinge adviezen
|
persoonlijk contact
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen
|
informeel
|
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke adviezen
|
als dossier
|
|
andere fed. overh. diensten
|
mondelinge vragen
|
vergadering, stuurgroep ...
|
|
pers en media
|
wetgeving (wet, KB, MB ...
|
per brief, e-mail ...
|
|
|
beslissingen
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Directeur van het werkloosheidsbureau
Adjunct van de directeur werkloosheidsbureau
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de interne werking van de dienst: coördinatie van de werkzaamheden , werkverdeling
- personeelsinzet binnen de dienst: taakverdeling
- toewijzing van het ter beschikking gestelde materiaal
- vertegenwoordiging van de eigen dienst (waar, wanneer, hoe) t.o.v. interne klanten (dienstvergadering, informatiesessie, overleg, ... en t.o.v. externe klanten (briefwisseling, informatiesessies)
- de organisatie van opleidingen binnen de dienst
- punctuele acties n.a.v. van CAF7 (personeelstevredenheidsenquête) en risicobeheer binnen de strategische en operationele beleidslijnen
- het voorstellen van jaarlijkse actieplannen
- het voorstellen van strategische projecten
De functie moet autorisatie vragen voor
- de aanwerving en vervanging van personeel
- de organisatie van externe opleidingen (in samenwerking met andere diensten, nationaal opleidingscentrum)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
minimum 911. 967,54euro - maximum 9.496.910,81euro Dit budget omvat personeelskosten, informaticakosten en andere werkingskosten (andere dan informatica), gegevens uit de kostprijscalculatie
Eigen werkbudget
Nihil
Andere kwantitatieve gegevens
1. minimum 16.010 euro - maximum 182.230 euro
(andere vervoerskosten, onderhoud en herstellingen (lokalen, meubilair en materieel, machines), huur van meubilair, materiaal en diverse machines, farmaceutische produkten, drukwerk (andere dan werkloosheid), papier en karton, het wassen van linnen, aankoop (huislinnen en werkkledij, meubilair en materieel, burelen, meubilair en materieel voor de mess, vervoermateriaal, andere machines), frankeerkosten, telefoon, telex en telegraaf, klein kantoormateriaal; klein materiaal voor de mess en kantine, reproductie en drukmachines)
2. budgettaire eenheden: tussen 4,68 en 54,12
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- het ruime domein van de wetgeving in verband met werkloosheid, loopbaanonderbreking, brugpensioen en activering, wijzigingen in richtlijnen en instructies die hiermee verband houden
- het handvest van de sociaal verzekerde
Welke vernieuwingen
- de functie is gericht op de permanente verbetering van de werking en de organisatie van het werkloosheidsbureau door:
- deelname aan nationale projecten
- de organisatie van punctuele acties n.a.v. risicobeheer en CAF7 (tevredenheidsenquete voor personeel)
- de coaching van lokale jaaractieplannen
- het detecteren van verbeteringsvoorstellen bij de medewerkers van de dienst(en)
Gebaseerd op welk referentiekader
- bestuursovereenkomst en bestuursplan
- jaarlijks beleidsplan (herfstseminarie)
- missie en strategie van de RVA
|