Attaché A2 boekhouding - Teamverantwoordelijke (generiek) (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IBB036
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)
Doel van de functie
Leiden en coördineren van de dienst die het dagelijks beheer verzekert van de financiële stromen, de inschrijving in de boekhouding, de budgettering van de financiële noden, de betalingen en de opvolging van de processen conform de geldende reglementering
teneinde
het managment een goed financieel beheer te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alscoördinatororganiseren en coördineren van het werk van de dienst op het vlak van de boekhoudkundige dossiers
teneinde
de organisatie van het werk te optimaliseren en de goede werking ervan te garanderen
Voorbeelden van taken
- plannen en verdelen van de taken binnen de dienst
- organiseren en coördineren van de administratieve taken
- organiseren en coördineren van de communicatie binnen de dienst
- evalueren en optimaliseren van de financiële processen
- vertalen van de richtlijnen
Alsbeheerder van gespecialiseerde dossiersuitvoeren van diverse boekhoudkundige en/of administratieve taken met een grote complexiteit
teneinde
correcte boekhoudkundige dossiers te bekomen binnen de gevraagde tijdslimieten
Voorbeelden van taken
- behandelen van foutieve boekingen en/of van anomalieën en ze oplossen
- verstrekken van verklarende adviezen inzake het beheer van de boekhouding
- het invoeren van een beheersrekening
- verstrekken aan het Rekenhof van alle adviezen en alle boekhoudkundige stukken die hem/haar toelaten om de boekhouding vast te leggen
- beantwoorden aan de opmerkingen van het Rekenhof
Alsbeheerder van gespecialiseerde dossiersboeken van de uitgaven bij de voorziene artikelen van het budget en de wettelijkheid ervan controleren
teneinde
na te gaan of het budget niet werd overschreden en of de betalingen wettelijk zijn
Voorbeelden van taken
- nagaan van de wettelijkheid van een vraag tot betaling
- de opdracht geven aan de bank of de Post om de betalingen uit te voeren
- uitvoeren van de boeking van de orders
- vastleggen van de niet-overschrijding van het budget
Alscontroleurcontroleren van de budgetten en de betalingen en erover rapporteren
teneinde
eventuele budgettaire afwijkingen of fouten bij de betaling te vermijden
Voorbeelden van taken
- systematisch vergelijken van de uitgaven met de gebudgetteerde gegevens
- opsporen van eventuele anomalieën (reglement niet gevolgd, afwijking van de betaling) en ze oplossen
- rapporteren van de eventuele anomalieën aan het management
- informeren van de verantwoordelijken voor fouten bij de betaling
Alsleidinggevendeleiden, motiveren en begeleiden van een team van medewerkers
teneinde
een optimale dienstverlening te bieden door de coherentie, de homogeniteit en de efficiëntie bij de uitvoering van de taken te verzekeren
Voorbeelden van taken
- motiveren, opvolgen en evalueren van de personeelsleden
- instaan voor de opleiding van de medewerkers
- oplossen van interne problemen binnen de dienst
- controleren van de resultaten
Alsinterne raadgeverformuleren van financiële en boekhoudkundige adviezen - op vraag of op eigen initiatief - t.a.v. het management inzake de boekhoudkundige aanpak
teneinde
de uitvoering van de boekhouding en de financiële transacties te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- adviseren van de verschillende entiteiten van de organisatie
- adviseren van de medewerkers
- adviseren en verzoeken van andee entiteiten om beslissingen te nemen over tegengekomen boekhoudkundige problemen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
medewerkers
|
vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
management
|
vragen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
vragen
|
als dossier
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
medewerkers
|
beslissingen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
management
|
adviezen
|
persoonlijk contact
|
dagelijks
|
andere fed. overh. diensten
|
adviezen
|
als dossier
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
hoofd B&B
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- operationele activiteiten van de rekenplichtige
- de organisatie van de dienst en de eigen werking
- de communicatie met de andere diensten
- de gegeven adviezen aan de entiteiten van de organisatie
- de gelimiteerde orders (hoogte van het bedrag, dubbele handtekening)
- verbetering van de procedures van de dienst
- de dekking van de rekening
De functie moet autorisatie vragen voor
- wijziging van de werking met een budgettaire impact
- belangrijke opdrachten tot betaling
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- federale boekhoudkundige regels
- reglementering op het vlak van budgettaire controle
- wetgeving en reglementering inzake overheidsopdrachten
- wetgeving inzake boekhouding
Welke vernieuwingen
- ontwikkelen van relevante rapporteringsinstrumenten
- voorstellen van oplossingen en alternatieven voor budgettaire kwesties aan het management
- implementeren van de nieuwe boekhoudkundige regels
- optimaliseren van de dienst op het vlak van de bestaande processen
Gebaseerd op welk referentiekader
- adviezen van het management
|