Afdrukken

Adviseur generaal planning en selectie - Directeur (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO256

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Het bepalen van de doelstellingen van de afdeling Planning en selectie in lijn met het beleid, hiervoor de eindverantwoordelijkheid nemen en de afdeling leiden in functie hiervan

teneinde

de doelstellingen effectief, efficiënt en kwaliteitsvol te realiseren binnen de afgesproken termijnen

 

Het voorbereiden, operationaliseren, coördineren en evalueren van de globale strategie inzake personeelsplanning, werving en selectie

teneinde

het beleid ter zake effectief, efficiënt en kwaliteitsvol te ondersteunen en operationaliseren

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    de dienst organiseren en waken over de organisatie en controle van de diensten onder zijn bevoegdheid

teneinde

    de realisatie van de beoogde doelstellingen te garanderen alsook een kwalitatieve dienstverlening te garanderen ten opzichte van de andere administraties

 

Voorbeelden van taken
  • de strategische doelstellingen inzake planning en selectie omzetten in operationele doelstellingen voor de dienst
  • de opdrachten en projecten onder de medewerkers verdelen en de planning en prioriteiten bepalen
  • de resultaten van de medewerkers opvolgen en bijsturen
  • De gepaste middelen voorzien, inzetten en beheren teneinde de toegekende opdrachten effectie, efficiënt en kwaliteitsvol uit te voeren.

 

Als
beleidsadviseur
    Vanuit een doorgedreven expertise en een coherente visie op het vlak van personeelsplanning en selectie, het adviseren van de Minister van Ambtenarenzaken, zijn beleidscel P&O en de Voorzitter van de FOD P&O

teneinde

    het strategisch beleid hieromtrent van de Minister van Ambtenarenzaken en de FOD P&O concreet gestalte te geven en een gefundeerde besluitvorming inzake het beheer van personeelsstromen mogelijk te maken.

 

Voorbeelden van taken
  • Beleidsvoorbereidende adviezen verstrekken en/of voorstellen formuleren
  • Aansturen van en deelnemen aan strategische overleginstanties op federaal vlak
  • Het schrijven van visieteksten en beleidsnota's met aandacht voor de samenhang tussen de verschillende P&O aspecten binnen de federale overheid
  • Adviezen m.b.t. bepaalde dossiers formuleren aan de beleidscel P&O of het directiecomité van de FOD P&O.
    Overleg met beleidscel van de Minister aangaan
  • de ganse overheid tillen naar een effectief en efficiënt organiseren van de mechanismen inzake personeel en selectie

 

Als
programmamanager
    sponsor zijn van alle federale programma's inzake personeelsplanning en selectie, coördineren en opvolgen van de projecten, strategische richtlijnen aanreiken en aanbieden van oplossingen bij problemen

teneinde

    te beschikken over adequate en kwaliteitsvolle concepten, instrumenten, processen en methoden die toelaten de personeelsbehoeften en middelen correct in te schatten en de operationele link tussen personeelsplan en personeelsenveloppes te optimaliseren en concrete op maat proces implementatie bij alle klanten aan te bieden.

 

Voorbeelden van taken
  • Richting geven aan alle (veranderings)projecten in de federale overheid en het beheren van alle interfederale projecten.
  • Coördineren en opvolgen van de lopende projecten, alsook plannen van alle toekomstige projecten
  • Oplossingen aanreiken voor problemen die zich voordoen op het terrein
  • Aansturen van de verschillende projectleiders. De projectleiders bijstaan in het strategisch overleg in de FOD's
  • Monitoring, opvolging en evaluatie van de behaalde resultaten op korte en lange termijn

 

Als
coördinator
    het coördineren van de werking en de opdrachten van de afdeling, de operaties bij de verschillende administraties en het verzekeren van de communicatie tussen de FOD P&O en de administraties met betrekking tot zijn opdrachten

teneinde

    de goede werking van de dienst te verzekeren

 

Voorbeelden van taken
  • Coördineren van alle werkzaamheden en interventies van de afdeling
  • het oplossen van praktische problemen die zich kunnen voordoen bij de organisatie en uitvoering van het werk
  • Verzekeren en uitbouwen van de contacten met de administraties

 

Als
extern raadgever/adviseur
    coördineren van en begeleiden van de andere FOD's inzake personeelsplanning en selectie, rekening houdend met de eigenheid van de FOD's

teneinde

    de betrokken overheden in staat te stellen om het uitgestipelde beleid inzake personeelsplanning en selectie, uit te voeren

 

Voorbeelden van taken
  • Overleg in netwerk stafdirecteurs en netwerk Voorzitter in materies inzake personeelsplanning en selectie
  • Coördineren en opvolgen van de begeleidingen in de verschillende FOD's, opvolgen van de stand van zaken en aanreiken van oplossingen bij problemen
  • Overleg met de federale instanties op strategisch niveau bij ingewikkelde en/of moeilijke projecten

 

Als
deskundige
    het geven van technische adviezen, analyses en raadgevingen aan zijn/haar medewerkers, aan de directie en aan de administratieve en operationele overheden betreffende specifieke en operationele materies

teneinde

    het verloop van de uitgevoerde operaties te vergemakkelijken en de directie de mogelijkheid te bieden haar strategische doelstellingen te formuleren en te verwezelijken

 

Voorbeelden van taken
  • Het opstellen van functionele analyses nodig om aankopen van diensten en applicaties mogelijk te maken
  • Het leveren van advies inzake personeelsplanning en selectie

 

Als
vertegenwoordiger
    gezicht en aanspreekpunt zijn voor interne en externe diensten, organisaties en overheden inzake personeelsplanning en selectie

teneinde

    de FOD Personeel en organisatie te vertegenwoordigen in vergaderingen, werkgroepen, overleginstanties, pers , enz.

 

Voorbeelden van taken
  • Participeren aan diverse vergaderingen en netwerken
  • Geven van lezingen, externe opleidingen, ...

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

cel beleidsvoorbereiding

ministeriële voorstellen

overleg

ad hoc

Voorzitter

strategische doelstellingen

overleg

wekelijks

Federale instanties

Vragen, opdrachten

vergadering, mail

wekelijks

Netwerken

vragen

overleg

maandelijks

medewerkers, projectleiders

voortgang, vragen

overleg

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Cel beleidsvoorbereiding

adviezen, voorstellen

nota's, overleg

ad hoc

Voorzitter

voortgang

overleg

wekelijks

Federale instanties

voorstellen

overleg, mail

wekelijks

medewerkers

oplossingen, richting geven

overleg

dagelijks

Netwerken

adviezen

overleg, nota's

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Voorzitter van het directiecomité

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • De verdeling van het personeel dat toegewezen is aan de dienst
  • Het leggen van interne en externe contacten
  • Het aanbrengen en wijzigen van operationele doelstelling en ontwikkelingsdoelstellingen in functie van de beschikbare middelen
  • De bepaling van (en eindverantwoordelijkheid voor), de doelstellingen van de afdeling, in functie van de beleidsprioriteiten van het management
  • De aangelegenheden die ertoe strekken om zo effectief en efficiënt mogelijk deze doelstellingen te bereiken, zoals het ontwikkelen van en het overbrengen aan medewerkers van een visie over de opdrachten van de afdeling, het aansturen en opvolgen ("coachen", ,,,) van de medewerkers, het optimaliseren van de processen binnen de afdeling; acties (preventief, remediërend) voor het optimaliseren van de arbeidsomstandigheden in de afdeling, het initiëren, sturen, organiseren, plannen, verdelen en coördineren van de werkzaamheden (daarin inbegrepen acties voor het inzetten van personeel en materieel), het kwalitatief en kwantitatief opvolgen van het werk
  • Lanceren van nieuwe (strategische) projecten
  • Beheer van de hem toegewezen budgetten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • Aangelegenheden die het beleid van de FOD Personeel en Organisatie (kunnen) beïnvloeden
  • Aangelegenheden voor de werking van de afdeling, maar waarbij andere diensten/afdelingen/entiteiten uit functioneel oogpunt moeten betrokken worden
  • Aangelegenheden inzake processen, wanneer de impact de afdeling overstijgt

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

1 500 000 €

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Regelgeving inzake personeel (administratief en geldelijk statuut), administratieve en budgettaire controle en HR richtlijnen in de federale overheid
  • Managementplan van de Voorzitter en de richtlijnen van de Minister

 

Welke vernieuwingen
  • Alle vernieuwingen in lijn met de doelstellingen van de dienst en rekening houdend met de beleidsprioriteiten van het management van de FOD
  • Alle vernieuwingen die tot doel hebben zo efficiënt en zo effectief mogelijk de doelstellingen te behalen en de beleidsprioriteiten te realiseren

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Eigen ervaring
  • Benchmarking met de evolutie op de markt en met de ervaringen in de federale overheden

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.