Adviseur-generaal service management (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DIC201
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Het superviseren van het service management met de ICT dienstenleveranciers binnen en buiten de Federale Overheid
teneinde
een efficiënte en effectieve dienstverlening te bekomen bij ICT- projecten.
Het oprichten van een expertisecentrum voor service management disciplines
teneinde
niet alleen kennisoverdracht van service management best practices binnen de Federale Overheid te stimuleren, maar ook pilootprojecten inzake service management te begeleiden/ondersteunen.
Het bijstaan en vervangen van de Verantwoordelijke ICT
teneinde
de organisatie te laten beschikken over informatiesystemen die voldoen aan de behoeften van haar klanten en gebruikers.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijke service support instaan voor de daadwerkelijke coördinatie van de functie "service desk" en de disciplines "incident management", "problem management", "configuration management", "change management" en "release management"
teneinde
de aangeboden operationele ICT-diensten continu te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- rapporteren aan het management inzake dienstverlening.
- instaan voor de eerste escalatie voor service support.
- bepalen van CSF'en en KPI's
- samenwerken met andere FOD's in het kader van FOD-overschrijdende diensten en/of generieke projecten.
Alsverantwoordelijke service delivery instaan voor de daadwerkelijke coördinatie van de disciplines "service level management", "availability management", "capacity management", "ICT service continuity management" en "IT financial management"
teneinde
niet alleen de overeengekomen niveaus van de huidige en toekomstige dienstverlening (die afgestemd zijn op de reële noden van de business/klant/gebruikers) op een kostefficiënte manier te kunnen nakomen, maar deze ook continu te verbeteren
Voorbeelden van taken
- rapporteren aan het management inzake dienstverlening.
- het bepalen van CSF'en en KPI's/opstellen van SLA's voor ICT-dienstverlening.
- overleggen met en het informeren van klanten, leveranciers en andere overheidsinstanties.
- samenwerken met andere FOD's in het kader van FOD-overschrijdende diensten en/of generieke projecten.
Alscoördinatorcoördineren en aansturen van de werkzaamheden van de medewerkers (zowel internen als externen)
teneinde
de operationele doelstellingen te realiseren
Voorbeelden van taken
- geven van duidelijke richtlijnen en doelstellingen.
- verdelen van de activiteiten en waken over de coördinatie.
- inspelen op de competenties van de medewerkers bij de samenstelling van de teams.
- beleggen van teamvergaderingen
Alscoachinstaan voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers en het stimuleren van/instaan voor kennisoverdracht binnen de dienst
teneinde
de prestaties/deskundigheid/autonomie van de medewerkers op een hoger niveau te brengen
Voorbeelden van taken
- voeren van individuele gesprekken met de medewerkers; feedback verschaffen over het functioneren, zowel positief als negatief
- begeleiden van de medewerkers bij hun ontwikkeling; het definiëren van de aanwezige en de te ontwikkelen competenties
- als vertrouwenspersoon, het formuleren van oplossingen voor persoonlijke situaties
- kennis ter beschikking stellen over ontwikkelingen in de materie/methodes/processen
- inschatten van de noden voor opleiding; het formeel opleiden van de medewerkers en toezien op een goede on-the-job training van de nieuwe medewerkers
AlsIT-expertdeelnemen aan het uitwerken van de informaticastrategie
teneinde
het de organisatie mogelijk te maken te voldoen aan haar strategische en operationele doelstellingen
Voorbeelden van taken
- opvolgen van de evolutie van nieuwe technologieën, tools en werkmethodes (voor het ontwikkelen van informaticatoepassingen)
- voorstellen van technologieën, tools en methodes die het meest geschikt zijn voor de afdeling
- verwezenlijken van projecten die verbonden zijn aan het implementeren van de gekozen technologieën, tools en methodes
- deelnemen aan informaticaopdrachten voor het gebruik van technologieën, tools en methodes bij het ontwikkelen van informaticatoepassingen
Alsadjunct of vervanger van de ICT-verantwoordelijkebesprekingen voeren met de beheerders van de verschillende IT-afdelingen over de gevolgen van het invoeren van nieuwe technologieën, tools en methodes
teneinde
te komen tot een coherente, goed werkende IT-organisatie
Voorbeelden van taken
- vervangen van de ICT-verantwoordelijke in verschillende taken die verbonden zijn aan zijn rol als diensthoofd
- bespreken/organiseren, met de beheerder van de afdeling
- superviseren van de medewerkers van de afdeling
- opmaken van planningen van projecten en opleidingen in de afdeling
- beheren van functiebeschrijvingen en personeelsbehoeften in de afdeling
Alsprojectleiderdefiniëren van budget, medewerkers en middelen, in samenwerking met de klant en in fucntie van de doelstellingen en zorgen voor de volledige realisatie
teneinde
een project binnen de gegeven tijdspanne te realiseren
Voorbeelden van taken
- bepalen van het project, de beperkingen, implementatietermijnen, de nuttige hulpmiddelen, het te bereiken resultaat evenals het realiseren van het project met het beschikbaar team
- uitwerken van lastenboeken en het opvolgen van de overheidsopdrachten
- beheren van de overeenkomst
- plannen van de uitwerking, de uitvoering en de implementatie van het project
- beheren en controleren van de implementatie van het project om een antwoord te bieden op de voorziene specificaties
Alskennisbeheerder/expertopvolgen van het vakdomein
teneinde
gepaste oplossingen te kunnen voorstellen voor de gestelde problemen en voor de gezochte oplossingen.
Voorbeelden van taken
- ontmoeten van leveranciers om op de hoogte gehouden te worden van de vernieuwingen in het domein
- doornemen van wetenschappelijke en gespecialiseerde literatuur om zijn kennisniveau op peil te houden
- deelnemen aan congressen en opleidingen
- potentiële leveranciers en hun bijzonderheden voor de procedures kennen die niet moeten gebeuren via een openbare aanbesteding
- organiseren van demo's voor de mogelijke gebruikers
Positionering
De functie krijgt leiding van
Directeur ICT
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|