Afdrukken

Attaché A2 federale accountant - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DBB050

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 01. Overheidsbegroting en Overheidsfinanciën (BB)




Doel van de functie

Meewerken aan het uittekenen, operationaliseren, coördineren, opvolgen en evalueren van processen binnen de federale boekhouding

teneinde

bij te dragen tot de uitbouw van een correct en adequaat boekhoudkundig beleid in lijn met de doelstellingen op vlak van begroting en boekhouding voor de Federale overheid.

 

Aansturen van de verschillende medewerkers van het team analyse van boekhoudkundige processen en coachen van de verantwoordelijken FEDCOM in de federale overheidsdiensten en de programmatorische overheidsdiensten

teneinde

het nieuwe concept van federale boekhouding op een optimale wijze te realiseren en de ontwikkeling van de medewerkers te ondersteunen.

 

Resultaatgebieden
Als
teamverantwoordelijke
    de coördinatie van de werkzaamheden van een team verantwoordelijk voor een proces binnen de federale boekhouding, opnemen op basis van zijn/haar doorgedreven expertise over deze federale boekhoudkundige processen

teneinde

    met het team bij te dragen tot de meest adequate implementatie van het proces of de processen bij de klant, rekening houdend met de budgettaire, technische en reglementaire beperkingen.

 

Voorbeelden van taken
  • Coördineren en op punt stellen van processen om de vooropgestelde doelstellingen te behalen: opstellen van een lijst veel gestelde vragen (FAQ), bouwen van een netwerk van contactpersonen, het identificeren en bijhouden van incidenten, organiseren van en toezien op het testen van de toepassing door de technici, teamleden en eindgebruikers om de goede verloop ervan te controleren.
  • Aansturen, begeleiden en ontwikkelen van (nieuwe) teamleden, als functioneel leidinggevende onder meer ook de taken in het kader van de ontwikkelcirkels en het onthaaltraject voor nieuwe medewerkers opnemen.
  • Informeren van de hiërarchie over de voortgang van toegewezen taken, behaalde resultaten of mogelijke knelpunten.
  • Deelnemen aan, of organiseren van team(overschrijdende) vergaderingen.
  • Nakijken, eventueel wijzigen en laten valideren van de documentatie van het project, de processen, de gebruikershandleidingen, de service level agreements (SLA) etc., opdat deze zo goed mogelijk zouden beantwoorden aan de behoeften van de gebruikers.

 

Als
analist
    opmaken, nazien en begeleiden van procesmatige- en behoefteanalyses

teneinde

    de functionele specificaties en de gebruikersbehoeften voor de algemene, budgettaire en analytische boekhouding in kaart te brengen.

 

Voorbeelden van taken
  • Analyseren van specifieke vragen van klanten: uitdiepen en concretiseren van de vraag.
  • Bestuderen van de oorspronkelijke bedrijfsprocessen, verbonden met de uitvoering van de begroting en het voeren van de boekhouding, en de processen die men wil bekomen via de nieuwe toepassing. Het beschrijven van deze processen via functionele procesdocumenten en specificatiedocumenten.
  • Identificeren en analyseren van de noden van eindgebruikers en aansluitend voorstellen formuleren.
  • Verzorgen van de correcte overdracht van de gegevens uit de vroegere systemen naar het nieuwe systeem in samenwerking met de gebruikers.
  • Uitwerken en op punt stellen van efficiënte procedures in samenwerking met interne collega’s en klanten.

 

Als
kennisbeheerder
    het continu op peil houden van de eigen kennis en vaardigheden over de processen, systemen, methodes en software gebruikt binnen de federale boekhouding en deze ter beschikking stellen aan de teamleden en gebruikers,

teneinde

    de gebruikers en collega’s steeds correct te informeren en adviseren over procesgerelateerde interne en externe vragen en de kennis van de dienst actueel te houden.

 

Voorbeelden van taken
  • Continu op peil houden en ontwikkelen van zijn kennis in het belang van de dienst.
  • Identificeren van kansen die zich voordoen naar aanleiding van nieuwe ontwikkelingen in de reglementering of de techniek; verzamelen en ter beschikking stellen van goede praktijken.
  • De eigen technische kennis actief ter beschikking stellen aan collega’s, interne diensten, externe diensten en andere deskundigen.
  • Opmaken van de nodige procesdocumentatie, gebruikershandleidingen en andere media die de verspreiding van de kennis faciliteren.

 

Als
contactpersoon
    de gebruikers adviseren en bijstaan bij de implementatie van de toepassing in de federale organisaties, en dit zowel proactief als vraaggestuurd,

teneinde

    een efficiënte en effectieve federale boekhouding, afgestemd op de behoeften van de klant, te garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • Organiseren van vergaderingen, informatiesessies en opleidingen voor eindgebruikers.
  • Leggen van contacten met (sleutel)gebruikers en onderhouden van een netwerk van contactpersonen.
  • Luisteren naar de noden van de klanten, in de mate van het mogelijke tegemoetkomen aan hun behoeften en het beantwoorden van vragen.
  • Ontwikkelen van service level agreements met de gebruiker.
  • Het vertalen van de behoeften van de gebruikers naar de technici en de projectleider.

 

Als
teammedewerker
    het uitvoeren van deeltaken gerelateerd aan (een) proces(sen) van de federale boekhouding,

teneinde

    de globale doelstellingen van de dienst federale accountant binnen de vooropgestelde termijnen mee te helpen bereiken.

 

Voorbeelden van taken
  • Het zelfstandig en in team uitvoeren van de geplande activiteiten.
  • Communiceren over de voortgang van het project met de projectmedewerkers, de projectleider en de hiërarchie.
  • Evalueren van de uitgevoerde activiteiten, het opvolgen van processen en informatie aanleveren.
  • Adviseren van de verschillende partijen (technici,gebruikers, projectleider) aangaande de prioriteiten en over eventuele knelpunten.
  • De budgettaire beperkingen en de vooropgestelde tijdslimiet in acht nemen.

 

Als
coach
    het faciliteren van de aanvaarding en aansluitend het efficiënt en correct gebruik van de toepassing

teneinde

    ervoor te zorgen dat de toepassing optimaal functioneert en de gewenste resultaten oplevert.

 

Voorbeelden van taken
  • Detecteren van ontwikkelingsnoden bij gebruikers en teamleden.
  • Het demonstreren of begeleiden van handelingen om te tonen hoe taken efficiënter, economischer en effectiever kunnen worden uitgevoerd. Aansluitend tussenkomen bij vragen of incidenten in het gebruik van de toepassing.
  • De (sleutel)gebruikers de gegrondheid en de waarde van de nieuwe toepassing en van de nieuwe werkprocedure uitleggen.
  • Het beheren van gebruikershandleidingen, andere documentatiemiddelen en de kennis- & informatiestroom.
  • Meewerken aan, organiseren en begeleiden van collectieve en/of individuele opleidingssessies of demonstratiesessies voor gebruikers, het management of (nieuwe) medewerkers.

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-generaal Federale accountant

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.