Afdrukken

Attaché gids (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO260

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Begeleiders

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

Optreden als tussenpersoon tussen de verzamelingen van een federaal museum en het publiek

teneinde

de kennisverwerving en de persoonlijke ontwikkeling van de bezoekers te bevorderen en ze vertrouwd te maken met het gemeenschappelijk erfgoed

 

Resultaatgebieden
Als
gids/animator
    de bezoekers begeleiden bij de permanente verzamelingen en tijdelijke tentoonstellingen van een federaal museum en het voor de verschillende doelpublieken mogelijk maken, de permanente verzamelingen of de tijdelijke tentoongestelde verzamelstukken of de voorwerpen van een tentoonstelling alsook van een thema dat hierop betrekking heeft, te benaderen op een creatieve, interactieve, experimentele of ludieke manier, binnen of buiten het museum.

teneinde

    de kennis die betrekking heeft op de verzamelstukken of tentoongestelde voorwerpen over te dragen en zo de waarneming, bezinning en gevoeligheid ten opzichte van de tentoongestelde voorwerpen bij het publiek te bevorderen en de persoonlijke interpretatie van de museumvoorwerpen en hun context aan te moedigen

 

Voorbeelden van taken
  • de bezoeken voorbereiden op inhoudelijk vlak en die aan het doelpubliek aanpassen
  • de bezoeken voorbereiden op organisatorisch vlak in overleg met andere diensten zoals de bewakingsdienst, de reservatiedienst
  • tijdens de bezoeken een antwoord te geven op de vragen van het publiek
  • aangepaste workshops of stages organiseren voor het doelpubliek (volwassenen, kinderen, personen met een handicap,...)

 

Als
kennisbeheerder
    kennis vergaren die betrekking heeft op de permanente verzamelingen of de tijdelijk tentoongestelde voorwerpen

teneinde

    deze kennis bij het publiek en de medewerkers over te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • educatieve teksten opstellen, publicaties samenstellen en pedagogisch en didactisch materiaal concipiëren en uitwerken, dat aangepast is aan de verschillende doelpublieken en media
  • conferenties en uiteenzettingen geven over onderwerpen die verband houden met de permanente verzamelingen, de tijdelijke tentoonstellingen of de opdrachten van de educatieve dienst van een federaal museum
  • wetenschappelijke documentatie zoeken, wetenschappelijke kennis samenvatten en dit vertalen in boodschappen die toegankelijk zijn voor het grote publiek
  • zijn kennis ter beschikking stellen van de medewerkers teneinde de kennis van de dienst te ontwikkelen en te beheren

 

Als
projectbeheerder
    verantwoordelijk zijn voor de realisatie van een kleinschalig project op verzoek van het diensthoofd van de educatieve dienst

teneinde

    de opdrachten van de educatieve dienst van een federaal museum te vervullen

 

Voorbeelden van taken
  • op initiatief van het diensthoofd projecten concipiëren
  • deelnemen aan werkvergaderingen met collega's of externe partners
  • contact opnemen met de externe partners in het kader van een project
  • het budget van het project beheren in overleg met het diensthoofd
  • de coördinator voor het educatief en cultureel programma bijstaan in het kader van een activiteit die met een programma verband houdt

 

Als
account manager
    de aanpak en de inhoud van het bezoek met de externe personen die met het museum contact opnemen bepalen

teneinde

    zo goed mogelijk aan hun verwachtingen of aanvragen te beantwoorden

 

Voorbeelden van taken
  • de aanpak van het bezoek bepalen
  • de inhoud van het bezoek bepalen
  • een werking verzekeren die klantgericht en doeltreffend is
  • de dienstprestaties zoveel mogelijk aanpassen aan de bijzonderheden en specifieke noden van de klant
  • informatie over de inhoud van het geleid bezoek verlenen en ter beschikking stellen

 

Als
opleider
    opleidingen organiseren en geven alsook bijscholing voor opvoeders en andere groepsverantwoordelijken

teneinde

    hen te helpen bij het aanwenden van de verzamelingen als een pedagogisch instrument of voor persoonlijke ontplooiing

 

Voorbeelden van taken
  • bijscholing voor onderwijzend personeel organiseren en geven
  • opleidingen voor scholen organiseren en geven
  • studenten en stagiairs begeleiden
  • lezingen geven
  • typebezoeken of typeworkshops verzorgen tijdens dewelke men aan het onderwijzend personeel toont hoe zij kunnen leren uit bezoeken of workshops of door observatie of kennis van de verzamelingen of de tentoongestelde voorwerpen

 

Als
medewerker externe communicatie
    helpen bij het promoten van de werkzaamheden van de educatieve dienst van een federaal museum

teneinde

    de toegankelijkheid van deze werkzaamheden voor het publiek te vergroten

 

Voorbeelden van taken
  • samenwerken aan de redactie van informatiebrochures over de werkzaamheden van de dienst
  • deelnemen aan salons en promotie-evenementen op cultureel en wetenschappelijk gebied
  • adreslijsten ter beschikking stellen

 

Als
intern adviseur
    de informatie vergaren die betrekking heeft op de verwachtingen van het publiek

teneinde

    aan het diensthoofd van de educatieve dienst suggesties, adviezen, enz. verlenen inzake het concipiëren, het voorstellen, of schikken van permanente verzamelingen of tijdelijke tentoonstellingen

 

Voorbeelden van taken
  • suggesties, adviezen, enz. verlenen inzake de verwezenlijking van concepten en scenario's die betrekking hebben op tentoonstellingen
  • zijn ideeën voorleggen en op actieve wijze informatie verlenen bij briefings van de educatieve dienst
  • zijn opmerkingen voorleggen aan het diensthoofd van de educatieve dienst met betrekking tot de organisatie van het onthaal van bezoekers
  • nalezen van teksten die bestemd zijn om aangebracht te worden in de zalen, op verzoek van de conservatoren

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het diensthoofd van de educatieve dienst

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.