Afdrukken

Adviseur-generaal economisch advies (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DEC205

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 03. Economie (EC)




Doel van de functie

Uitdenken, verder uitwerken, op punt stellen en coachen van economische analyses (op zelfstandige -, multidisciplinaire - en proactieve basis) gesteund op de theorie, de praktijk, op strategische adviezen inzake strategische maatregelen en de steeds nieuwe ontwikkelingen op het gebied van de openbare financiën en meer algemeen het macro- en micro-economisch, budgettair en financieel beleid, desgevallend in een complexe of zeer specifieke materie en/of omgeving; deelnemen aan het beslissingsproces bij de beleidsuitwerking.


teneinde

de hoogste beleidsverantwoordelijken binnen de FOD in staat te stellen de impact van nieuwe ontwikkelingen en maatregelen correct te evalueren, een keuze te maken uit beleidsalternatieven of het dagelijks beheer van de FOD bij te sturen

 

Het concipiëren, uitwerken en voorbereiden van studies (economische, financiële, ...) die aan de basis liggen van adviezen van diverse Hoge Adviescomités (zoals de Hoge Raad van Financiën, het Lamfalussy-Comité, de Interdepartementale Commissie Duurzame Ontwikkeling, de Interministeriële Conferentie voor de Financiën en de Begroting, enz.) en het deelnemen aan en het voorzitten van werkgroepen en vergaderingen op federaal, interfederaal, internationaal en supranationaal niveau

teneinde

deze Hoge Adviescomités in staat te stellen hun adviezen op een gefundeerde basis te kunnen verstrekken, het standpunt van de FOD Financiën of de Belgische overheid mee te delen, te verdedigen, te onderhandelen en de opvolging te verzekeren van projecten die door de bovenvermelde werkgroepen worden aangestuurd

 

Het hiërarchisch en functioneel leiding geven aan adviseurs economisch advies, attachés economisch advies en attachés economische statistieken en het ontwikkelen van een informeel netwerk van informanten en correspondenten binnen en buiten de federale administratie

teneinde

deze adviseurs en attachés hun taken op een zelfstandige wijze te laten uitvoeren en hun kennis te ontwikkelen en optimale informatie voor analyses en studies te kunnen verzamelen en werkgroepen en vergaderingen op federaal, interfederaal, internationaal en supranationaal niveau optimaal voor te bereiden

 

Resultaatgebieden
Als
beleidsadviseur
    In de hoedanigheid van economische en financiële model, het formuleren van beleidsalternatieven ten behoeve van de Minister van Financiën, de Voorzitter van de FOD Financiën en diverse Hoge Adviescomités

teneinde

    een gefundeerde beleidskeuze toe te laten aan de beleidsverantwoordelijken van de FOD

 

Voorbeelden van taken
  • Het opstellen van kwalitatieve en kwantitatieve analyses (eventueel modelmatig)
  • Het ontwikkelen van alternatieve scenario's
  • Het evalueren van de impact van elk scenario
  • Het afwegen van de relatieve impact van elk scenario
  • Het formuleren van geargumenteerde aanbevelingen en deelnemen aan het beslissingsproces bij de beleidsuitwerking

 

Als
analist/onderzoeker
    het bedenken en analyseren van kwalitatieve en kwantitatieve informatie, het oplossen van problemen inzake informatieverzameling en het onderzoek van de economische en sociale impact van voorgestelde beleidsmaatregelen en van economische en sociale ontwikkelingen

teneinde

    analyses en beleidsadviezen te onderbouwen

 

Voorbeelden van taken
  • Het organiseren van een netwerk van informatietoestroming
  • Het aanleggen van data- en informatiebanken
  • Het herwerken van aangeleverde informatie met het oog op een betere exploitatie
  • Het uitdenken van statistische behoeften en methodes
  • Het voorbereiden van teksten en werkdocumenten die voorgelegd worden aan diverse Hoge Adviescomités

 

Als
topexpert/specialist
    het toepassen van theoretische en praktische inzichten in specifieke kennisgebieden (economie, legistiek, financiën, ...)op analyses en beleidsadviezen binnen een multidisciplinaire aanpak en de ontwikkeling van een kennisniveau van topexpert (autoriteit) op het gebied van diverse aspecten van de openbare financiën

teneinde

    te garanderen dat binnen deze analyses en adviezen de impact en interactie van deze deelgebieden voldoende uitgediept worden en complexe vragen van interne en externe personen en instanties afdoende beantwoord worden

 

Voorbeelden van taken
  • Het toetsen van ontwerpanalyses en -adviezen komende van binnen en buiten de dienst aan een specifiek kennisdomein
  • Het toevoegen van specifieke analyse- en adviesaspecten behorend tot meerdere specifieke kennisdomeinen (economie, recht, ...)
  • Het opstellen van antwoorden op parlementaire vragen, op vragen van overheden van de gefedereerde entiteiten en van supranationale en internationale overheden en instanties

 

Als
kennisbeheerder
    ervoor zorgen dat de vergaarde kennis en gegevens op een toegankelijke manier gestructureerd worden en het geven van vorming en opleiding in specifieke kennisdomeinen die tot de bevoegdheid van de dienst behoren aan ambtenaren binnen en buiten de dienst

teneinde

    het mogelijk te maken dat deze kennis en gegevens gemakkelijk kunnen worden aangewend binnen en buiten de dienst

 

Voorbeelden van taken
  • Het integereren van data en informatie in een collectief databeheerssysteem binnen de dienst
  • Het organiseren van gebruiksvriendelijke toegang tot de data- en informatiebanken
  • Het vastleggen van gebruiks- en exploitatiemethodes
  • Het publiceren van artikels in interne en externe publicaties en het beleggen van conferenties
  • Het organiseren van of deelnemen aan vormings- en opleidingssessies binnen en buiten de FOD over specifieke kennisdomeinen

 

Als
vertegenwoordiger/onderhandelaar
    het vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de Belgische overheid in federale, interfederale, internationale en supranationale werkgroepen en vergaderingen

teneinde

    het betrokken standpunt mee te delen, te verdedigen en te onderhandelen

 

Voorbeelden van taken
  • Het analyseren en evalueren van de standpunten van partners in werkgroepen en vergaderingen
  • Het voorbereiden van werkdocumenten en tussenkomsten
  • Het formuleren van alternatieve standpunten aan de hand van overtuigende argumenten
  • Het verdedigen van alternatieve standpunten via schriftelijke/mondelinge argumentatie die is afgestemd op het doelpubliek
  • Het onderhandelen van standpunten teneinde tot een gemeenschappelijk standpunt of een ander resultaat te komen dat zo bevredigend mogelijk is voor de FOD, de federale administratie of de Belgische overheid

 

Als
leidinggevende/projectleider/coördinator
    het actief leiden, aansturen of mee aansturen, coördineren en opvolgen van werk- en projectgroepen binnen en buiten de FOD

teneinde

    ervoor te zorgen dat de opdrachten van deze werk- en projectgroepen optimaal uitgevoerd en tot een goed einde gebracht worden

 

Voorbeelden van taken
  • Het opstellen van agenda's en werk- en vergaderingsmethodes
  • Het samenbrengen van experts van binnen en buiten de FOD Financiën
  • Het bevorderen en coördineren van de samenwerking tussen deze experts
  • Het voorleggen van werkprogramma's en achtergrondanalyses
  • Het voorstellen van ontwerpconclusies en -aanbevelingen en het opvolgen van het werkprogramma en de uitvoering van conclusies en aanbevelingen

 

Als
leidinggevende
    het begeleiden en aansturen van adviseurs en attachés economisch advies en van attachés economische statistieken, het motiveren van deze personen en het ontwikkelen van hun competenties

teneinde

    deze adviseurs en attachés hun taken op zelfstandige en onderling complementaire wijze te laten uitvoeren en hun kennis te ontwikkelen

 

Voorbeelden van taken
  • Het vastleggen van de te bereiken doelstellingen op individuele basis
  • Het individueel vastleggen van algemene werkprogramma's en -methodes
  • Het ocassioneel verlenen of verzekeren van technische assistentie
  • Het beheren van conflicten en het stimuleren van samenwerking
  • Time management en personeelsbeheer

 

Als
lid van het Secretariaat van de Hoge Raad van Financiën
    het begeleiden op inhoudelijk en organisatorisch vlak van de activiteiten van de Afdelingen van dit Hoge Adviescomité

teneinde

    de Afdelingen van de Hoge Raad van Financiën in staat te stellen de wettelijk verplichte, de door de Minister van Financiën gevraagde en de op eigen initiatief opgestelde adviezen in de beste omstandigheden en op een gefundeerde wijze te kunnen verlenen

 

Voorbeelden van taken
  • Het meewerken aan de voorbereiding van de planning van de werkzaamheden
  • Het opstellen van werkdocumenten en ontwerpen van adviezen en verslagen over de materies waarvoor de diverse Afdelingen bevoegd zijn
  • Het meewerken aan de afwerking van de uiteindelijk goedgekeurde adviezen en verslagen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

gemeenschaps- en gewestinstellingen

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

buitenlandse, internationale en supranationale overheden

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

andere fed. overh. diensten

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

federale onafhankelijke instanties

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

eigen FOD

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

parastatalen

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

media

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

buitenlandse, internationale en supranationale overheden

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

buitenlandse, internationale en supranationale overheden

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

andere fed. overh. diensten

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

federale onafhankelijke instanties

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

eigen FOD

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

media

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

ad hoc

particulieren/burgers

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

ad hoc

management

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de Directeur Studie en Documentatie

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • De functie handelt binnen operationele richtlijnen en ontvangt duidelijke doelstellingen, waarbinnen de werkwijze en de opdrachten zelf kunnen worden gekozen en bepaald
  • de verdeling van het werk onder de teamleden
  • de werkmethodes en de opdrachten die binnen het team moeten worden verricht
  • de methodes voor de evaluatie van het werk dat door de teamleden geleverd werd

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • wijzigingen van de operationele richtlijnen en doelstellingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Geen

 

Welke vernieuwingen
  • De functie dient een volledig nieuw concept uit te denken waarvan procedures, reglementen of producten worden afgeleid

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Vernieuwing gebeurt in het kader van permanente vorming

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.