Afdrukken

Attaché A2 klanten- en klachtendienst - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA701

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Het aansturen van de klantendienst en de klachtendienst en het verzekeren van de activiteiten van de cel als inlichtingenpunt tussen het Directoraat-generaal en het ruime publiek en als meldpunt voor klachten

teneinde

de beleidsdoelstellingen te bereiken met betrekking tot de maximalisatie van de klantgerichtheid en de klantentevredenheid

 

Resultaatgebieden
Als
Leidinggevende
    het aansturen van de medewerkers van de dienst, het verdelen en opvolgen van de taken

teneinde

    de dienstverlening aan de klant kwaliteitsvol en binnen de voorziene termijnen te laten plaatsvinden

 

Voorbeelden van taken
  • stimuleren van de ontwikkeling van de medewerkers
  • de motivatie van en de samenwerking tussen de teamleden verzekeren
  • verdelen van de taken en verantwoordelijkheden naargelang de ervaring en competenties van de medewerkers
  • plannen en coördineren van de werkzaamheden en opvolgen van de uitvoering ervan
  • motiveren, evalueren en coachen van de medewerkers

 

Als
klantenmanager
    het opnemen van klachten van klanten inzake de dienstverlening van het Directoraat-generaal Personen met een handicap, het analyseren van de problemen en het formuleren van oplossingen

teneinde

    nieuwe klachten te voorkomen en een kwaliteitsvolle service te verlenen aan de klant

 

Voorbeelden van taken
  • analyse van de klachtenmeldingen en toetsing aan de criteria voor de ontvankelijkheid van de klacht
  • de klachten doorgeven aan de betrokken verantwoordelijke personen en indien nodig ondersteuning geven bij het formuleren van antwoorden op deze klachten
  • het controleren van de antwoorden op de klachten
  • bijhouden en analyseren van statistieken
  • het ontwikkelen en formuleren van procedures om klachten op te vangen, te behandelen en op te volgen

 

Als
deskundige
    Het verschaffen van adviezen aan de beleidsverantwoordelijken, hiërarchie, medewerkers en externe klanten

teneinde

    de directie de mogelijkheid te bieden de strategische doelstellingen te formuleren en te realiseren en de klant een optimale dienstverlening aan te bieden

 

Voorbeelden van taken
  • verstrekken van adviezen in verband met de specifieke materie op het vlak van wetgeving en procedures
  • rapporteren naar de hiërarchie van stand van zaken en dreigende problemen die uit de briefwisseling blijken
  • uitvoeren van activiteiten of studies met een technisch karakter en het beheren van complexe dossiers
  • meewerken aan en advies geven over het opstellen van formulieren, typebrieven en betere leesbaarheid van administratieve documenten
  • opmaken, ter beschikking stellen en onderhouden van werkinstrumenten (typebrieven, tekstfragmenten…)

 

Als
coach
    Ondersteunen en begeleiden van het team van directe medewerkers van de hiërarchische meerdere

teneinde

    een efficiënte werking van het team te verzekeren door de samenwerking te bevorderen en de werkzaamheden te coördineren

 

Voorbeelden van taken
  • ondersteunen en geven van richting aan de medewerkers, rekening houdend met hun specialisatie, ervaring en competenties
  • voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken
  • aanreiken van ontwikkelingsmogelijkheden aan de medewerkers (opleidingen, studiedagen, e.a.)
  • verdelen van taken en verantwoordelijkheden en voorstellen van doelstellingen voor de medewerkers

 

Als
kennisbeheerder
    Verzamelen, beheren en ter beschikking stellen van relevante informatie in een gegevensbank of archief

teneinde

    de dienst te laten functioneren als centraal informatiepunt en de nodige documenten te bewaren

 

Voorbeelden van taken
  • ontwikkelen en/of meewerken aan de ontwikkeling van gegevensbanken
  • bijhouden/verzamelen van de beschikbare documentatie
  • ter beschikking stellen van de kennis over de materie, de methodes en de processen
  • instaan voor de oprichting en opvolging van de gegevensbank of het archief

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's

schriftelijke adviezen

in de vorm van een dossier

dagelijks

collega's

mondelinge adviezen

in de vorm van een dossier

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

derden

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere federale overheids[...]

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

collega's

schriftelijke vragen

per brief, e-mail ...

dagelijks

collega's

mondelinge vragen

persoonlijk contact

dagelijks

collega's

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

dagelijks

collega's

mondelinge adviezen

persoonlijk contact

dagelijks

collega's

studiematerial

in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB

dagelijks

collega's

studierapporten

in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

adviseur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • organisatie van de dienst opstellen en opvolgen van de te bereiken doelstellingen voor de dienst verdelen en toewijzen van de uit te voeren taken, volgens de beschikbaarheid en de competentie”s van de medewerkers opvolging van de lopende briefwisseling en klachten controleren van het werk van de medewerkers op het vlak van kwaliteit; de leesbaarheid en de competenties van de medewerkers de opleiding van de medewerkers

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • deelname aan studiedagen of andere vormen van bijscholing elke maatregel met budgettaire impact het innemen en communiceren van principestandpunten, die afwijken van wat actueel gangbaar is

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving op de tegemoetkomingen aan personen met een handicap (volwassen en kinderen) en de afgeleide rechten (bv btw)

 

Welke vernieuwingen
  • harmonisatie van,meerwerken aan , advies geven en opstellen van nieuwe formulieren, typebrieven en betere leesbaarheid van adm doc; ontwikkelen en formuleren van procedures om klachten op te vangen, te behandelen en op te volgen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de bevoegdheden van de directie-generaal personen met een handicap

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.