Afdrukken

Attaché Program Management Office (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO090

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Fungeren als intern steunpunt en wegwijzer voor de interne proceseigenaar (opdrachtgever / sponsor) en projectuitvoerder (programmamanager / projectleider)

teneinde

de initiatieven, die worden genomen voor het realiseren van het veranderingstraject binnen de FOD, methodologisch te ondersteunen en tot de gewenste resultaten te leiden

 

Het coachen en ontwikkelen van programmamanagers en projectleiders en de passende coaching van de PMO-consultants (rollen)

teneinde

de deelnemers aan het veranderingstraject binnen de FOD Financiën methodologisch te ondersteunen

 

Resultaatgebieden
Als
intern raadgever/adviseur
    het verlenen van logistieke, informatieve en coördinatieondersteuning aan de programmamanager / projectleider, het projectteam en de direct betrokkenen

teneinde

    de doelstellingen en resultaten van het programma / project op effectieve en efficiënte wijze te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • het ondersteunen en coachen van de programmamanagers en projectleiders in alle fasen van het programma / project
  • het verzamelen, verwerken en ter beschikking stellen van de nodige informatie voor het doorlopen van alle fasen van het programma / project
  • het uitvoeren van de rapporteringsprocedure, het opvolgen van de beheersprocessen voor de opvolging van het programma / project
  • het aftoetsen en communiceren van het programma- / projectplan (het voorleggen van het programmaplan aan de stakeholders van het programma (stafdiensten, betrokken lijnmanagement... + waar nodig aanpassingen aanbrengen)
  • het adviseren van correcties

 

Als
deskundige/specialist
    het vastleggen en uitvoeren van methodologische aanpassingen, wijzen op aandachtspunten, anticiperen op risico's en oplossingen aanreiken, het beheren van de documentatie, ...

teneinde

    de betrokkenen bij de projectaanpak te begeleiden

 

Voorbeelden van taken
  • het bewaken van de consolidatie van de verworven resultaten door het vastleggen van methodes en technieken, het documenteren van het proces, het archiveren van rapporten, het evalueren van vorderingen en leermomenten, het versterken van de collectieve kennis en kunde van de projectteamleden
  • het bepalen van het programmadesign  (het bepalen van de planning van het programma, het bepalen van aanpak, ...
  • het bijsturen van het opvolgings- en rapporteringsproces waar nodig (het voorstellen en aanbrengen van aanpassingen aan de doelstellingen, procesverloop, methodologie, instrumenten, deliverables, meetbare elementen, rapporteringsprocessen, ...

 

Als
coördinator
    het leggen van contacten met alle betrokkenen bij het programma / project in de organisatie

teneinde

    de uitvoering van de verschillende aspecten binnen de projectmethodologie te coördineren

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van afspraken en het opvolgen van de aanbestedingsprocedure, ...
  • terugkoppelen naar de projectstuurgroep / programmastuurgroep / directiecomité
  • tussenkomen op het gepaste niveau als het programma / project hapert of als afgeweken wordt van de methodologie, ...
  • het initiëren en opvolgen van interacties tussen programma's en projecten
  • het identificeren van alle stakeholders (het bepalen van de stakeholders van het programma, het in kaart brengen van de rol van de verschillende stakeholders, het in kaart brengen van de verwachtingen van alle stakeholders (bedoelingen  belangen  bijdragen), ...

 

Als
veranderingsdeskundige
    het stimuleren van bewustwording, aanvaarding, betrokkenheid en toe-eigening bij de veranderingsinitiatieven

teneinde

    de implementatie van het veranderingstraject en het stimuleren van de projectwerking binnen de FOD te vergemakkelijken

 

Voorbeelden van taken
  • het uitvoeren van activiteiten op communicatief vlak die gericht zijn op het welslagen van het programma / project door mee te werken aan het informeren van alle betrokkenen met relevante informatie van algemene aard
  • het verschaffen van uitleg over de doelstellingen en aanpak
  • het opbouwen van toewijding t.o.v. de verandering en het opvangen en afbouwen van bestaande weerstanden
  • het doen verdwijnen van misverstanden of misvattingen

 

Als
kennisbeheerder
    het consolideren van de verworven resultaten, door de gebruikte methodes en technieken vast te leggen, het proces te documenteren, rapporten te archiveren en vorderingen en leermomenten te evalueren

teneinde

    de ervaringen die bij het uitvoeren van een programma / project opgedaan werden te verzamelen, te evalueren en te gebruiken in de toekomst

 

Voorbeelden van taken
  • het samenvatten en consolideren van de voornaamste elementen beschreven in de programma- / projectaanpak (beschreven in de plannen van de beheersprocessen, beschreven in design van de werkomgeving, het formuleren van de behoeften ten aanzien van de andere betrokken partijen (staf- en/of lijndiensten)

 

Als
coach / trainer / opleider
    het zelf permanent uitbouwen van de vereiste kennis en expertise en deze uitdragen

teneinde

    bovenstaande resultaatgebieden te bestrijken

 

Voorbeelden van taken
  • het vormen van de programmamanagers en projectleiders (het bepalen van de noden, het bepalen van vormingsacties, het evalueren van de impact van de vormingsacties)
  • het ondersteunen en coachen van de programmamanagers en projectleiders (het bepalen van noden, het definiëren van acties (handboeken, netwerken, forum voor ervaringsuitwisseling, ...
  • het bespreken van rollen en verantwoordelijkheden van de PMO-consultants (rollen) (het bepalen van de noden aan vorming en coaching, definiëren en uitvoeren van acties , het evalueren van resultaten ) + het voorzien van feedbackmomenten
  • het continu bijwerken van zijn/haar kennis in veranderingsmanagement en projectmethodologie door studie, het volgen van opleidingen, deelname aan colloquia

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Voor de FOD Financiën, door de teamchef “Ondersteuning en opvolging” van de stafdienst PMO. De functie verzekert de functionele leiding van een groep van 10 tot 50 personen van de niveaus A, B, C en D.

Voor de FOD Justitie
Vanuit hiërarchisch standpunt, wordt de functie bijgestaan door de Voorzitter
Vanuit functioneel standpunt, wordt de functie bijgestaan door het hoofd van de dienst PMO

De functiehouder pendelt tussen alle betrokkenen van de project- en programmawerking (een aaneenschakeling van activiteiten om het veranderingstraject van het FOD Financiën te verwezenlijken), dat doorheen verscheidene diensten / pijlers / entiteiten kan lopen, en heeft derhalve op uiteenlopende niveaus en in uiteenlopende diensten / pijlers / entiteiten functionele, organiserende, begeleidende, motiverende, informatieverstrekkende contacten, zonder disciplinaire of hiërarchische bevoegdheden.

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.