Afdrukken

Adviseur-generaal organisatie- en personeelsmanagement (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DPO913

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Als expert in organisatie- en personeelsmanagement het positioneren, voorbereiden, laten uitvoeren, oriënteren en meesturen van complexe programma's (vernieuwende acties, die deel uitmaken van de strategische doelstellingen van de organisatie)

teneinde

teneinde een gestroomlijnd en adequaat beleid rond organisatie- en personeelsmanagement uit te bouwen voor de federale overheid op maat van de klanten

 

Vanuit een doorgedreven ervaring en expertise het ontwikkelen en operationaliseren van een globale strategie rond organisatie- en personeelsontwikkeling, het ontwikkelen en aanpassen van concepten, methodieken, instrumenten rond organisatie- en personeelsontwikkeling en het begeleiden van de federale organisaties bij de implementatie van de veranderingsprocessen binnen hun organisatie

teneinde

het doeltreffend functioneren van de federale organisaties te bevorderen en een kwaliteitsvolle implementatie van de strategie rond organisatie- en personeelsontwikkeling te verzekeren

 

De federale organisaties bijstaan en hen coachen in hun organisatie- en personeelsontwikkeling

teneinde

de veranderingscapaciteit van de organisatie te verhogen en te verankeren en de federale organisatie in staat te stellen hun strategische doelstellingen te bereiken

 

Resultaatgebieden
Als
beleidsadviseur
    het uitbrengen van onderbouwde adviezen aan de beleidscel en/of het directiecomité en dit zowel intern binnen de FOD P&O als bij de klantenorganisaties inzake de organisatiecultuur en het algemeen beleid inzake organisatie- en personeelsmanagement (procesbeheer, kwaliteitszorg, veranderingsbeheer, performantie- en competentiebeheer voor de federale administratie) met oog voor communicatie, budget, technologische aspecten en het algemeen HR-beleid

teneinde

    een gefundeerde besluitvorming m.b.t. een geïntegreerd organisatie- en personeelsbeleid mogelijk te maken

 

Voorbeelden van taken
  • Het beleid voorbereiden inzake organisatie- en personeelsontwikkeling en-beheer
  • Advies verlenen over de transversale strategie omtrent organisatie- en personeelsontwikkeling
  • Het beleid bepalen inzake sturingsmechanismen die steunen op de PDCA-principes (Plannen-Doen-Controleren-Aanpassen)
  • Het bevorderen van en deelnemen aan adviesgroepen
  • knelpunten en problemen bij de beleidsuitvoering oplossen

    een duidelijke en efficiënte strategie rond organisatie- en personeelsontwikkeling voor het FOD-overkoepelend beleid en voor specifieke FOD's uittekenen samen met de voorzitters van de klanten; overleggen met voorzitters en managers om strategische lijnen aan te brengen en dezelfde koers te volgen

 

Als
programmamanager
    het leiden van grote programma's rond organisatie- en personeelsmanagement voor de federale organisaties die via verschillende projecten de strategische visie van de FOD P&O verspreiden in samenwerking met de klanten en desgevallend met externe dienstverleners en het aansturen, coördineren en opvolgen van één of meerdere grote en complexe projecten rond organisatie- en personeelsontwikkeling

teneinde

    Teneinde door de effectieve implementatie te komen tot de verbeterde dienstverlening en werkomgeving

 

Voorbeelden van taken
  • Het zoeken, het coördineren en beheren van verschillende projecten met verantwoordelijkheid voor het succes van het programma (tijdsbeheer, budgetbeheer, het managen van kritische succesfactoren)
  • Het coachen van de projectmanagers en de projectteams; deelnemen aan projectstuurgroepen in de FOD's met het oog op de systematische opvolging, validering en sponsoring van grote projecten
  • Het ontwikkelen en implementeren van een projectmanagementcultuur; het opmaken van de lastenboeken (het bepalen van de deliverables) indien er beroep wordt gedaan op externe consultants
  • Het ontwikkelen en implementeren van transversale, FOD-overkoepelende organisatie- en personeelsontwikkelingsprojecten

 

Als
innovator
    het ontwerpen en uitschrijven van creatieve oplossingen en concepten, het bepalen en ontwikkelen van organisatie- en personeelsmanagementinstrumenten, processen en methoden binnen het kader van het strategisch beleid

teneinde

    te beschikken over adequate, kwaliteitsvolle instrumenten, processen en methoden om het beleid van organisatie- en personeelsmanagement te implementeren

 

Voorbeelden van taken
  • Het bepalen en verder ontwikkelen van draaiboeken voor BPR, kwaliteitsaanpak en klantgerichtheid, balanced scorecard, tevredenheidsmeting, performantiemanagement, competentiebeheer...
  • Het ontwikkelen van een methode en van opvolgings- , en rapporteringssystemen om externe consultants te evalueren
  • Het ontwikkelen van benchmarks
  • Het ontwikkelen van een klantencharter en van een kwaliteitscontrolelijst voor projecten
  • Het ontwikkelen van instrumenten voor maturiteitsmetingen

    Het ontwikkelen van nieuwe instrumenten en methodes op maat van de klantenorganisaties

 

Als
businessanalist
    het doorvoeren van een grondige analyse van complexe organisatie- en personeelsproblematieken met een lange voorgeschiedenis vanuit de doorgedreven expertise in organisatie- en personeelsontwikkeling

teneinde

    een adequate oplossing te kunnen uitwerken op maat van de klantenorganisatie

 

Voorbeelden van taken
  • Het analyseren van de missie en de strategische doelstellingen en het definiëren van gemeenschappelijke doelen
  • Het analyseren van de probleemstelling, het coachen van de betrokkenen naar een gezamenlijk inzicht in het probleem en het ontleden van de verschillende dimensies m.b.t. het probleem
  • Het analyseren van de behoeften van de klant en de interne en externe belanghebbenden
  • Het evalueren van behoeften en het beantwoorden van vragen om ondersteuning vanuit de verschillende overheidsdiensten
  • Het analyseren van de impact van de organisatie om vanuit een diagnose de ontwikkeling van de organisatie en zijn personeels te bevorderen

 

Als
extern raadgever/adviseur
    het begeleiden, ondersteunen en adviseren van de federale organisaties op het gebied van organisatie- en personeelsontwikkeling (strategie & beleid, kwaliteit, tevredenheid, BSC [balanced Scorecard] , BPR [Bussiness Process Reengineering], performantiebeheer, competentiemanagement) en veranderingsbeheer

teneinde

    de federale organisaties in staat te stellen hun projecten rond organisatie- en personeelsmanagement uit te voeren en hun missie te volbrengen

 

Voorbeelden van taken
  • Het stellen van een diagnose van het probleem en het detecteren van de reële behoeften in voortdurend overleg met de voorzitter en het directiecomité van de betrokken organisatie; het adviseren van de verschillende stappen in het veranderingsbeheer van de organisatie
  • Het ondersteunen en coachen van de managers (voorzitters en directeurs), interne projectleiders en projectmedewerkers
  • Deelnemen aan kernteams met het oog op contractmanagement en het oplossen van knelpunten
  • Het opstellen van een masterplan en een plan van aanpak, het definiëren van de opportuniteiten; onderhandelen met voorzitters en managers om te zoeken naar mogelijke oplossingen
  • Het verhogen van de veranderingscapaciteit van de organisatie

    Het evalueren van behoeften en het beantwoorden van vragen om ondersteuning vanuit de verschillende overheidsdiensten; het systematisch evalueren en rapporteren van de projectuitvoering en het opvolgen van het reilen en zeilen van de organisatie

 

Als
expert organisatie en personeelsontwikkeling
    het omzetten van het algemeen strategisch beleid inzake organisatie- en personeelsontwikkeling in operationele richtlijnen vanuit een doorgedreven ervaring en expertise en dit met het oog op een coherente kwaliteitsbewaking van het geheel

teneinde

    mee de grote lijnen helpen uit te zetten waarbinnen het beleid dient geïmplementeerd te worden

 

Voorbeelden van taken
  • Het uitbouwen van procesmanagementcultuur in de federale organisaties
  • Het uittekenen van implementatietrajecten voor strategische sturing
  • Het vertalen van de algemene strategie in operationele richtlijnen
  • Het uitwerken van een kwaliteitszorgsysteem
  • Het uittekenen van implementatietrajecten

 

Als
vertegenwoordiger
    het opvolgen van de context en de behoeften van de federale organisaties en van hun management enerzijds en het extern vertegenwoordigen van de federale overheid anderzijds

teneinde

    respectievelijk een effectieve en gecoördineerde toepassing van het P&O-beleid te bekomen alsmede de behaalde resultaten zichtbaar en kenbaar te maken

 

Voorbeelden van taken
  • Het geven van informatie over projecten aan DG's, voorzitters en lijnmanagement
  • Het zoeken van synergieën in gelijkaardige behoeften en schaalvoordelen
  • Het geven van presentaties bij evenementen rond organisatie- en personeelsontwikkeling
  • Het uitbouwen van netwerken: Europese, internationale, nationale, met federale, regionale en lokale overheden, met de wetenschappelijke wereld, met ondernemingen, de non-profitsector
  • Het organiseren van evenementen rond organisatie- en personeelsontwikkeling

 

Als
kennisbeheerder
    het intern en extern ondersteunen van inhoudelijke en beleidsexperten door de kennis en competenties inzake organisatie- en personeelsmanagement continu op peil te houden en te verbeteren

teneinde

    de kennis en de expertise van zowel de functiehouder als de dienst beschikbaar te maken (actualiseren, uitbreiden, verdiepen) en deze te delen

 

Voorbeelden van taken
  • Actief deelnemen aan nationale en internationale professionele netwerken (het geven van lezingen, deelnemen aan stuurgroepen, ...
  • Het bepalen en analyseren van goede praktijken, ervaringen, benchmarks en Europese richtlijnen inzake organisatie-, personeels- en veranderingsbeheer
  • Het opslaan, structureren en toegankelijk maken van de kennis
  • Het opvolgen van trends, tendensen, nieuwe ontwikkelingen, technologische evolutie en de daaraan verbonden opportuniteiten op het vlak van organisatie- en personeelsontwikkeling
  • Het bijwonen van gespecialiseerde leermomenten

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Directeur-generaal N-1

Directeur N-2

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.