Attaché dossierbeheer (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA805
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Analyseren, uitvoeren en opvolgen, op een autonome en proactieve manier, van dossiers (van gemiddelde complexiteit) in specifieke domeinen zoals de taxatie, de fraudebestrijding, de inning, de invordering, de bescherming van de samenleving, de patrimoniumdocumentatie, de publicatie van onroerende goederen, de registratie van akten, het beheer van de staatskas, de levering van diensten en het ondersteunen van de verschillende departementen van de FOD ….
teneinde
op een snelle, afdoende en correcte manier de dossiers af te sluiten en de kosten voor de burger en de administratie te beperken
Resultaatgebieden
AlsanalistAnalyseren van de verzamelde informatie en dit wat de dossiers betreft die als gemiddeld complex beoordeeld worden door de projectmanager
teneinde
de voorgelegde dossier binnen de kortste termijn en op de meest efficiënte manier af te handelen
Voorbeelden van taken
- analyseren van de elementen van het dossier
- ordenen van de informatie
Alsdossierbeheerderverzekeren van het beheer van de dossiers op een autonome en georganiseerde manier
teneinde
het dossier tot het einde op te volgen en de opdracht van de dienst realiseren
Voorbeelden van taken
- de opvolging van het dossier verzekeren
- pro-actief de problematische aspecten van de dossiers detecteren
- de bekomen resultaten onderzoeken
Alsdossierbeheerderontvangen en analyseren van klachten, verzoekschriften en tussenkomsten van de ontvangende partijen van het dossier
teneinde
zich ervan te verzekeren dat de rechten van de partijen gerespecteerd zijn
Voorbeelden van taken
- in ontvangst nemen van de briefwisseling of de klagende partij ontvangen
- samenstellen van een dossier
- de gegrondheid van de klacht analyseren
Alsadviseuruitleg verstrekken in de behandelende materies en dossiers
teneinde
de bevoegde partijen toe te laten een beslissing te nemen in geval van bezwaar of een probleem in de behandeling van een dossier
Voorbeelden van taken
- verzamelen van alle bewijsstukken in een dossier
- opmaken van gemotiveerde nota’s die de behandeling van het dossier verantwoorden
AlscontactpersoonDe rol van bevoorrechte gesprekspartner back office te verzekeren in het kader van de behandelde dossiers
teneinde
een doeltreffende en optimale informatie te verstrekken aan externe en interne klanten
Voorbeelden van taken
- antwoorden op de gestelde vragen van interne en externe klanten die betrokken zijn in een dossier
- samenwerken met het front office
Alskennisbeheerdersystematisch informatie inwinnen in nuttige domeinen
teneinde
zijn/haar kennisdomeinen constant te onderhouden
Voorbeelden van taken
- gespecialiseerde literatuur raadplegen
- zich informeren over de evolutie van de wetgeving
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen, fiscale informatie
|
als dossier, persoonlijk contact
|
ad hoc
|
Management
|
beslissingen, schriftelijke vragen, instructies
|
als dossier, persoonlijk contact
|
dagelijks
|
Collega's
|
schriftelijke en mondelinge vragen, beslissingen, raadgevingen
|
alle vormen
|
dagelijks
|
Gerechtelijke instanties
|
schriftelijke vragen, adviezen, beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen, fiscale informatie
|
als dossier, persoonlijk contact
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen, adviezen, beslissingen
|
als dossier, persoonlijk contact
|
ad hoc
|
management
|
beslissingen, schriftelijke vragen, inlichtingen
|
als dossier persoonlijk contact
|
dagelijks
|
Collega’s
|
schriftelijke of mondelinge vragen, beslissingen, raadgevingen
|
alle vormen
|
dagelijks
|
gerechtelijke instanties
|
schriftelijke vragen, adviezen, beslissingen
|
als dossier
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen, adviezen, beslissingen
|
persoonlijk contact, als dossier
|
ad hoc
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
teamchef
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie van zijn activiteiten in het kader van gerichte objectieven
- voorstellen voorleggen in het kader van de tevredenheid van de klanten
- opstellen van een vraag om informatie of medewerking aan buitenlandse administraties
- organiseren van opsporing van diverse informatie
- voorstellen tot voorlopige klassering van een dossier
De functie moet autorisatie vragen voor
- het aanpassen van de werkmethode(n)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving, de reglementering, de instructies en de administratieve richtlijnen met betrekking tot de bevoegde domeinen
- de strategische en operationele objectieven vastgelegd door zijn/haar managementlijn
Welke vernieuwingen
- de functie kan voorstellen doen om het creëren, verbeteren en actualiseren van zijn werktechnieken, werkmethodes en werkprocedures en voorstellen doen om het te veralgemenen door operationele richtlijnen te ontwikkelen of te wijzigen
Gebaseerd op welk referentiekader
- de strategische en operationele doelstellingen van zijn/haar managementlijn
|