Adviseur-generaal financiën (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA803
Niveau: A
Klasse : A4 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Als allerlaatste referentiepersoon optreden in een bepaald expertisedomein, creëren, ontwikkelen, actualiseren en/of verbeteren van bestaande en denkbare werkmethoden afhankelijk van de evolutie van de reglementering, van de wetgeving, van de rechtspraak, van de rechtsleer
teneinde
aan de teams op het terrein afdoende en goedwerkende middelen ter beschikking te stellen dat hen toelaat hun opdracht op een efficiënte manier uit te voeren.
Deelnemen aan het beslissingsproces bij de beleidsuitwerking van een van de pijlers van de FOD, , opmaken van analyses en adviezen op een zelfstandige basis (d.w.z. met een minimale hiërarchische begeleiding), op een multidisciplinaire basis ( interactie tussen de deeldomeinen) en op een proactieve basis (d.w.z. met een integratie van probabiliteiten inzake toekomstige ontwikkelingen in de bestudeerde domeinen)
teneinde
de beleidsverantwoordelijken van de FOD toe te laten de impact van nieuwe ontwikkelingen inzake werkmethodes correct te evalueren, een keuze te maken uit beleidsalternatieven of het dagelijkse beheer van de FOD aan te passen.
Deelnemen aan werkgroepen en aan vergaderingen op het federale, interfederale en internationale niveau
teneinde
het standpunt van de FOD Financiën mee te delen en te verdedigen
Resultaatgebieden
Alsbeleidsadviseurals allerlaatste referentiepersoon, adviseren, ontwerpen, voorstellen, overleggen,formuleren van aanbevelingen, van raadgevingen, van voorstellen in zijn expertisedomein
teneinde
aan de verantwoordelijken van de FOD toe te laten hun strategische keuzes te bepalen
Voorbeelden van taken
- het opstellen kwantitatieve en kwalitatieve analyses
- geargumenteerde aanbevelingen formuleren en deelnemen aan beslissingsprocessen bij het opmaken van de strategie
AlsanalistAnalyseren van de ontvangen informatie zoals hierboven gedefinieerd alsook de aanvragen om nieuwe modellen te ontwikkelen
teneinde
de nieuwe werkperspectieven en/of acties (vb. juridische) die aan het licht kwamen door deze informatie, naar voor te brengen
Voorbeelden van taken
- de ontvangen informatie analyseren
- vragen behandelen van de verschillende diensten of van risicobeheer
- een netwerk opstellen voor de toevloed van informatie
- een gegevens – en informatiebank creëren
- de ontvangen informatie herwerken met het oog op een beter gebruik
AlsontwikkelaarAl zijn ondervinding ter beschikking stellen van de dienst belast met het uitwerken van innoverende werkmethoden en/of nieuwe acties (vb. juridische) op basis van de bestaande wetgeving, rechtspraak of rechtsleer, wanneer de analyse uitwijst dat nieuwe mogelijkheden van acties bruikbaar zijn
teneinde
de catalogus van onderzoeksmogelijkheden en /of juridische acties, ter beschikking van de terreindiensten, te vervolledigen
Voorbeelden van taken
- beschrijven van werkmethodes en mogelijke juridische acties
- creëren en ter beschikking stellen van innoverende werkprocessen
- de aanvrager informeren dat aan een instructie wordt gewerkt wanneer het proces geactiveerd wordt door een verzoek
- alle elementen halen uit de evolutie van de wetgeving , van de rechtspraak en van de
rechtsleer die nodig zijn rol als ontwikkelaar
AlsontwikkelaarOpmaken van een rapport bestemd voor de centrale dienst “wetgeving” wanneer uit de analyse blijkt dat een bevredigend antwoord een wijziging van de wetgeving vereist
teneinde
de juridische hiaten op te vullen die de acties van de terreindiensten belemmeren
Voorbeelden van taken
- een gemotiveerd rapport opmaken met betrekking tot de wijziging of de ontwikkeling van een nieuwe wettelijke reglementering
- de ontvangen informatie analyseren
- de bestaande mogelijkheden analyseren
AlsbewerkerBepalen van de impact van de geanalyseerde informatie op de bestaande typologie wanneer de informatie geen nieuwe werkmogelijkheden of mogelijkheden tot juridische acties oplevert in de wettelijke betekenis van het woord maar daarentegen wel elementen bevat om de bestaande procedures doeltreffender te maken
teneinde
ze te kunnen integreren in de werkmethodes van de terreindiensten
Voorbeelden van taken
- verzamelen van “best practices” ( de middelen die ontwikkeld zijn – soms op experimentele wijze – door de terreindiensten
- de rechtspraak en rechtsleer voortdurend analyseren
- de aanvrager informeren dat aan een instructie wordt gewerkt wanneer het proces geactiveerd wordt door een verzoek
Alsvalidatie persoon Herlezen en valideren van de handleidingen en opgestelde instructies ter attentie van de terreindiensten met betrekking tot de praktische uitvoering van de nieuwe werkaanpak (ontwikkeld en/of gewijzigd) en erop toezien dat de kennis en de verzamelde gegevens op een toegankelijke manier gestructureerd zijn
teneinde
hun volledige overeenstemming met de wettelijke en reglementaire bepalingen te verzekeren alvorens deze te verspreiden binnen de betrokken diensten en hun toe te laten deze op een gemakkelijke manier te gebruiken
Voorbeelden van taken
- de handleidingen en instructies onderzoeken
- de handleidingen en instructies valideren
- ze doorgeven voor vertaling aan de vertaler
- Gegevens en informatie integreren in een gezamenlijke gegevensbank binnen de diensten
- Een gebruiksvriendelijke toegang creëren tot de gegevensbank
AlsbeheerderVanuit een juridisch standpunt, ontvangen, verzamelen, inventariseren, eventueel op een proactieve manier, en analyseren van diverse informatie
teneinde
nieuwe merkmethodes en/of nieuwe acties (vb. juridische) te creëren , deze te actualiseren en/of efficiënter te maken
Voorbeelden van taken
- de verzoeken inventariseren en analyseren
- bijkomende informatie vragen over het probleem van de werkmethode of een probleem (vb. juridisch) dat aan de basis ligt van het verzoek om verbetering of creëren van modellen.
AlsvertegenwoordigerHet vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de Belgische autoriteiten in federale, interfederale, internationale en supranationale vergaderingen en werkgroepen
teneinde
het standpunt van de FOD Financiën mee te delen, te verdedigen en te onderhandelen
Voorbeelden van taken
- Het analyseren en evalueren van de standpunten van partners in werkgroepen en vergaderingen
- Het formuleren van alternatieve standpunten
- Het verdedigen van alternatieve standpunten via schriftelijke/mondelinge argumenteringen
- Het onderhandelen van standpunten teneinde tot een gemeenschappelijk standpunt of een ander resultaat te komen dat zo bevredigend mogelijk is voor de FOD, de federale administratie of de Belgische overheid
Positionering
De functie krijgt leiding van
De functie krijgt leiding van een administrateur (N, N-1 of N-2) of een directeur (N-1) van een stafdienst
Geeft functioneel leiding aan min. 2 tot max. 10 VTE’s van niveau A en B
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|