Afdrukken

Adviseur-generaal financiën (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DSA803

Niveau: A

Klasse : A4

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)




Doel van de functie

Als allerlaatste referentiepersoon optreden in een bepaald expertisedomein, creëren, ontwikkelen, actualiseren en/of verbeteren van bestaande en denkbare werkmethoden afhankelijk van de evolutie van de reglementering, van de wetgeving, van de rechtspraak, van de rechtsleer

teneinde

aan de teams op het terrein afdoende en goedwerkende middelen ter beschikking te stellen dat hen toelaat hun opdracht op een efficiënte manier uit te voeren.

 

Deelnemen aan het beslissingsproces bij de beleidsuitwerking van een van de pijlers van de FOD, , opmaken van analyses en adviezen op een zelfstandige basis (d.w.z. met een minimale hiërarchische begeleiding), op een multidisciplinaire basis ( interactie tussen de deeldomeinen) en op een proactieve basis (d.w.z. met een integratie van probabiliteiten inzake toekomstige ontwikkelingen in de bestudeerde domeinen)

teneinde

de beleidsverantwoordelijken van de FOD toe te laten de impact van nieuwe ontwikkelingen inzake werkmethodes correct te evalueren, een keuze te maken uit beleidsalternatieven of het dagelijkse beheer van de FOD aan te passen.

 

Deelnemen aan werkgroepen en aan vergaderingen op het federale, interfederale en internationale niveau

teneinde

het standpunt van de FOD Financiën mee te delen en te verdedigen

 

Resultaatgebieden
Als
beleidsadviseur
    als allerlaatste referentiepersoon, adviseren, ontwerpen, voorstellen, overleggen,formuleren van aanbevelingen, van raadgevingen, van voorstellen in zijn expertisedomein

teneinde

    aan de verantwoordelijken van de FOD toe te laten hun strategische keuzes te bepalen

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen kwantitatieve en kwalitatieve analyses
  • geargumenteerde aanbevelingen formuleren en deelnemen aan beslissingsprocessen bij het opmaken van de strategie

 

Als
analist
    Analyseren van de ontvangen informatie zoals hierboven gedefinieerd alsook de aanvragen om nieuwe modellen te ontwikkelen

teneinde

    de nieuwe werkperspectieven en/of acties (vb. juridische) die aan het licht kwamen door deze informatie, naar voor te brengen

 

Voorbeelden van taken
  • de ontvangen informatie analyseren
  • vragen behandelen van de verschillende diensten of van risicobeheer
  • een netwerk opstellen voor de toevloed van informatie
  • een gegevens – en informatiebank creëren
  • de ontvangen informatie herwerken met het oog op een beter gebruik

 

Als
ontwikkelaar
    Al zijn ondervinding ter beschikking stellen van de dienst belast met het uitwerken van innoverende werkmethoden en/of nieuwe acties (vb. juridische) op basis van de bestaande wetgeving, rechtspraak of rechtsleer, wanneer de analyse uitwijst dat nieuwe mogelijkheden van acties bruikbaar zijn

teneinde

    de catalogus van onderzoeksmogelijkheden en /of juridische acties, ter beschikking van de terreindiensten, te vervolledigen

 

Voorbeelden van taken
  • beschrijven van werkmethodes en mogelijke juridische acties
  • creëren en ter beschikking stellen van innoverende werkprocessen
  • de aanvrager informeren dat aan een instructie wordt gewerkt wanneer het proces geactiveerd wordt door een verzoek
  • alle elementen halen uit de evolutie van de wetgeving , van de rechtspraak en van de
    rechtsleer die nodig zijn rol als ontwikkelaar

 

Als
ontwikkelaar
    Opmaken van een rapport bestemd voor de centrale dienst “wetgeving” wanneer uit de analyse blijkt dat een bevredigend antwoord een wijziging van de wetgeving vereist

teneinde

    de juridische hiaten op te vullen die de acties van de terreindiensten belemmeren

 

Voorbeelden van taken
  • een gemotiveerd rapport opmaken met betrekking tot de wijziging of de ontwikkeling van een nieuwe wettelijke reglementering
  • de ontvangen informatie analyseren
  • de bestaande mogelijkheden analyseren

 

Als
bewerker
    Bepalen van de impact van de geanalyseerde informatie op de bestaande typologie wanneer de informatie geen nieuwe werkmogelijkheden of mogelijkheden tot juridische acties oplevert in de wettelijke betekenis van het woord maar daarentegen wel elementen bevat om de bestaande procedures doeltreffender te maken

teneinde

    ze te kunnen integreren in de werkmethodes van de terreindiensten

 

Voorbeelden van taken
  • verzamelen van “best practices” ( de middelen die ontwikkeld zijn – soms op experimentele wijze – door de terreindiensten
  • de rechtspraak en rechtsleer voortdurend analyseren
  • de aanvrager informeren dat aan een instructie wordt gewerkt wanneer het proces geactiveerd wordt door een verzoek

 

Als
validatie persoon
    Herlezen en valideren van de handleidingen en opgestelde instructies ter attentie van de terreindiensten met betrekking tot de praktische uitvoering van de nieuwe werkaanpak (ontwikkeld en/of gewijzigd) en erop toezien dat de kennis en de verzamelde gegevens op een toegankelijke manier gestructureerd zijn

teneinde

    hun volledige overeenstemming met de wettelijke en reglementaire bepalingen te verzekeren alvorens deze te verspreiden binnen de betrokken diensten en hun toe te laten deze op een gemakkelijke manier te gebruiken

 

Voorbeelden van taken
  • de handleidingen en instructies onderzoeken
  • de handleidingen en instructies valideren
  • ze doorgeven voor vertaling aan de vertaler
  • Gegevens en informatie integreren in een gezamenlijke gegevensbank binnen de diensten
  • Een gebruiksvriendelijke toegang creëren tot de gegevensbank

 

Als
beheerder
    Vanuit een juridisch standpunt, ontvangen, verzamelen, inventariseren, eventueel op een proactieve manier, en analyseren van diverse informatie

teneinde

    nieuwe merkmethodes en/of nieuwe acties (vb. juridische) te creëren , deze te actualiseren en/of efficiënter te maken

 

Voorbeelden van taken
  • de verzoeken inventariseren en analyseren
  • de informatie verzamelen
  • bijkomende informatie vragen over het probleem van de werkmethode of een probleem (vb. juridisch) dat aan de basis ligt van het verzoek om verbetering of creëren van modellen.

 

Als
vertegenwoordiger
    Het vertegenwoordigen van de FOD Financiën of de Belgische autoriteiten in federale, interfederale, internationale en supranationale vergaderingen en werkgroepen

teneinde

    het standpunt van de FOD Financiën mee te delen, te verdedigen en te onderhandelen

 

Voorbeelden van taken
  • Het analyseren en evalueren van de standpunten van partners in werkgroepen en vergaderingen
  • Het formuleren van alternatieve standpunten
  • Het verdedigen van alternatieve standpunten via schriftelijke/mondelinge argumenteringen
  • Het onderhandelen van standpunten teneinde tot een gemeenschappelijk standpunt of een ander resultaat te komen dat zo bevredigend mogelijk is voor de FOD, de federale administratie of de Belgische overheid

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

gemeenschaps- en gewestinstellingen

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

Buitenlandse overheden

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

andere federale overheids[...]

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

eigen FOD

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

parastatalen

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

buitenlandse overheden

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

andere federale overheids[...]

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

eigen FOD

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

maandelijks

particulieren/burgers

niet-fiscale documenten

per brief, e-mail ...

maandelijks

management

schriftelijke adviezen

per brief, e-mail ...

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

De functie krijgt leiding van een administrateur (N, N-1 of N-2) of een directeur (N-1) van een stafdienst

Geeft functioneel leiding aan min. 2 tot max. 10 VTE’s van niveau A en B

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de functie handelt binnen operationele richtlijnen en ontvangt duidelijke doelstellingen, waarbinnen de werkwijzen en de opdrachten zelf kunnen worden gekozen en vastgelegd

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de wijzigingen van de operationele richtlijnen en doelstellingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • aan de algemene interne richtlijnen en instructies en aan de specifieke wettelijke bepalingen van de verschillende kennismateries.

 

Welke vernieuwingen
  • de functie dient een volledig nieuw concept uit te werken waarvan de procedures, de reglementen en de werkmethodes moeten worden afgeleid.

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • vernieuwingen gebeuren in het kader van een permanente vorming

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.